Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Alles over reizigerstreinen in België.
BVG1988
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Bericht door BVG1988 »

Ik zie niet in waarom de ritten van meer dan 3 uur een probleem zijn. Als je die regel oplegt zit je met veel meer (onnodige) overstappen die je veel meer extra reistijd kosten. Ik verkies persoonlijk liever ook als ik naar Oostende ga te reizen via Kortrijk. Die rit duur (veel) langer dan via Gent, maar ik heb dan vanuit Denderleeuw (en vroeger vanuit Haaltert) een rechtstreekse rit. Geen onnodige kans op een gemiste overstap.
Met de regel van max 3 uur reistijd mag een trein vanuit Brussel niet verder rijden dan Arlon en moet je dan altijd overstappen voor naar Luxemburg te gaan.
Idem voor van Genk naar Blankenberge of van Eupen naar Oostende waarbij je dan in Brugge moet overstappen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
overweg13

Bericht door overweg13 »

Voor mij mogen ze al die verbindingen ook zo lang mogelijk maken. Overstapvrij reizen is een fantastische luxe en een valabel alternatief voor gegarandeerde aansluitingen die er dus al jaren niet meer zijn. Knip al die lange verbindingen in 2 of 3 stukken en je hebt meteen ook een dubbel risico op gemiste aansluitingen. Dat ze storingsgevoeliger zijn wil ik er dan graag bij nemen. Overigens moet je er bij het uittekenen van een treindienst niet van uitgaan dat er storingen zullen zijn. Dan kun je net zo goed de NZV sluiten...
Met vriendelijke groet

overweg13
BlackEagle

Bericht door BlackEagle »

Sinds de dienstregeling van december 2017 heeft de NMBS het rigoureus anders opgezette weekendaanbod gaandeweg verlaten en ook meer verschillen tussen zaterdag (winkelverkeer) en zondag (studentenverkeer) ingevoerd. Ook waren er in 2017 nog 75 stations (van de 549) waar geen treinen stopten op zaterdag of zondag, dat aantal is nu geslonken naar 39 (op 552). Die aanbodpolitiek heeft duidelijk resultaat gehad: afgaande op de reizigerstellingen is het aantal opstappers tussen 2017 en 2024 op weekdagen slechts met 3,4% gestegen (voornamelijk door het trage herstel van het werkverkeer sinds corona), terwijl de stijging op zaterdag (+25,2%) en op zondag (+20%) veel sterker is gebleken.
overweg13 schreef: 23 aug 2025, 11:27 Ik heb het in eerste instantie ervaren als een complicatie omdat je beide tabellen niet meer zo vlot kunt vergelijken, maar voor de meeste reizigers was het ongetwijfeld een vereenvoudiging. En voor de NMBS was het nu een stuk eenvoudiger om een onderscheid te maken (ongetwijfeld ook vanuit het oogpunt van besparingen) tussen week en weekend. Overigens lijkt men de laatste jaren geleidelijk terug te keren naar minder grote verschillen tussen week en weekend.
Pre-1984 waren de dienstregelingen ongelofelijk complex om als leek te begrijpen. Zeker in de periode 1930-1970 was dat het geval, pas daarna is men het aanbod wat gaan rationaliseren wat geculmineerd is in het IC-IR-plan met haar strakke uurdiensten.

Om een voorbeeld te geven haal ik er even de dienstregeling van spoorlijn 112 tussen Mons en Charleroi in de zomer van 1958 bij. De dienstregelingboekjes waren toen nog tweetalig, zodat de 64 (!) pagina's aan inleidende teksten met verklaringen van alle symbolen erg lang moesten zijn. Enkele symbolen uitgelegd:
  • TA en M staan voor 'motortreinen', maw men vond het nodig om te vermelden dat deze ritten door een bepaald type materieel gereden werd. Er wordt geen verklaring gegeven over het verschil tussen TA, M en TT (dat ook nog bestond).
  • Hamer en beitel staan voor treinen die enkel op werkdagen (van maandag tot zaterdag, volgens het oude systeem) reden. Als er een vierkant kadertje rond de hamer en beitel staat, reden ze enkel van maandag tot vrijdag (ons idee van een werkweek).
  • Het kruisje staat dan logischerwijs voor treinen die enkel op zondag reden.
  • Bij de andere symbolen (zoals hier het diamantje) moet je vanonder bij de opmerkingen gaan kijken wat er speciaal was. Dat kon vanalles zijn, zoals hier dat alle vertrektijden 8 minuten later zijn, of dat trein 7705 niet in juli en augustus geldt, maar als je gaat kijken wordt die dus vervangen door trein 7707, wat dan weer in de tabel zelf staat.
Afbeelding

