Nachttreinen

rvdborgt
Berichten: 4752
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

pietje schreef: 11 okt 2025, 00:15 Denk jij echt dat de uitbaters van nachttreinen zoveel marge hebben dat ze hun prijzen nog wat kunnen laten zakken?
ÖBB had zich sinds de invoering van de dynamische prijzen bij de slaaprijtuigen wel enigszins uit de markt geprezen. Vooral de coupés met wc/douche en de Single waren erg duur geworden. Dat lijkt nu weer enigszins gematigd te zijn.
trainlovertje
Berichten: 2827
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

Het grote ‘voordeel’ voor de nachttreinoperatoren is dat er maar een twintigtal reizigers in zo’n bus passen. Om de nachttreinen helemaal uit de markt te duwen, zullen er vele bussen moeten rijden met dezelfde of erg gelijkaardige routes. Dat zie ik helemaal niet zo snel gebeuren. We zullen eerst afwachten wat de opgemaakt balans van deze busfirma wordt.
Daarenboven blijft de slaapcoupé van de nachttrein een stuk comfortabeler dan dit.

Misschien toch een kleine nuance bij de opmerking dat een bus veiliger is dan een trein, want daar geloof ik geen knijt van: ik vermoed dat men voor het spoor het totaal aantal doden bij het spoor in rekening heeft gebracht (zoals de debielere medemensen onder ons die een gesloten overweg oversteken) en bij de balans per bus enkel de overleden busreizigers. Wel, als je zo telt, moet je ook de door bussen doodgereden voetgangers/fietsers/moteurs/automobilisten meetellen die al dan niet in de dode hoek verstopt zaten.
Ik maak deze opmerking omdat ik ooit tijdens een busreis naar Spanje heb voorgehad dat de buschauffeur - het was één van zijn eerste lange reizen, maar dat is geen excuus - quasi in slaap was gevallen achter het stuur. Gelukkig is hij relatief zachtjes tegen de vangrail gebotst/beland en wakker geschoten van die slag om ons snel weer naar het midden van de autosnelweg te loodsen. Gelukkig geen gewonden of wat dan ook in de bus; dit was slechts één jaar na de busramp in Sierre.
Met de beveiligingssystemen van een trein à la dodemansbediening, ETCS, TBL, ATB, PZB/LZB/ KVB/TVM etc had zoiets nooit kunnen gebeuren.
kika
Berichten: 2869
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nachttreinen

Bericht door kika »

Na de zomer van 2026 houdt het op voor Berlijn - Stockholm. Subsidie stopt.
https://jarnvagar.nu/sj-staller-in-natt ... ll-berlin/

Als iemand meer weet over Snalltagest, hoor ik het graag
https://www.snalltaget.se/en/destinations/skandinavien
kika
Berichten: 2869
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nachttreinen

Bericht door kika »

trainlovertje schreef: 11 okt 2025, 11:58Misschien toch een kleine nuance bij de opmerking dat een bus veiliger is dan een trein, want daar geloof ik geen knijt van: ik vermoed dat men voor het spoor het totaal aantal doden bij het spoor in rekening heeft gebracht (zoals de debielere medemensen onder ons die een gesloten overweg oversteken) en bij de balans per bus enkel de overleden busreizigers. Wel, als je zo telt, moet je ook de door bussen doodgereden voetgangers/fietsers/moteurs/automobilisten meetellen die al dan niet in de dode hoek verstopt zaten.
Wanneer je er eerlijker naar kijkt, is de meest gebruikte rekensom het aantal doden per reizigerskilometer. Dan is trein gewoon veiliger. Wanneer je de marketiers vraagt, vinden ze vast wel iets: er zijn meer gewonden bij 1 treinongeluk dan bij 1 busongeluk.

