Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Van wat ik begrepen heb tot nu toe zal binnen de spits rijden -voorlopig- niet duurder worden. Net omgekeerd: buiten de spits rijden zou goedkoper worden.
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Dit lijkt mij dan ook de enige valide optie om enige rechtvaardigheid te behouden.
Deze maatregel zou inzetten op motivatie om te spreiden en kan mogelijks mensen over de streep trekken om te kiezen voor de trein i.p.v. de wagen.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Begrijp ik het nu goed dat voor een volwassene die in de spits rijdt enkel het standaardtarief nog een optie is, zowel wanneer die alleen reist als met meerdere personen samen? Ook als die frequent reist, maar niet voldoende voor een abonnement?
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Inderdaad, zo begrijp ik het ook, want de standard multi verdwijnt. De nuance is dat dit standaardtarief wat minder wordt wanneer je voldoende ver reist: het maximumtarief gaat 20% omlaag t.o.v. vandaag. En als je daarbovenop de voordeelkaart hebt, dan gaat het maximumtarief, ook tijdens de spits, naar €14 per rit. Dat is nog steeds hoger dan de standard multi vandaag uiteraard (€10,5/rit). Maar als je dus middellange reizen maakt tijdens de spits waar vandaag de standaard multi je een paar euros voordeel had gegeven, dan zul je allicht meer betalen.
- Dieselfreak
- Berichten: 2113
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen


Ik hoop toch echt niet dat dit eraan zit te komen voor gewone, niet-HST's in België!


Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Dat men de reis niet meer zou mogen onderbreken is een zware achteruitgang voor de reiziger, die al in veel gevallen meer zal moeten betalen door het afschaffen van de multi. Dat gaat nog problemen geven.
Dat zou bijvoorbeeld willen zeggen dat je niet meer kan beslissen om in Brussel-Noord af te stappen in plaats van Brussel-Centraal, bijvoorbeeld (want zones weg en je mag je reis niet onderbreken). Het verminderen van flexibiliteit is geen goed zaken. Misschien willen sommigen op termijn toch naar treinbinding, wat verder zou borduren op hetzelfde stramien om de reiziger maximaal te kunnen controleren en minimale flexibiliteit te gunnen.
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Niemand gaat je tegenhouden als je een station of een paar stations vroeger uitstapt, hé.
Voor de terugreis is het iets anders, als je bv. al vooraf moet weten of je voor of na 16 uur zult vertrekken ..
Eigenlijk kan dat systeem alleen goed werken als je je ticket pas koopt op het moment dat je je reis aanvat, maar wat voor wie geen smartphone met nmbs-app heeft?
Het wordt een geweldige soep, vrees ik.
Voor de terugreis is het iets anders, als je bv. al vooraf moet weten of je voor of na 16 uur zult vertrekken ..
Eigenlijk kan dat systeem alleen goed werken als je je ticket pas koopt op het moment dat je je reis aanvat, maar wat voor wie geen smartphone met nmbs-app heeft?
Het wordt een geweldige soep, vrees ik.
-
- Berichten: 254
- Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Dat vertrekken voor de spits is inderdaad een lastige. In Nederland heeft men die bepaling beperkt tot reizen met chipkaarten waarbij de checkintijd bepalend is. Dat valt te controleren maar dan is weer een extra regel nodig die bepaalt hoelang voor het geplande vertrek je mag inchecken. En op plaatsen zonder poortjes kan je dan alsnog door iemand anders (bv. een medereiziger) laten inchecken vlak voor de spits.Paul schreef: ↑24 sep 2025, 07:35 Niemand gaat je tegenhouden als je een station of een paar stations vroeger uitstapt, hé.
Voor de terugreis is het iets anders, als je bv. al vooraf moet weten of je voor of na 16 uur zult vertrekken ..
Eigenlijk kan dat systeem alleen goed werken als je je ticket pas koopt op het moment dat je je reis aanvat, maar wat voor wie geen smartphone met nmbs-app heeft?
Het wordt een geweldige soep, vrees ik.
En zo zuilen er bij de NMBS ook tal van truukjes bedacht worden. Bv. vertrekt je trein om 16:01 uit Berchem? Dan koop je een kaartje met korting vanaf Antwerpen-Centraal.
