Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Afgaand op Hafas zou ook de S6 behouden blijven, dus ook daar zouden dan ineens 3 treinen per uur rijden (2x S5 en 1x S6) - ietwat vergelijkbaar met het voorziene schema op L50. Toch benieuwd of het allemaal zal doorgaan...
West-Vlaanderen wordt dus weer met een kluitje in het riet gestuurd!TimJ36 schreef: ↑07 jun 2025, 16:53Geen 2de IC Brugge - Kortrijk (- Zottegem) in het weekend?FLV-FGSP schreef: ↑07 jun 2025, 16:02 Verbeteringen in het weekend (december 2025):
- S4 rijdt 1x per uur in het weekend tussen Aalst en Brussel-Luxemburg
- 2 IC’s in plaats van 1 in het weekend tussen Charleroi en Brussel (in Luttre busaansluiting <-> luchthaven)
- 2 IC’s in plaats van 1 in het weekend tussen Luik en Brussel en 3 IC’s in plaats van 2 tussen Leuven en Brussel
- IC Leuven - Aarschot – Antwerpen rijdt ook in het weekend.
- 1 trein per uur in plaats van één om de twee uur op zondag op S51 Eeklo - Gent - Oudenaarde - Ronse (zondag)
De lange stilstand van de IC Oostende - Kortrijk - Brussel Luchthaven in Lichtervelde (10 minuten!) is al jaren een doorn in het oog voor mening reiziger op lijn 66.
Hopelijk vergeten ze ook niet de tweede trein per uur naar Blankenberge in de toekomst. Nu ben je soms extreem lang onderweg binnen de provincie!
Blankenberge - Ieper 2:29u, Poperinge 2:38u
Blankenberge - De Panne, 1:53u
Blankenberge - Kortrijk, 1:29u
Maar we mogen zo te zien al blij zijn als de halfuurdienstregeling er komt op lijn 66. Hopelijk dan met meer capaciteit en confort dan 1 break waarmee er nu veel gereden wordt!
-
Dan maar hopen dat het late vertrek in Turnhout om 22:15 (R67) niet komt te vervallen. Op weekdagen gaat de laatste trein al om 21:04 en dat is eigenlijk best vroeg.
Goeie dag,ToMiKoN schreef: ↑22 aug 2025, 09:52
West-Vlaanderen wordt dus weer met een kluitje in het riet gestuurd!
Hopelijk vergeten ze ook niet de tweede trein per uur naar Blankenberge in de toekomst. Nu ben je soms extreem lang onderweg binnen de provincie!
Maar we mogen zo te zien al blij zijn als de halfuurdienstregeling er komt op lijn 66. Hopelijk dan met meer capaciteit en confort dan 1 break waarmee er nu veel gereden wordt!
Voor Blankenberge - Kortrijk kan ik deze opmerking begrijpen. Maar niet voor Blankenberge - De Panne en Blankenberge - Ieper: het gaat sneller met de kusttram en eventueel een bus van Nieuwpoort naar Ieper en het kost waarschijnlijk minder. Ja, 't is niet zo confortabel ...
Wat Poperinge betreft heb ik geen idee.
vg
Pierre
Pierre,Dimi schreef: ↑22 aug 2025, 17:40Goeie dag,ToMiKoN schreef: ↑22 aug 2025, 09:52
Voor Blankenberge - Kortrijk kan ik deze opmerking begrijpen. Maar niet voor Blankenberge - De Panne en Blankenberge - Ieper: het gaat sneller met de kusttram en eventueel een bus van Nieuwpoort naar Ieper en het kost waarschijnlijk minder. Ja, 't is niet zo confortabel ...
vg
Pierre
Ik wilde vooral aantonen dat uurdiensten niet goed op elkaar aansluiten en voor lange reistijden zorgen in de provincie. Het is niet aantrekkelijk om in West-Vlaanderen de trein te nemen om vereplaatsingen tussen grote steden en atracties te doen. Daar heb je goede aansluitingen en halfuurdienstregelingen nodig. We willen toch allemaal dat meer mensen de trein nemen.