Stel je eens voor dat je met dit boekje een langere reis met meerdere overstappen moet plannen...
overweg13

Bericht door overweg13 »

BlackEagle schreef: 24 aug 2025, 20:20
Stel je eens voor dat je met dit boekje een langere reis met meerdere overstappen moet plannen...
Nochtans: tot ongeveer 2014 reed ik elk jaar tijdens de zomervakantie het hele NMBS-net af en dat moest gebeuren binnen de 10 dagen omdat ik dat kon met 2 toeristische abonnementen die gedurende een beperkte periode 5 dagen onbeperkt reizen toelieten. Dat kwam er concreet op neer dat ik dankzij de spoorboekjes voor elke dag combinaties uitdokterde (zo efficiënt mogelijk want anders kwam ik er niet in 10 dagen) met dagen van 10 tot 15 aansluitende ritten. Vele jaren geleden heb ik trouwens op hgbtf deze "reizen" gepubliceerd, met de samenstellingen van de gebruikte treinen en de vertragingen die ik opliep. Ik weet niet of die op hgbtf nog beschikbaar zijn.
Overigens maken mijn vrouw en ik al sinds 1975 uitstappen, wandelingen overal in België en ik dokter onze verbindingen (vaak ook nog eens in combinatie met bustrajecten) allemaal uit met het spoorboekje, voor zover dat met de huidige tijdelijke lijnsluitingen en aangepaste dienstregelingen nog mogelijk is.
Ik ben er trouwens ook van overtuigd dat op dit forum nog mensen actief zijn die vele jaren net zo handig konden omspringen met het spoorboekje als ik.
Mijn eerste contact met het spoorboekje moet nu 50 jaar in het verleden liggen, toen mijn vader eens een "gids" mee naar huis bracht. Ik heb sindsdien geen enkele uitgave meer gemist, ook al moet ik het spoorboekje de laatste jaren zelf afdrukken en voortdurend op mijn hoede zijn voor klaarblijkelijke fouten of onvolledigheden.
Kortom: het is/was met het spoorboekje stukken gemakkelijker om uitstappen met veel aansluitingen uit te stippelen dan tegenwoordig met de apps of de website, omdat je dan onvermijdelijk in deeltrajecten moet denken (wat een tijdverlies!) en ook je reisweg niet naar je hand kunt zetten.
Met vriendelijke groet

overweg13
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

Ik sluit me graag aan bij overweg 13; ook ik heb sinds de jaren 1960 talloze daguitstappen met trein, tram en bus uitgedokterd met behulp van die onvolprezen oude, papieren spoorboekjes en dat ging prima.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

ToMiKoN schreef: 22 aug 2025, 09:52
TimJ36 schreef: 07 jun 2025, 16:53 Geen 2de IC Brugge - Kortrijk (- Zottegem) in het weekend?
De lange stilstand van de IC Oostende - Kortrijk - Brussel Luchthaven in Lichtervelde (10 minuten!) is al jaren een doorn in het oog voor mening reiziger op lijn 66.
West-Vlaanderen wordt dus weer met een kluitje in het riet gestuurd!

