Verstrooide TB?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
trainfreak

Bericht door trainfreak »

TSP schreef:Ik zag vandaag een cargo loc van Raillion rijden met 3 witte lichten voor (zoals het hoort) en 1 wit licht achter. Het verbaasde me toch wel. Is dit normaal? De loc trok een sleep autowagons. Achter op de laatste wagon hing keurig een rood sluitlicht.
Waarschijnlijk was het andere licht gewoon kapot, komt wel meer voor.

Je kan enkel: 3 witte, 2 witte, 2 rode, 2 rode en het bovenste witte volgens mij.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

trainfreak schreef:
TSP schreef:Ik zag vandaag een cargo loc van Raillion rijden met 3 witte lichten voor (zoals het hoort) en 1 wit licht achter. Het verbaasde me toch wel. Is dit normaal? De loc trok een sleep autowagons. Achter op de laatste wagon hing keurig een rood sluitlicht.

Je kan enkel: 3 witte, 2 witte, 2 rode, 2 rode en het bovenste witte volgens mij.
Dit is ook niet helemaal juist! Dit hangt af van materieel tot materieel! :wink:
Zo heb je bij een AM96 de keuze tussen twee rode, twee witte of drie witte.
Bij een 13 kan jen tenminste spelen, want daar kun je alle lichten tegelijk aanzetten! :P Ik dacht dat Steven je daar al eens een demonstratie van getoond had, treinfreak? :P
Steven

Bericht door Steven »

al de zwitserse locs hebben de mogelijkheid achteraan 1 wit licht te hebben op hun loc :-), raillion is duits en ken ze niet voldoende, maar misschien bestaat die regel ginder ook
trainfreak

Bericht door trainfreak »

Trainspotterke schreef:
trainfreak schreef:

Dit is ook niet helemaal juist! Dit hangt af van materieel tot materieel! :wink:
Bij een 13 kan jen tenminste spelen, want daar kun je alle lichten tegelijk aanzetten! :P Ik dacht dat Steven je daar al eens een demonstratie van getoond had, treinfreak? :P
Weet ik, maar wou het wat simpel uitleggen.
Sommige 77'ers kunnen langs 1 kant ook rood en wit geven... (1 rood, 1 wit)
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Idd als ze op afstand worden bestuurd.
Een BB36000 kan ze ook allemaal aanzetten, ik heb dat ook nog zien gebeuren (in volle baan)
Steven

Bericht door Steven »

een 13 kan zijn 5 lampen laten branden (3 witte en 2 rode) langs beide kanten tegelijk
TSP

Bericht door TSP »

Vreemde zaak. Even voor de duidelijkheid, het betrof een loc van de serie 1700 (E-loc). Zie plaatje onder.

De loc had voorop dus gewoon 3 witte lichten in een driehoek (frontseinen), maar achter had de loc alleen het bovenste witte licht (bovenin driehoek) branden. Verder dus geen rode lichten. Het rode sluitlicht (bordje) zat achterop de laatste autowagon.

Op het moment van spotten reed de loc op de vrije baan nabij Baarn. (Baanvakssnelheid 110 km/u)
Bijlagen
loc1700.jpg
loc1700.jpg (73.04 KiB) 4623 keer bekeken
sluitsein.jpg
sluitsein.jpg (1021 Bytes) 4623 keer bekeken
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

trainfreak schreef:
Trainspotterke schreef:
trainfreak schreef: Waarschijnlijk was het andere licht gewoon kapot, komt wel meer voor.

Weet ik, maar wou het wat simpel uitleggen.
Sommige 77'ers kunnen langs 1 kant ook rood en wit geven... (1 rood, 1 wit)
Ja, maar dat is ook anders, hoor! :P Dat zijn eigenlijk zijn twee witte phares dat hij aanstaan heeft, maar voor één van die phares is er een rood doorschijnend plakaatje geschoven, zoals vroeger toen de locomotieven nog hun enkele koplampen hadden! :wink:

Die witte en zogezegde rode lamp duiden erop dat de automatische BSI-koppeling van de rangeerloc in dienst is. :wink:
Steven

Bericht door Steven »

van de belgische locs kan enkel een reeks 11 rood en wit tegelijk rijden aangezien in elke stuurpost een keuzeschakelaar voor rood en wit afzonderlijk staat voor iedere lamp, is niet het geval voor reeks 12/21/27 waar de keuzeschakelaar rood wit op slag beide lampen van kleur doet veranderen
Speedy

Bericht door Speedy »

Steven schreef:van de belgische locs kan enkel een reeks 11 rood en wit tegelijk rijden aangezien in elke stuurpost een keuzeschakelaar voor rood en wit afzonderlijk staat voor iedere lamp, is niet het geval voor reeks 12/21/27 waar de keuzeschakelaar rood wit op slag beide lampen van kleur doet veranderen
Is bij HLE11 om 'gevaarsein' te kunnen geven. (bij ons knipperende witte koplichten maar in Nederland vast brandende witte & rode lichten)
NSNMBS

Bericht door NSNMBS »

Volgens mij kan je alle lichten in een loc aan doen die jij wil hoor. Sluitseinen plus frontseinen moet kunnen, laatst zag ik ook een dubbele IRM, en in het midden tussen de beide stellen stond 1 sluitsein te branden..
Bart

Bericht door Bart »

5307 schreef:En ik zag 2x am96 gekoppeld en die reed aan 160 (wel afremmend, maar kom) kortrijk binnen. die had zowel vooraan als achteraan zijn rode lichten op
.
Kortrijk bol je niet binnen aan 160 km/uur hé :wink: .
In de richting van Moeskroen kan je Kortrijk maximaal aan 80km/uur binnen rijden. Richting Gent is het 120 (Al ben ik hier niet 100% zeker van).
5307

Bericht door 5307 »

het was nog voor die snelheidsbeperking
Speedy

Bericht door Speedy »

Bart schreef:
5307 schreef:En ik zag 2x am96 gekoppeld en die reed aan 160 (wel afremmend, maar kom) kortrijk binnen. die had zowel vooraan als achteraan zijn rode lichten op
.
Kortrijk bol je niet binnen aan 160 km/uur hé :wink: .
In de richting van Moeskroen kan je Kortrijk maximaal aan 80km/uur binnen rijden. Richting Gent is het 120 (Al ben ik hier niet 100% zeker van).
Ook 80km/h bij binnenkomen kant Gent. (oorsprong v 80 200m voor inritsein)
Plaats reactie