Om even over Blankenberge - De Panne te nemen.
De kusttram is niet sneller. Deze doet er 2:15u. Dit zonder toilet en confort!
De trein doet er normaal 1:53u over. Maar het kan in de aovndspits in de zomer bijvoorbeeld in 1:22u!
18:37 EXP 18133 naar Lichtervelde + P8007 naar de Panne 19:44u in De Panne.
Tom
-
Ze staan toch allemaal vermeld in de huidige voorstellen van diensten voor het rijdend personeel vanaf december 2025.
Inderdaad! Maar waarom harmoniseert de NMBS het treinaanbod van week en weekend niet? Want ze brengt het treinaanbod tussen deze twee periodes in de war voor de reizigers door een bepaalde lijn in het weekend op een andere route en uur te laten doen of hebben. Zoiets zien we in andere landen nauwelijks of niet. Want daar is de dienstregeling elke dag dezelfde bij de meeste lijnen, ook al is er een rit die langer duurt of verlengd is. Dus de NMBS moet de dienstregeling (uren, routes) van al haar treinen van de basisdienst (dus zonder piekuurtreinen) die dagelijks rijden zowel op weekdagen als in het weekend gelijk maken. Want zo is dat niet verwarrend voor de reizigers en misschien ook meer aansluitingen met verschillende treinen. Tot slot, alle treinen moeten ook dezelfde frequentie hebben of om het uur rijden, zodat het aanbod aantrekkelijk wordt. Hoe dat nu is, lijkt de NMBS de minder ambitieuze SNCF te worden waardoor ze SNCF 2.0 kan worden wat de NMBS en de politici van de Federale regering ook willen.ToMiKoN schreef: ↑22 aug 2025, 18:10Pierre,Dimi schreef: ↑22 aug 2025, 17:40Goeie dag,ToMiKoN schreef: ↑22 aug 2025, 09:52
vg
Pierre
Ik wilde vooral aantonen dat uurdiensten niet goed op elkaar aansluiten en voor lange reistijden zorgen in de provincie. Het is niet aantrekkelijk om in West-Vlaanderen de trein te nemen om vereplaatsingen tussen grote steden en atracties te doen. Daar heb je goede aansluitingen en halfuurdienstregelingen nodig. We willen toch allemaal dat meer mensen de trein nemen.
Om even over Blankenberge - De Panne te nemen.
De kusttram is niet sneller. Deze doet er 2:15u. Dit zonder toilet en confort!
De trein doet er normaal 1:53u over. Maar het kan in de aovndspits in de zomer bijvoorbeeld in 1:22u!
18:37 EXP 18133 naar Lichtervelde + P8007 naar de Panne 19:44u in De Panne.
Tom
1) Omdat de vervoersvraag in het weekend anders is dan in de week.
2) Omdat de loonkost in het weekend substantieel hoger ligt. Je kan dus in de week meer treinen krijgen voor hetzelfde geld dan in het weekend. Of anders gezegd: je moet 3 weektreinen schrappen om 2 weekendtreinen bij te kunnen krijgen.
Dat doen ze al jaren zo, intussen heeft iedereen dat wel begrepen hoor.
Neen, dat moet niet.
Sommige lijnen hebben nu éénmaal veel meer reizigers en verdienen dus ook een hogere frequentie dan sommige andere lijnen.
Zo is een 3e of 4e S-trein per uur naar Ottignies bijvoorbeeld veel en veel belangrijker dan een 2e trein naar De Panne of Erquelinnes.
Ik ben dan wel de eerste om het ambitieniveau qua spoorwegen van deze regering aan te klagen, maar naar Franse toestanden zijn we gelukkig niet op weg.