Maar al bij al vind ik het wel netjes bedacht om de maximumprijs wat te beperken zodat je voor lange reizen (waarvoor het mijden van de spits lastiger is) niet onevenredig zwaar moet bijbetalen.
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Het probleem met het vertrekuur bestaat nu toch ook al, om 9:00 met het seniorenbiljet. De regel is duidelijk: je mag meteen om 9:00 in de trein stappen, zelfs als die officieel bijvoorbeeld om 8:58 vertrekt maar 2 minuten vertraging heeft. Ik zie niet in waarom dit nu niet zou kunnen.jknockaert schreef: ↑24 sep 2025, 08:35
Dat vertrekken voor de spits is inderdaad een lastige. In Nederland heeft men die bepaling beperkt tot reizen met chipkaarten waarbij de checkintijd bepalend is. Dat valt te controleren maar dan is weer een extra regel nodig die bepaalt hoelang voor het geplande vertrek je mag inchecken. En op plaatsen zonder poortjes kan je dan alsnog door iemand anders (bv. een medereiziger) laten inchecken vlak voor de spits.
En zo zuilen er bij de NMBS ook tal van truukjes bedacht worden. Bv. vertrekt je trein om 16:01 uit Berchem? Dan koop je een kaartje met korting vanaf Antwerpen-Centraal.
Maar al bij al vind ik het wel netjes bedacht om de maximumprijs wat te beperken zodat je voor lange reizen (waarvoor het mijden van de spits lastiger is) niet onevenredig zwaar moet bijbetalen.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Wel, dat zal dus eigenlijk niet toegestaan zijn volgens mij net omdat je jouw reis niet meer mag onderbreken. Dat betekent vooral dat je dus niet mag instappen ergens halfweg de route. Als je probeert wat je suggereert, ga je moeten ervoor zogen dat je het ticket gekocht hebt (omwille van de time stamp) voordat de trein vertrok in Centraal en hopen dat de TBG je niet zag opstappen in Berchem (dus je bent illegaal bezig). Een legale manier om dit te doen werken is ervoor zorgen dat je effectief in Centraal opstapt ipv Berchem.jknockaert schreef: ↑24 sep 2025, 08:35 Bv. vertrekt je trein om 16:01 uit Berchem? Dan koop je een kaartje met korting vanaf Antwerpen-Centraal.
Ik vermoed dat het verbod op reisonderbreking er vooral komt om deze truc te voorkomen.
Vroeger uitstappen is geen probleem uiteraard, de TBG gaat je echt niet achterna hollen en je terug binnensleuren. Maar dan gooi je in essentie een deel van je betaald ticket weg, want je mag niet terug opstappen later.
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Is België nu bekend om zijn speculaas of om zijn speculatie?
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 999
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Ik heb in Spanje de trein genomen, daar werd je ticket gescand voordat je instapte, daar moet je je geen zorgen om maken. De TBG zal er ook niet moeilijk over doen. Het afschaffen van reisonderbreking is vooral bedoelt om het niet toe te laten om onderweg een koffie te gaan drinken en dan verder te reizen op hetzelfde traject. Ze zullen gwn zien of je de snelste haalbare overstap hebt genomen sinds de laatste keer dat je ticket gescand werd.Dewi schreef: ↑24 sep 2025, 11:59Wel, dat zal dus eigenlijk niet toegestaan zijn volgens mij net omdat je jouw reis niet meer mag onderbreken. Dat betekent vooral dat je dus niet mag instappen ergens halfweg de route. Als je probeert wat je suggereert, ga je moeten ervoor zogen dat je het ticket gekocht hebt (omwille van de time stamp) voordat de trein vertrok in Centraal en hopen dat de TBG je niet zag opstappen in Berchem (dus je bent illegaal bezig). Een legale manier om dit te doen werken is ervoor zorgen dat je effectief in Centraal opstapt ipv Berchem.jknockaert schreef: ↑24 sep 2025, 08:35 Bv. vertrekt je trein om 16:01 uit Berchem? Dan koop je een kaartje met korting vanaf Antwerpen-Centraal.
Ik vermoed dat het verbod op reisonderbreking er vooral komt om deze truc te voorkomen.
