werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Kan iemand zeggen welke route de NightJet neemt tussen Luik en Aken terwijl de lijn tussen Luik en Verviers gesloten is (https://www.belgiantrain.be/nl/news/wor ... e-verviers)?
Als we 8 augustus als voorbeeld nemen, vertrekt de NightJet om 18.06 uur vanuit Brussel-Zuid (achter IC516), stopt hij van 19.18 tot 19.23 uur in Luik en van 20.22 tot 21.10 uur in Aken Hbf. IC516 vertrekt om 17.56 uur vanuit Brussel-Zuid, voor de NightJet, en komt om 19.15 uur aan in Luik, maar wacht daar vervolgens tot 19.27 uur terwijl de NightJet voorrang krijgt. IC516 komt om 20.15 uur aan in Welkenraedt.
Maakt het seinstelsel tussen Montzen en Welkenraedt het mogelijk dat IC516 de NightJet met een achterstand van 4 minuten volgt?
Is er een kans dat de NightJet via Aken West rijdt en daar omkeert of vanaf daar een extra locomotief krijgt tot Aken Hbf?
Als we 8 augustus als voorbeeld nemen, vertrekt de NightJet om 18.06 uur vanuit Brussel-Zuid (achter IC516), stopt hij van 19.18 tot 19.23 uur in Luik en van 20.22 tot 21.10 uur in Aken Hbf. IC516 vertrekt om 17.56 uur vanuit Brussel-Zuid, voor de NightJet, en komt om 19.15 uur aan in Luik, maar wacht daar vervolgens tot 19.27 uur terwijl de NightJet voorrang krijgt. IC516 komt om 20.15 uur aan in Welkenraedt.
Maakt het seinstelsel tussen Montzen en Welkenraedt het mogelijk dat IC516 de NightJet met een achterstand van 4 minuten volgt?
Is er een kans dat de NightJet via Aken West rijdt en daar omkeert of vanaf daar een extra locomotief krijgt tot Aken Hbf?
Sorry voor het gebruik van Google Translate of deepl.com om van het Engels naar het Nederlands te vertalen.
Sorry for using Google Translate or deepl.com to translate from English to Dutch.
Sorry for using Google Translate or deepl.com to translate from English to Dutch.
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
De nightjet rijdt langs Montzen en Welkenraedt.desperado schreef: ↑29 jul 2025, 08:30 Kan iemand zeggen welke route de NightJet neemt tussen Luik en Aken terwijl de lijn tussen Luik en Verviers gesloten is (https://www.belgiantrain.be/nl/news/wor ... e-verviers)?
Als we 8 augustus als voorbeeld nemen, vertrekt de NightJet om 18.06 uur vanuit Brussel-Zuid (achter IC516), stopt hij van 19.18 tot 19.23 uur in Luik en van 20.22 tot 21.10 uur in Aken Hbf. IC516 vertrekt om 17.56 uur vanuit Brussel-Zuid, voor de NightJet, en komt om 19.15 uur aan in Luik, maar wacht daar vervolgens tot 19.27 uur terwijl de NightJet voorrang krijgt. IC516 komt om 20.15 uur aan in Welkenraedt.
Maakt het seinstelsel tussen Montzen en Welkenraedt het mogelijk dat IC516 de NightJet met een achterstand van 4 minuten volgt?
Is er een kans dat de NightJet via Aken West rijdt en daar omkeert of vanaf daar een extra locomotief krijgt tot Aken Hbf?
Gisteren passeerde hij in Welkenraedt gepland om 20u44 en 8u21. Dat laat dus in theorie genoeg speling met de IC5xx.
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Doordat er komende 2 weken werken op L2 zijn is de dienstregeling beetje gewijzigd. Hierdoor is reeks 4xx Kortrijk - Welkenreadt beperkt tot Leuven (komen toe op spoor 2 of 3 die gedeeltelijk buiten dienst zijn. De reeks 36xx Genk - Genk stoppen komende 2 weken ook niet in Tienen (Nergens geen informatie over want zelfs de chefgardes vielen uit de lucht).
Verder geen weet van andere wijzigingen.
Verder geen weet van andere wijzigingen.
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
IC 5xx (Oostende-Eupen) rijdt over L36 ipv L2
-
- Berichten: 1252
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
De L-trein tussen Landen en Leuven rijdt ook niet en wordt vervangen door de S9 die doorrijdt van Leuven naar Landen en extra treinen op tijdstippen dat de S9 niet rijdt.
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
En de ICE-ritten? Mogen die wel over L2 of zullen ze ook omrijden via L36?
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
L2 is volledig buiten dienst dus eurostar en ICE moeten ook via L36 rijden.