-
Waar haal je het idee vandaan dat ze dat elders niet doen? Zelfs in het kleine Luxemburg waar de meerkost kleiner zou zijn doen ze dat. Ja bij ons is het extra gecompliceerd met aparte series maar dat is vanwege het verknopen van alle lijnen om zo zoveel mogelijk plaatsen te verbinden met Brussel, iets dat we niet kunnen terugdraaien want zelf als je 2 steden niet meer verbindt met Brussel, waarbij er gekeerd moest worden dan is het al volle miserie in de nationale pers (Lokeren en Sint-Niklaas)Harshan schreef: ↑22 aug 2025, 19:43
Inderdaad! Maar waarom harmoniseert de NMBS het treinaanbod van week en weekend niet? Want ze brengt het treinaanbod tussen deze twee periodes in de war voor de reizigers door een bepaalde lijn in het weekend op een andere route en uur te laten doen of hebben. Zoiets zien we in andere landen nauwelijks of niet.
Een wist-je-datje: het eerste spoorboekje met afzonderlijke dienstregelingen voor weekdagen en weekends dateert van 29.5.1994. In het spoorboekje zelf wordt deze maatregel voorgesteld als een vereenvoudiging voor de reiziger die zijn dienstregeling opzoekt.
Ik heb het in eerste instantie ervaren als een complicatie omdat je beide tabellen niet meer zo vlot kunt vergelijken, maar voor de meeste reizigers was het ongetwijfeld een vereenvoudiging. En voor de NMBS was het nu een stuk eenvoudiger om een onderscheid te maken (ongetwijfeld ook vanuit het oogpunt van besparingen) tussen week en weekend. Overigens lijkt men de laatste jaren geleidelijk terug te keren naar minder grote verschillen tussen week en weekend.
En nog een wist-je-datje: de aanduiding van de rijdagen met A en C (beide in een cirkeltje) kwam er voor het eerst in het spoorboekje van 27.5.1979. In het begin was er zelfs een symbool met een B in een cirkeltje: niet op zaterdag.
Ik heb het in eerste instantie ervaren als een complicatie omdat je beide tabellen niet meer zo vlot kunt vergelijken, maar voor de meeste reizigers was het ongetwijfeld een vereenvoudiging. En voor de NMBS was het nu een stuk eenvoudiger om een onderscheid te maken (ongetwijfeld ook vanuit het oogpunt van besparingen) tussen week en weekend. Overigens lijkt men de laatste jaren geleidelijk terug te keren naar minder grote verschillen tussen week en weekend.
En nog een wist-je-datje: de aanduiding van de rijdagen met A en C (beide in een cirkeltje) kwam er voor het eerst in het spoorboekje van 27.5.1979. In het begin was er zelfs een symbool met een B in een cirkeltje: niet op zaterdag.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
Qua matereelinzet vanaf december zouden de sprinters ook in het weekend worden ingezet op o.a. lijn 26 en tussen Leuven, Mechelen en Sint-Niklaas.
Beste,Shrek schreef: ↑23 aug 2025, 06:321) Omdat de vervoersvraag in het weekend anders is dan in de week.
2) Omdat de loonkost in het weekend substantieel hoger ligt. Je kan dus in de week meer treinen krijgen voor hetzelfde geld dan in het weekend. Of anders gezegd: je moet 3 weektreinen schrappen om 2 weekendtreinen bij te kunnen krijgen.
Dat doen ze al jaren zo, intussen heeft iedereen dat wel begrepen hoor.
Neen, dat moet niet.
Sommige lijnen hebben nu éénmaal veel meer reizigers en verdienen dus ook een hogere frequentie dan sommige andere lijnen.
Zo is een 3e of 4e S-trein per uur naar Ottignies bijvoorbeeld veel en veel belangrijker dan een 2e trein naar De Panne of Erquelinnes.