Hopelijk vergeten ze ook niet de tweede trein per uur naar Blankenberge in de toekomst. Nu ben je soms extreem lang onderweg binnen de provincie!
Blankenberge - Ieper 2:29u, Poperinge 2:38u
Blankenberge - De Panne, 1:53u
Blankenberge - Kortrijk, 1:29u

Maar we mogen zo te zien al blij zijn als de halfuurdienstregeling er komt op lijn 66. Hopelijk dan met meer capaciteit en confort dan 1 break waarmee er nu veel gereden wordt!
De lijn Kortrijk–Brugge is geen gewoon zijlijntje, maar wordt vaak wel zo behandeld. Toch vormt ze een belangrijke provinciale as die drie grote steden – Kortrijk, Roeselare en Brugge – met elkaar verbindt. Het pendelverkeer op deze as is overbelast. Niet zozeer het treinverkeer, want daar is nog ruimte voor uitbreiding, maar wel het wegverkeer. Zo heeft de Vlaamse overheid recent groen licht gegeven voor een derde rijstrook op de E403 tussen Roeselare en Brugge. Dit is niet enkel bedoeld voor vrachtverkeer, maar ook voor de grote toestroom van personenwagens.

De NMBS kan geen modal shift van de auto naar de trein realiseren als de dienstverlening continu wordt ingeperkt. Deze zomer werd zonder enige communicatie de tweede IC-trein tussen Kortrijk en Brugge geschrapt, wat neerkomt op een vermindering van 25% van het weekendaanbod.

Het gebruikte treinmateriaal voor de tweede IC, was tot eind vorig jaar een toegankelijke Desiro, deze werden vervangen door een break, die niet toegankelijk is en met minder capaciteit. Het is deze IC die zich ertoe leent om als tweede verbinding naar Blankenberge te dienen, met inbegrip van een stop in Brugge Sint Pieters. Dit station kan uitgebreid worden met een pendelparking voor automobilisten komende van de kustregio's en dankzij een tweede trein een betere ontsluiting bieden voor het naastgelegen AZ Sint Jan.
ToMiKoN

Bericht door ToMiKoN »

TimJ36 schreef: 27 aug 2025, 12:07
ToMiKoN schreef: 22 aug 2025, 09:52
TimJ36 schreef: 07 jun 2025, 16:53 Geen 2de IC Brugge - Kortrijk (- Zottegem) in het weekend?
De lange stilstand van de IC Oostende - Kortrijk - Brussel Luchthaven in Lichtervelde (10 minuten!) is al jaren een doorn in het oog voor mening reiziger op lijn 66.
West-Vlaanderen wordt dus weer met een kluitje in het riet gestuurd!

Hopelijk vergeten ze ook niet de tweede trein per uur naar Blankenberge in de toekomst. Nu ben je soms extreem lang onderweg binnen de provincie!
Blankenberge - Ieper 2:29u, Poperinge 2:38u
Blankenberge - De Panne, 1:53u
Blankenberge - Kortrijk, 1:29u

Maar we mogen zo te zien al blij zijn als de halfuurdienstregeling er komt op lijn 66. Hopelijk dan met meer capaciteit en confort dan 1 break waarmee er nu veel gereden wordt!
De lijn Kortrijk–Brugge is geen gewoon zijlijntje, maar wordt vaak wel zo behandeld. Toch vormt ze een belangrijke provinciale as die drie grote steden – Kortrijk, Roeselare en Brugge – met elkaar verbindt. Het pendelverkeer op deze as is overbelast. Niet zozeer het treinverkeer, want daar is nog ruimte voor uitbreiding, maar wel het wegverkeer. Zo heeft de Vlaamse overheid recent groen licht gegeven voor een derde rijstrook op de E403 tussen Roeselare en Brugge. Dit is niet enkel bedoeld voor vrachtverkeer, maar ook voor de grote toestroom van personenwagens.

De NMBS kan geen modal shift van de auto naar de trein realiseren als de dienstverlening continu wordt ingeperkt. Deze zomer werd zonder enige communicatie de tweede IC-trein tussen Kortrijk en Brugge geschrapt, wat neerkomt op een vermindering van 25% van het weekendaanbod.

