Ice verbinding Brussel Duitsland

desperado

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door desperado »

ICE 14 (1427 vanuit Frankfurt) rijdt momenteel via Welkenraedt en Verviers vanwege mensen die ergens dicht bij het spoor staan. Het is de eerste keer in al mijn jaren dat ik in Brussel woon dat ik in een ICE zit die via die route wordt omgeleid.
Sorry voor het gebruik van Google Translate of deepl.com om van het Engels naar het Nederlands te vertalen.
Sorry for using Google Translate or deepl.com to translate from English to Dutch.
groentje

Bericht door groentje »

Het gebeurt gelukkig niet vaak, maar het is al eerder gebeurd, hoor. Als we moeten wachten tot of de politie ter plaatse is, of Securail, én een bediende infrastructuur om die toegang te verlenen tot de afgesloten lijn... We kunnen proberen met voorzichtig rijden, maar dat is onmiddellijk erg veel tijdsverlies op een HSL. Omleiden is dan soms gewoon sneller. Zeker als de personen zich bevinden in de buurt van de omschakelingszone, waar te traag rijden ook risico's met zich meebrengt...
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

In het persbericht van vandaag (https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... e-13563846#) worden de 2 treinparen naar Antwerpen bevestigd.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

FLV-FGSP schreef: 26 sep 2025, 12:02 In het persbericht van vandaag (https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... e-13563846#) worden de 2 treinparen naar Antwerpen bevestigd.
Helaas spreekt men er nog niet over bestemmingen verder dan Keulen. Zouden ze dan toch niet gekoppeld worden aan verbindingen richting Zuid-Duitsland en eindigen in Keulen? Da’s toch echt maar een korte route voor een ICE.
Daarnaast rijdt de nieuwe late ICE Brussel - Frankfurt ook het hele jaar door, alleen is voorlopig nergens duidelijk gezegd vanaf wanneer juist. Ik vermoed dat deze trein pas vanaf april ergens het hele jaar door rijden zal rijden; vanaf begin november rijdt die helaas een poosje niet, minstens tot de nieuwe dienstregeling. Wanneer de donkere dagen tijdens de wintertijdmodus voorbij zijn zou die weer rijden, gok ik dus.
BlackEagle

Bericht door BlackEagle »

Ik vermoed dat de verbinding ook voor een groot deel gericht is op de luchthaven? Want als ik me niet vergis zou dit dan de eerste HST worden die Zaventem aandoet.
trainlovertje
Contacteer:

BlackEagle schreef: 26 sep 2025, 17:28 Ik vermoed dat de verbinding ook voor een groot deel gericht is op de luchthaven? Want als ik me niet vergis zou dit dan de eerste HST worden die Zaventem aandoet.
Neen, er was van 2011 tot ergens in de corona-jaren een dagelijkse Thalys van en naar Parijs.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

FLV-FGSP schreef: 26 sep 2025, 12:02 In het persbericht van vandaag (https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... e-13563846#) worden de 2 treinparen naar Antwerpen bevestigd.
Afgaande op de indicatieve tijden die eerder zijn gepubliceerd door de toezichthouder zal er geen stel in Antwerpen overnachten, maar ik ben wel benieuwd waar de stellen overdag komen te staan. Luchtbal-wijkbundel, Groenenhoek, elders?
kristofvt

Bericht door kristofvt »

Volgens railtech zou er zelf een aanvraag zijn voor 4 treinparen zijn.
https://www.railtech.be/nl/spoorbouw/20 ... tregeling/
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

Nee, het gaat om 2 treinparen/4 treinen.
dovaere

Bericht door dovaere »

trainlovertje schreef: 26 sep 2025, 17:33
BlackEagle schreef: 26 sep 2025, 17:28 Ik vermoed dat de verbinding ook voor een groot deel gericht is op de luchthaven? Want als ik me niet vergis zou dit dan de eerste HST worden die Zaventem aandoet.
Neen, er was van 2011 tot ergens in de corona-jaren een dagelijkse Thalys van en naar Parijs.
De Thalys naar Parijs bediende de luchthaven van Zaventemr van 2011 tot 2014:
Op 30 oktober 2011 startte een dagelijkse verbinding tussen Parijs, Brussel en Brussels Airport-Zaventem in samenwerking met Brussels Airlines en Jet Airways. Door een te lage vraag is deze trein vanaf 2015 afgeschaft. Aan het einde van de zomer van 2014 was deze al tot een zomerse verbinding ingekort.

En eerder reed hij daar ook even via de luchthaven van 2003 tot ongeveer 2005:
...pendelde de Thalys al even tussen Zaventem en Parijs, maar Brussels Airlines stopte die samenwerking wegens te duur.
https://www.tijd.be/ondernemen/luchtvaa ... 04179.html
260689

Bericht door 260689 »

dovaere schreef: 27 sep 2025, 11:16
trainlovertje schreef: 26 sep 2025, 17:33
De Thalys naar Parijs bediende de luchthaven van Zaventemr van 2011 tot 2014:
Op 30 oktober 2011 startte een dagelijkse verbinding tussen Parijs, Brussel en Brussels Airport-Zaventem in samenwerking met Brussels Airlines en Jet Airways. Door een te lage vraag is deze trein vanaf 2015 afgeschaft. Aan het einde van de zomer van 2014 was deze al tot een zomerse verbinding ingekort.

En eerder reed hij daar ook even via de luchthaven van 2003 tot ongeveer 2005:
...pendelde de Thalys al even tussen Zaventem en Parijs, maar Brussels Airlines stopte die samenwerking wegens te duur.
https://www.tijd.be/ondernemen/luchtvaa ... 04179.html
Nu hebben ze wel niet meer de beperkingen van een kopstation. Nu kunnen ze als ze willen binnenkomen uit Parijs en aan het perron aan dezelfde kant verder door rijden. Zou nog kunnen voor de Eurostart Paris - Amsterdam/Köln
trainlovertje
Contacteer:

260689 schreef: 27 sep 2025, 11:20 Nu hebben ze wel niet meer de beperkingen van een kopstation. Nu kunnen ze als ze willen binnenkomen uit Parijs en aan het perron aan dezelfde kant verder door rijden. Zou nog kunnen voor de Eurostart Paris - Amsterdam/Köln
Het is net sinds de ingebruikname van Diabolo in 2011 dat Thalys is beginnen rijden naar BRU. Die situatie is dus niet verschillend met vandaag.
Plaats reactie