Ik ben dan wel de eerste om het ambitieniveau qua spoorwegen van deze regering aan te klagen, maar naar Franse toestanden zijn we gelukkig niet op weg.
Dank u wel voor uw antwoord!
Beste,desirootje schreef: ↑23 aug 2025, 10:56Waar haal je het idee vandaan dat ze dat elders niet doen? Zelfs in het kleine Luxemburg waar de meerkost kleiner zou zijn doen ze dat. Ja bij ons is het extra gecompliceerd met aparte series maar dat is vanwege het verknopen van alle lijnen om zo zoveel mogelijk plaatsen te verbinden met Brussel, iets dat we niet kunnen terugdraaien want zelf als je 2 steden niet meer verbindt met Brussel, waarbij er gekeerd moest worden dan is het al volle miserie in de nationale pers (Lokeren en Sint-Niklaas)Harshan schreef: ↑22 aug 2025, 19:43
Inderdaad! Maar waarom harmoniseert de NMBS het treinaanbod van week en weekend niet? Want ze brengt het treinaanbod tussen deze twee periodes in de war voor de reizigers door een bepaalde lijn in het weekend op een andere route en uur te laten doen of hebben. Zoiets zien we in andere landen nauwelijks of niet.
Ik vergeleek onze Belgische dienstregelingen van treinen, maar ook van bussen, metro's en trams, bijvoorbeeld met die van Nederland. Daaruit bleek dat bij ons de dienstregeling van de hierboven opgesomde openbaar vervoersmodi qua uren maar ook qua routes verschillend zijn tussen week en weekend dan bij Nederland.
Zo kan ik een voorbeeld geven van aantal treinen van bij ons dat in het weekend een andere route en/of uren heeft dan op weekdagen, bijvoorbeeld:
• IC-17 Dinant - Brussels Airport (Zaventem) op weekdagen die in het weekend verlegd is naar Brussel-Zuid met andere uren die gelijk zijn aan de uren van IC-18 Brussel-Zuid - Luik-Sint-Lambertus via Namen op weekdagen;
• En ook de S19 in het weekend die aan de ene kant beperkt is tot Nijvel en aan de andere kant verlengd is tot Landen ook met andere uren die gelijk is aan S9 Nijvel - Landen op weekdagen, terwijl op weekdagen de route van S19 Brussels Airport (Zaventem) - Charleroi-Central is;
• Er zijn nog veel meer verschillen die ik als voorbeeld kan geven, maar daarvoor zal het te veel zijn.
Maar mijn punt is dat we zulke verschillen helemaal minder in Nederland zien waardoor de dienstregelingen van alle modi van het openbaar vervoer daar ongeveer gelijk lopen in alle periodes, ook al wordt daar 1 keer per uur in het weekend gereden, maar hun uren blijven dezelfde ook met kleine verschillen.
En de route, daar zien we dat de routes van bepaalde treinen ingekort worden in het weekend, maar wel binnen de routes die ze op weekdagen doen. Toch is er een aantal treinen in Nederland dat daar andere routes en/of uren heeft:
• De treinserie 2700 in dienstregeling die sinds december 2024 (dienstregeling 2025) de treinserie 800 vervangt tussen Maastricht en Alkmaar, is in het weekend en op vrijdag de route Alkmaar - Amsterdam-Centraal met andere uren dan op weekdagen, hij rijdt dus 9 minuten vroeger uit Amsterdam en komt daar ook 9 minuten later daar aan en doet in beide richtingen ook 5 minuten langer over, zo'n uursverschuiving zien we niet op andere Nederlandse treinen;
• De treinserie 2900 (Maastricht - Enkhuizen) vervangt in de vroege ochtend- en late avonduren op weekdagen, buiten vrijdag en de volledige dagen in het weekend en vrijdag de gehele treinseries 2700 (Maastricht - Alkmaar) en 3900 (Heerlen - Enhuizen) waardoor dat laatste in die periode beperkt is tot Eindhoven uit Heerlen, maar rijdt om de twee uur gekoppeld samen met de 2900 in Eindhoven tot Enkhuizen. Dit is de enige vleugeltrein in Nederland;
• Tot slot, de treinserie 2200 (Amsterdam-Centraal - Vlissingen) rijdt in het weekend 2 keer per uur, omdat die dan de snellere treinserie 2300 en de stoptrein vervangt op het gehele traject, terwijl op weekdagen de dienstregeling op deze route 1x/u de 2200 en 1x/u de 2300 aangevuld met 1x/u de stoptrein die enkel tussen Roosendaal en Vlissingen rijdt.