Eentje is geentje, maar anekdotes fleuren het natuurlijk op ;)
Laatst gewijzigd door kika op 13 okt 2025, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2180
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nachttreinen

Bericht door FLV-FGSP »

Een organisatie die afgelopen zomer een interessante nachttrein heeft ingelegd is Treni Turistici Italiani. Toen reden ze een keer per week van Rome naar Marseille en terug, volgende zomer gaan ze dat drie keer per week doen. Ze spreken nu ook van nachttreinen Milaan - Parijs in de kerstvakantie: https://archive.ph/nfWhP#selection-1187.53-1187.77.
Laatst gewijzigd door FLV-FGSP op 13 okt 2025, 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2180
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nachttreinen

Bericht door FLV-FGSP »

kika schreef: 13 okt 2025, 10:40 Na de zomer van 2026 houdt het op voor Berlijn - Stockholm. Subsidie stopt.
https://jarnvagar.nu/sj-staller-in-natt ... ll-berlin/
RDC rijdt voor eigen rekening verder, maar beperkt het aantal rijdagen:
https://www.berliner-zeitung.de/mensch- ... li.2361788
MarcVD
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 mar 2021, 15:23

Re: Nachttreinen

Bericht door MarcVD »

https://www.treinreiziger.nl/european-s ... j-plannen/

Volgens dit website zal in 2026 een nachttrein naar Milano komen... Vroeger dan de trein naar Barcelona. "makkelijker te regelen dan de trein naar Barcelona, omdat het door Frankrijk niet zal rijden". Dus vanuit Brussel naar Luik en Duitsland, niet naar Luxemburg en Frankrijk.
ovspotter_be
Berichten: 1325
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02

Re: Nachttreinen

Bericht door ovspotter_be »

Ze hebben voor die route over Duitsland en Oostenrijk misschien al de nodige samenwerkingsovereenkomsten en veiligheidscertificaten door hun nachttrein naar Venetië deze winter.
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 572
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Nachttreinen

Bericht door TKR »

Je moet wel gek zijn om naar Milaan te rijden via Oostenrijk.
jan_olieslagers
Berichten: 4078
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

TKR schreef: 15 okt 2025, 13:27 Je moet wel gek zijn om naar Milaan te rijden via Oostenrijk.
Hoezo? Da's toch maar een kwestie van kost en beschikbaarheid van rijpaden?

Trouwens, het is een kromme vergelijking met autorijden, maar toch: ik ken meer dan een automobilist die liever naar Noord-Italie rijdt (Milano incusief) via de Brenner dan via de San Gottardo.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 572
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Nachttreinen

Bericht door TKR »

Het is 'maar' 350km verder, ofwel zo'n 34% verder. 1370km vs 1020km.

Afstanden een eind boven de 1000km zijn vaak te lang voor een goede nachttrein verbinding in mijn ervaring. (waar je dus 's avonds vertrekt en 's ochtends toekomt)

Het avontuurtje naar Venetië vorige winter was bv. 1480km, welke toch wel bijzonder laat toekwam.


De vergelijking met de auto gaat niet op. Door Zwitserland rijden is duur, om daar dan in de file te gaan staan aan de tunnels. (Hoewel we persoonlijk naar Milaan toch wel de route door Zwitserland nemen hoor)


Edit: vertrekt deze trein in Nederland (/gaat hij via Nederland)? Want dan is het echt helemaal van de pot gerukt om via Oostenrijk te gaan: 1560km
rdv
Berichten: 1350
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nachttreinen

Bericht door rdv »

Omdat men zowel Milaan als Barcelona had aangekondigd, dacht ik even dat de trein gesplitst zou worden in Dijon of Lyon, en vandaar een deel naar Barcelona en een deel naar Milaan. Niet dus blijkbaar.
maarten
Berichten: 443
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Nachttreinen

Bericht door maarten »

jan_olieslagers schreef: 15 okt 2025, 14:07
TKR schreef: 15 okt 2025, 13:27 Je moet wel gek zijn om naar Milaan te rijden via Oostenrijk.
Hoezo? Da's toch maar een kwestie van kost en beschikbaarheid van rijpaden?
Er is ook geen sprake van Oostenrijk, dus laten we het maar op een verwisseling houden.

Het artikel spreekt over de keuze tussen een route over de Simplon (Bern - Domodossola) of de Gotthard (Arth-Goldau - Chiasso).
Beide routes geven nog opties/vragen. Gaan ze stoppen in Basel SBB en kopmaken? Bern en kopmaken? Zürich en kopmaken? Of stoppen ze daar allemaal niet?
Plaats reactie