Het gebruikte treinmateriaal voor de tweede IC, was tot eind vorig jaar een toegankelijke Desiro, deze werden vervangen door een break, die niet toegankelijk is en met minder capaciteit. Het is deze IC die zich ertoe leent om als tweede verbinding naar Blankenberge te dienen, met inbegrip van een stop in Brugge Sint Pieters. Dit station kan uitgebreid worden met een pendelparking voor automobilisten komende van de kustregio's en dankzij een tweede trein een betere ontsluiting bieden voor het naastgelegen AZ Sint Jan.
Klopt helemaal! Lijn 66 is de slagader van het West-Vlaams treinverkeer!

De verdere afwerking van het 3de spoor Brugge tot aan de Engelse vertakking aan lijn 51B/51, reeds afgewerkt in 2015, zou dus ook zeker welkom zijn voor hogere capaciteit. Al lijkt dit mij voor de 2de trein naar Blankenberge niet nodig.
Misschien moet Vlaanderen hier geld voor vrijmaken, want ook de haven zou hier goed bij varen. (vlaams spoorplan).

AZ Sint-Jan is trouwens één van de grootste ziekenhuizen van ons land, naast de universitaire campussen. Het trekt dus een massa volk aan. Een tweede trein zou daar ook voor een modle shift kunnen zorgen. In Blankenberge is het ziekenhuis tot een veredelde dagkliniek gedegradeerd, dus er zijn ook veel bewegingen richting AZ Sint-Jan bijgekomen. Een snell trein stop zou ideaal zijn!
Floris Cappelle

Bericht door Floris Cappelle »

Beste,

Als ik het hier dus lees, is een deel van het nodige derde spoor al aangelegd.
Welke delen zouden dan nog aangelegd moeten worden?
Het derde spoor is dan vooral nodig voor de tweede trein naar Blankenberge en het goederenverkeer?
Het is inderdaad een idee, dat Vlaanderen helpt investeren.
Wat spoorlijn 66 betreft; daar zou een derde, liefst snelle IC moeten bijkomen.

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
Shrek

Bericht door Shrek »

Floris Cappelle schreef: 27 aug 2025, 18:02 Beste,

Het derde spoor is dan vooral nodig voor de tweede trein naar Blankenberge en het goederenverkeer?

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
Neen, het derde spoor is nog niet aangelegd. Enkel de vertakking Blauwe Toren is gereed, de rest moet nog gebouwd worden.
Vergeet het maar dat vlaanderen helpt investeren, de vlaamse regering is altijd al tegen openbaar vervoer geweest en dat zal niet snel veranderen.
ToMiKoN

Bericht door ToMiKoN »

Shrek schreef: 27 aug 2025, 19:52
Floris Cappelle schreef: 27 aug 2025, 18:02 Beste,

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
Neen, het derde spoor is nog niet aangelegd. Enkel de vertakking Blauwe Toren is gereed, de rest moet nog gebouwd worden.
Vergeet het maar dat vlaanderen helpt investeren, de vlaamse regering is altijd al tegen openbaar vervoer geweest en dat zal niet snel veranderen.
Dat klopt niet helemaal er zijn al meerdere werken ter voorbereiding gebeurd
- Vorige jaar werden er ter hoogte van AZ Sint-Jan de verbredingen aan gebracht met aarde die infrabel over had van andere projecten.
- In 2011 werd naast de nieuwe brug toen ook landhoofden aangelegd voor de toen "toekomstige" brug voor het 3de spoor over het kanaal Brugge-Oostende.
https://www.nieuwsblad.be/regio/west-vl ... 16033.html
- In 2015 werd Engelse kruising gebouwd (zoals vemeld hierboven)
- In 2018 werd een nieuwe spoorbrug over de Blankenbergse steenweg gebouwd met plaats voor 3de spoor.
https://www.hln.be/brugge/spoorbrug-ver ... ~a7c7b6dc/

Er werd dus al heel veel gedaan, maar het project werd meer en meer in de koelkast gestopt.... helaas met gevolgen van blijvende ondermaatse bediening Oostkust en Zeebrugse haven.

(we gaan wel wat off topic, sorry hiervoor)
Plaats reactie