Voor de rest zien we daar geen verschillen. Qua Groothertogdom-Luxemburg zie ik ook nauwelijks of geen verschillen. Ze hebben daar ook dezelfde uren en routes, ook rijdt een aantal treinen minder frequent of heeft een aantal treinen een andere route, terwijl de route gewoon ingekort wordt in het weekend, maar niet verlegd zoals in België.
Hopelijk hebben jullie me begrepen. Het is veel, maar ik wil mijn punt duidelijk maken met uitleg en voorbeelden. En ik zou graag willen - ik vraag geen meer treinen in het weekend - dat de uren en de routes van de dagelijks rijdende treinen gelijk zijn, maar met aanvulling van aantal treinen dat op weekdagen rijdt ook in het weekend te laten rijden, zodat alle uithoeken van het land met Brussel verbonden zijn en elders voldoende aansluitingen hebben met andere treinen. Dan hoeven de routes en de uren van dagelijks rijdende treinen niet verlegd en verschoven te worden in het weekend.
Voor deze uitleg en voorbeelden, heb ik me wel ongeveer een halfuur of een uur aan besteed.
-
Dus je probleem is dat de relaties anders zijn, niet dat er minder treinen rijden? Vreemde keuze. Laten we het een keer proberen.Harshan schreef: ↑23 aug 2025, 13:35 Hopelijk hebben jullie me begrepen. Het is veel, maar ik wil mijn punt duidelijk maken met uitleg en voorbeelden. En ik zou graag willen - ik vraag geen meer treinen in het weekend - dat de uren en de routes van de dagelijks rijdende treinen gelijk zijn, maar met aanvulling van aantal treinen dat op weekdagen rijdt ook in het weekend te laten rijden, zodat alle uithoeken van het land met Brussel verbonden zijn en elders voldoende aansluitingen hebben met andere treinen. Dan hoeven de routes en de uren van dagelijks rijdende treinen niet verlegd en verschoven te worden in het weekend.
-IC17 valt in voor de geschrapte IC18. Dus jij wilt dan een aparte stopper L Dinant-Namen en een IC Brussel-Namen, ookal zorgt de huidige situatie voor een beter spreiding voor Dinant? Of moet de IC18 naar Dinant gaan in de week en Luik via Namen verbonden worden met de luchthaven, naast de snellere verbinding via Leuven? Jammer genoeg sluiten geen van beide relaties goed aan op de IC naar de luchthaven en kan die niet verzet worden om een halfuursdienst te behouden tussen de Europese wijk en de luchthaven.
Ik ga akkoord met de NMBS dat het wss het beste is om mensen uit zowel Huy als Dinant direct te verbinden met de Europese wijk in de week, al zorgt het voor een slechtere spreiding voor Dinant, en dat in het weekend een betere spreiding en een directe trein naar de NZV geen slecht cadeau is voor Dinant. een complexe verknoping is het ook niet.
-IC03, IC25 en IC33 worden verlengd ipv verkort, persoonlijk zie ik daar geen probleem mee.