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Dat gebeurt inderdaad ook. De vertrek- en aankomsttijden van zowel IC1 als ICE/Eurostar zijn in Brussel/Leuven (nagenoeg) ongewijzigd en in Luik aangepast; ze rijden dus op lijn 36 net zoals op lijn 2 in dezelfde volgorde en de aansluitingen in Luik tussen IC1 en ICE/Eurostar blijven behouden. Alleen heeft iemand verzuimd om de gewijzigde ICE-tijden voor Luik correct in de MERITS-gegevens op te nemen, dus de internationale planners hebben dat allemaal verkeerd. Alleen de binnenlandse NMBS-gegevens kloppen wat dat betreft.
-
- Berichten: 764
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
- Locatie: Erembodegem Terjoden
- Contacteer:
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Dat wordt aardig druk dan op lijn 36 tussen Leuven en Landen. Ik neem aan dat de IC03 ook nog altijd dezelfde route volgt. De 2 P-treinen 7400/7401 en 8400/8401 rijden ook dan dezelfde route via lijn 36 neem ik aan.




Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Zie:
https://www.belgiantrain.be/nl/news/wor ... nden-liege
IC3 rijdt er inderdaad ook nog. IC29 stopt niet in Tienen en IC12 rijdt niet ten oosten van Leuven.
-
- Berichten: 2776
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Er rijdt deze zomer maar 1 stoptrein tussen Leuven en Landen en mogelijks heeft de sluiting van HSL 2 daar iets mee te maken, al is daar nooit deftig over gecommuniceerd door NMBS. Wanneer zo’n stoptrein wegvalt, creëer je een hoop extra capaciteit voor snellere treinen. En daarnaast stopt de 3600-reeks niet in Tienen, waardoor ook die trein nagenoeg even snel rijdt tussen Leuven en Landen als de non-stop Leuven - Luik-treinen. Treinen met hetzelfde haltepatroon die elkaar opvolgen kan je quasi om de 3 minuten achter elkaar laten rijden en vergen dus weinig lijncapaciteit.
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
In Tienen - geen grootstad, wel een regionaal centrum met behoorlijk wat reizigers - ontstaat hierdoor van en naar Leuven een dienstregelingsgat van 45'. Uiteraard zijn ook diverse aansluitingen tussen bus en trein om zeep.De reeks 36xx Genk - Genk stoppen komende 2 weken ook niet in Tienen (Nergens geen informatie over want zelfs de chefgardes vielen uit de lucht).
Ik kan de benutting van lijn 36 niet goed genoeg beoordelen om te weten of het echt nodig was om de halte van reeks 36xx in Tienen te schrappen, maar dat doen zonder te communiceren, kan echt niet. Dat wordt de jongste jaren echt een slechte gewoonte. Denken ze daar aan de Hallepoort soms dat de reizigers minder boos gaan zijn als je slecht nieuws gewoon verzwijgt en de reizigers dan voor voldongen feiten plaatst? En nee, "raadpleeg" de app is absoluut niet voldoende.
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
L36 gaat dicht tss Diegem en Schaarbeek op 23 & 24 /08
Overige verkeer over L36N
reeks 15xx Genk - Blankenberge stopt extra in Zaventem en Diegem
S19 Landen-Nijvel rijdt om via L36C/2 (de noord kant van Zaventem-Luchthaven) en stopt niet in Diegem en Zaventem
Ook weinig info over te vinden
Overige verkeer over L36N
reeks 15xx Genk - Blankenberge stopt extra in Zaventem en Diegem
S19 Landen-Nijvel rijdt om via L36C/2 (de noord kant van Zaventem-Luchthaven) en stopt niet in Diegem en Zaventem
Ook weinig info over te vinden

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Info over wijzigingen? Er is een duidelijke ranglijst aan te leggen.
Met kop en schouders steekt de TEC daar bovenuit: elke maand een overzicht van de wijzigingen, zowel algemene als punctuele zoals aanpassingen van een paar minuten, mét de reden van de aanpassing. Dan volgt De Lijn, maar daar zijn de gegevens al een stuk summierder. En als laatste de NMBS met nauwelijks bruikbare info: het motto is blijkbaar: gebruik de app. Ja, ja, georganiseerde gemakzucht, noem ik dat. En als het argument is dat men onmogelijk alle wijzigingen in detail kan weergeven, dan is de conclusie eenvoudig: er zijn veel te veel wijzigingen.
Met kop en schouders steekt de TEC daar bovenuit: elke maand een overzicht van de wijzigingen, zowel algemene als punctuele zoals aanpassingen van een paar minuten, mét de reden van de aanpassing. Dan volgt De Lijn, maar daar zijn de gegevens al een stuk summierder. En als laatste de NMBS met nauwelijks bruikbare info: het motto is blijkbaar: gebruik de app. Ja, ja, georganiseerde gemakzucht, noem ik dat. En als het argument is dat men onmogelijk alle wijzigingen in detail kan weergeven, dan is de conclusie eenvoudig: er zijn veel te veel wijzigingen.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13