Vroeger uitstappen is geen probleem uiteraard, de TBG gaat je echt niet achterna hollen en je terug binnensleuren. Maar dan gooi je in essentie een deel van je betaald ticket weg, want je mag niet terug opstappen later.
En zelfs daar zou je rond kunnen door uit te leggen dat je net te laat was, de lift werkte niet en je moest je fiets de trap op zuilen. Je hielp een oude vrouw met haar bril op te rapen toen de deuren dicht gingen... En die zullen je geen boete uitschrijven. Dat lijkt me veel realistischer. Al moet je zo niet proberen uit te leggen waarom je 4h aan overstappen hebt gemist.
-
- Berichten: 2801
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Jemig, wat een drama zou dat inderdaad zijn. Onderweg een koffie drinken in een stad waarvan de naam niet op je treinticket vermeld staat… Dit toestaan was net de reden waarom de vervoervoorwaarden een tiental jaar geleden sterk vereenvoudigd en klantvriendelijker werden.desirootje schreef: ↑24 sep 2025, 18:17 Het afschaffen van reisonderbreking is vooral bedoeld om het niet toe te laten om onderweg een koffie te gaan drinken en dan verder te reizen op hetzelfde traject. Ze zullen gwn zien of je de snelste haalbare overstap hebt genomen sinds de laatste keer dat je ticket gescand werd.
Volgens mij heeft die inperking meer te maken met de piek- en daluren die verschillen van prijs, zoals hier al eerder gezegd. Niet omwille van het ‘illegaal’ bezoeken van een stad.
De vraag die ik mij blijf stellen is wat het prijsverschil zal zijn tussen twee enkele tickets van A naar B en van B naar C, tov één enkel ticket van A naar C, waarbij B op de aangerekende reisweg van A naar C ligt. Als dat prijsverschil kleiner zou zijn dan vandaag, is het inderdaad een pak minder klantonvriendelijk om reisonderbrekingen te verbieden, want dan koop je gewoon een nieuw ticket wanneer je verder reist terwijl dat amper meer kost. En dan hangt de prijs uiteraard alsnog af van het moment: piek- of daluur. Dat je dan kiest om verder te reizen (eigenlijk een nieuwe reis aanvangen van B naar C) tijdens de spits, is jouw keuze en zo vind ik de meerkost die daarbij komt zeker acceptabel.
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Ik herinner me dat een tien/vijftien jaar geleden (ik wil er vanaf zijn) de regels wijzigden van 'je mag je reis in principe niet onderbreken' naar de huidige situatie waar het expliciet gezegd wordt dat je wel mag je reis onderbreken, ook als je in dat station feitelijk niet moest overstappen. Uitstappen voor een paar uur in Gent tussen Brussel en Brugge, bijvoorbeeld. Ik heb onlangs nog maar handig gebruik gemaakt daarvan: ik moest toevallig ergens onderweg van mijn treinreis ook enkele uren zijn voor iets. Dat is nog iets anders dan zogezegd een overstap niet halen door omstandigheden.desirootje schreef: ↑24 sep 2025, 18:17 Het afschaffen van reisonderbreking is vooral bedoelt om het niet toe te laten om onderweg een koffie te gaan drinken en dan verder te reizen op hetzelfde traject. Ze zullen gwn zien of je de snelste haalbare overstap hebt genomen sinds de laatste keer dat je ticket gescand werd.
En zelfs daar zou je rond kunnen door uit te leggen dat je net te laat was, de lift werkte niet en je moest je fiets de trap op zuilen. Je hielp een oude vrouw met haar bril op te rapen toen de deuren dicht gingen... En die zullen je geen boete uitschrijven. Dat lijkt me veel realistischer. Al moet je zo niet proberen uit te leggen waarom je 4h aan overstappen hebt gemist.
Mijn punt was dat reisonderbreking niet meer compatibel is met een systeem met dal- en spitsuren, want dan begint de discussie van wanneer je nu feitelijk je reis begonnen bent. Ik zie anders niet in waarom men er nu plots tegen zou zijn dat je halfweg een koffie zou gaan drinken, je legt tenslotte dezelfde aantal spoorkilometers af.