-IC29 wordt verlengd tot De Panne en verkort tot Brussel, moesten we die trein nog armzaliger maken voor De Panne en de rest van die lijn door het te beperken tot Gent, of moesten we een onnodige IC naar Antwerpen inleggen? Of verdient De Panne geen IC en moet het het doen met een L naar Gent die daar keert ook in de week? Om nog maar te zwijgen over hoe deze ontknoping invloed zal hebben op capaciteit in Gent en de hoeveelheid materiaal en personeel ermee gepaard gaat gaan.
-Het splitsen van de S1 mag volgens jouw regels
-De S3 is ook een verlenging en verkorting zoals de IC29, moet dit weer een S6 pendel Denderleeuw-Geraardsbergen worden en een S3 Geraardsbergen-Brussel? Ik heb persoonlijk liever een betere connectiviteit tussen Ninove en het Pajottenland.
-De S19 valt in voor de S9. Had je liever een arbitraire nummerverandering ter hoogte van de luchthaven, of moet men toch een aparte S9 inlasten om aan jouw wensen te voldoen?
-De S62 die verlengd wordt van Luttre tot Charleroi moet dan ook opgedeeld worden, ook al helpt het de mensen van Manage en omstreken om zo Charleroi beter te bereiken.
Dit zijn alle treinen waarover je kunt zagen, de verschillen zijn minimaal en meestal een afweging die de lokale bevolking helpt ipv consistent te zijn in een boekje, dit is een betere dienstregeling dan het alternatief, geen slechtere.
Beste,desirootje schreef: ↑23 aug 2025, 22:11Dus je probleem is dat de relaties anders zijn, niet dat er minder treinen rijden? Vreemde keuze. Laten we het een keer proberen.Harshan schreef: ↑23 aug 2025, 13:35 Hopelijk hebben jullie me begrepen. Het is veel, maar ik wil mijn punt duidelijk maken met uitleg en voorbeelden. En ik zou graag willen - ik vraag geen meer treinen in het weekend - dat de uren en de routes van de dagelijks rijdende treinen gelijk zijn, maar met aanvulling van aantal treinen dat op weekdagen rijdt ook in het weekend te laten rijden, zodat alle uithoeken van het land met Brussel verbonden zijn en elders voldoende aansluitingen hebben met andere treinen. Dan hoeven de routes en de uren van dagelijks rijdende treinen niet verlegd en verschoven te worden in het weekend.
-IC17 valt in voor de geschrapte IC18. Dus jij wilt dan een aparte stopper L Dinant-Namen en een IC Brussel-Namen, ookal zorgt de huidige situatie voor een beter spreiding voor Dinant? Of moet de IC18 naar Dinant gaan in de week en Luik via Namen verbonden worden met de luchthaven, naast de snellere verbinding via Leuven? Jammer genoeg sluiten geen van beide relaties goed aan op de IC naar de luchthaven en kan die niet verzet worden om een halfuursdienst te behouden tussen de Europese wijk en de luchthaven.
Ik ga akkoord met de NMBS dat het wss het beste is om mensen uit zowel Huy als Dinant direct te verbinden met de Europese wijk in de week, al zorgt het voor een slechtere spreiding voor Dinant, en dat in het weekend een betere spreiding en een directe trein naar de NZV geen slecht cadeau is voor Dinant. een complexe verknoping is het ook niet.
-IC03, IC25 en IC33 worden verlengd ipv verkort, persoonlijk zie ik daar geen probleem mee.
-IC29 wordt verlengd tot De Panne en verkort tot Brussel, moesten we die trein nog armzaliger maken voor De Panne en de rest van die lijn door het te beperken tot Gent, of moesten we een onnodige IC naar Antwerpen inleggen? Of verdient De Panne geen IC en moet het het doen met een L naar Gent die daar keert ook in de week? Om nog maar te zwijgen over hoe deze ontknoping invloed zal hebben op capaciteit in Gent en de hoeveelheid materiaal en personeel ermee gepaard gaat gaan.
-Het splitsen van de S1 mag volgens jouw regels
-De S3 is ook een verlenging en verkorting zoals de IC29, moet dit weer een S6 pendel Denderleeuw-Geraardsbergen worden en een S3 Geraardsbergen-Brussel? Ik heb persoonlijk liever een betere connectiviteit tussen Ninove en het Pajottenland.
-De S19 valt in voor de S9. Had je liever een arbitraire nummerverandering ter hoogte van de luchthaven, of moet men toch een aparte S9 inlasten om aan jouw wensen te voldoen?
-De S62 die verlengd wordt van Luttre tot Charleroi moet dan ook opgedeeld worden, ook al helpt het de mensen van Manage en omstreken om zo Charleroi beter te bereiken.
Dit zijn alle treinen waarover je kunt zagen, de verschillen zijn minimaal en meestal een afweging die de lokale bevolking helpt ipv consistent te zijn in een boekje, dit is een betere dienstregeling dan het alternatief, geen slechtere.
Het probleem is enerzijds dat de routes en/of uren van sommige treinlijnen, die dagelijks rijden, in het weekend en feestdagen anders zijn dan op weekdagen, terwijl ik wil dat ze gelijk blijven in alle periodes. En anderzijds vind ik enorm spijtig dat er in het weekend (drastisch) minder rijden die ook mogelijkerwijs veroorzaakt worden door de verschillen van bepaalde treinlijnen op weekdagen en in het weekend en feestdagen.
Verder wil ik in het weekend en feestdagen (ietsje) meer treinen, zodat de reizigers meer aansluitingen hebben met verschillende treinen in bepaalde stations en ook zodat de reizigers op hun gemak treinen kunnen nemen als de frequenties van treinen die om de twee uur rijden ook om het uur rijden. Want zo wordt het aanbod aantrekkelijk. Nog iets, ik zou graag verbindingen willen die maximaal drie uur duren op het gehele traject.
Bovendien wil ik ook dat het treinaanbod in de Luchthaven van Brussel in het weekend hetzelfde wordt als op weekdagen, zodat het aanbod aantrekkelijker wordt.
Toch moet ik eerlijk zeggen dat niet alle treinverbindingen op weekdagen beter zijn, terwijl niet alle weekendtreinverbingen slechter zijn. Ik geef hieronder wat voorbeelden dewelke van het weekend beter zijn dan op weekdagen:
• Zo vind ik de S62, die in het weekend de cirkel vormt op de verbinding Charleroi-Central - Luttre - Manage - La Louvière-Sud en zo terug naar Charleroi-Central gaat via Morlanweltz en omgekeerd, veel beter en kan die op weekdagen een (scheve) halfuurdienst vormen met de S19 tussen Charleroi-Central en Luttre, zodat het aanbod aantrekkelijk wordt. En in het weekend moet deze trein (S62) ook om het uur rijdt in plaats van onaantrekkelijke om de twee uur.
• Verder vond ik de uren en het traject van S44 (Landen - Luik-Guillemins -Wezet)) in het weekend en feestdagen tussen december 2014 en december 2024 ook aantrekkelijk, omdat die enerzijds aansluitingen had met verschillende treinen in Luik-Guillemins, onder andere: de betrouwbare IC-01 (Eupen - Oostende). En anderzijds had die in Landen aansluiting met IC-03 op de oude uren tussen december 2014 en december 2024. Dat is toch goed, niet?
• Bovendien was de IC-treinverbinding van en naar Luik via Hasselt in het weekend en feestdagen, die vóór december 2024 was, ook aantrekkelijk om dezelfde redenen als S44 die hierboven staat. Die wil ik ook op weekdagen.
• Tot slot, in het weekend moet Turnhout ook in het weekend met Brussel verbonden blijven. Want nu (dienstregeling 2025) moeten de reizigers uit de Kempen de omslachtige overstap maken in Antwerpen wat tot gemiste aansluitingen kan zorgen, terwijl met rechtstreekse trein de reis beter en toffer wordt.