Twee ritten op Antwerpen-Brussel zouden meer capaciteit krijgen, een extra M7BMX. Dit werd verteld in de commissie mobiliteit.
Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
De M4'en zouden dan nu een groot onderhoud moeten krijgen, en dan nog meer dan 10 jaar meegaan. Ze zijn nu al sterk verouderd.
Je hebt ook locomotieven nodig voor deze rijtuigen, die op hun beurt ook een groot onderhoud zouden moeten gaan krijgen. Al bij al is dat veel te duur, voor iets wat we niet écht nodig hebben. De M7's bieden namelijk genoeg vervangende capaciteit nu.
De MS80 daarentegen heeft dat onderhoud nog niet direct nodig, deze zal uitgefaseerd worden met de komst van de MS30. (over een 5-7 tal jaar dus)
					Laatst gewijzigd door TKR op 01 nov 2025, 11:59, 2 keer totaal gewijzigd.
									
			
						- 
				ovspotter_be
 - Berichten: 1342
 - Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
 
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
M7 op Brussel – Antwerpen?? Treinbestuurders van Antwerpen kennen dat niet.
Ik zie ze eerder een extra M6 die vrijgekomen is door de inzet van M7 elders toevoegen aan de samenstelling (dus 9x M6 ipv de huidige 8 ) dan met M7 te gaan rijden.
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Staan er voor de rest grote veranderingen qua materieelinzet op het programma?
Duikbrillen in het weekend?
			
			
									
						Duikbrillen in het weekend?
- 
				ovspotter_be
 - Berichten: 1342
 - Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
 
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Duikbrillen zouden inderdaad in het weekend worden ingezet op lijn 26 (Landen - Nivelles en Mechelen - Halle).
			
			
									
						Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Zoals nu al het geval is voor Landen - Nijvel.ovspotter_be schreef: ↑01 nov 2025, 13:02 Duikbrillen zouden inderdaad in het weekend worden ingezet op lijn 26 (Landen - Nivelles en Mechelen - Halle).
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Maar vandaag dan net weer even niet.....260689 schreef: ↑01 nov 2025, 14:16Zoals nu al het geval is voor Landen - Nijvel.ovspotter_be schreef: ↑01 nov 2025, 13:02 Duikbrillen zouden inderdaad in het weekend worden ingezet op lijn 26 (Landen - Nivelles en Mechelen - Halle).
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Ik heb me ooit laten vertellen dat 8 M6 de maximale samenstelling met een HLE18 is hier, om de helling van niveau -2 in Antwerpen-Centraal aan te kunnen.ovspotter_be schreef: ↑01 nov 2025, 11:34M7 op Brussel – Antwerpen?? Treinbestuurders van Antwerpen kennen dat niet.
Ik zie ze eerder een extra M6 die vrijgekomen is door de inzet van M7 elders toevoegen aan de samenstelling (dus 9x M6 ipv de huidige 8 ) dan met M7 te gaan rijden.
- 
				ovspotter_be
 - Berichten: 1342
 - Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
 
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Er hebben al een paar keer samenstellingen met 9x M6 gereden op de IC's tussen Charleroi, Brussel en Antwerpen die naar -2 gingen.
Kan zijn dat het moeilijker gaat met een M6 extra maar onmogelijk is het dus niet.
			
			
									
						Kan zijn dat het moeilijker gaat met een M6 extra maar onmogelijk is het dus niet.
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Een oplossing zou kunnen zijn om die treinen te verlengen met een M7 Bmx (en indien mogelijk aan alle perron nog een extra M6). Dan heb je meteen de nodige extra tractie én capaciteit. Als ik zie hoeveel treinen er in dit lang nog rijden met meerdere locs / Bmx'en terwijl dat niet strikt nodig is, moet dat wel lukken volgens mij.
			
			
									
						- 
				desirootje
 - Berichten: 1020
 - Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
 - Locatie: Denderleeuw
 
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Ik denk dat die samenstelling nog steeds niet toegelaten is. Een extra opdrukloc paraat houden kan mss werken in samenwerking met een langere trein?Steve schreef: ↑03 nov 2025, 17:11 Een oplossing zou kunnen zijn om die treinen te verlengen met een M7 Bmx (en indien mogelijk aan alle perron nog een extra M6). Dan heb je meteen de nodige extra tractie én capaciteit. Als ik zie hoeveel treinen er in dit lang nog rijden met meerdere locs / Bmx'en terwijl dat niet strikt nodig is, moet dat wel lukken volgens mij.
- 
				desirootje
 - Berichten: 1020
 - Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
 - Locatie: Denderleeuw
 
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Dit hoort hier niet echt thuis want dit gaat over 2028 ten vroegste maar de VRT vermeldt dat het station van Cambron-Casteau verschoven, toegankelijk en vergroot gaat worden, en dat dit deels is om meer mensen aan te moedigen om naar Pairi Daiza te komen met de trein. Nu is dat momenteel niet al te interesant met 1 T-trein vanuit Mons en 1 uit Gent per dag en een stoptrein tussen Mons en grootstad Geraardsbergen. Zou men van plan zijn om op termijn een IC Mons-Denderleeuw(-Aalst/Gent) te creeëren om dit aantrekkelijker te maken? Deze zou stoppen in Mons, Jurbise, Cambron Casteau (wat wss dan Pairi Daiza zal noemen), (mss Brugelette), Ath, Lesinnes, Geraardsbergen, Ninove en Denderleeuw. Persoonlijk zie ik dit als een verspilling van geld als die IC er niet zou komen, het station is niet de reden waarom mensen de trein niet nemen. Die van Bierges-Walibi, De Panne en Bokrijk liggen niet beter, het is de bediening die moet verbeteren.
			
			
									
						Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Ik denk dat het station Pairi-Daiza noemen, en het adverteren ook al veel kan helpen. Ik had tot sinds kort geen flauw idee dat je hier met de trein kon geraken...
			
			
									
						- 
				BVG1988
 - Berichten: 799
 - Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
 - Locatie: Erembodegem Terjoden
 - Contacteer:
 
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
De T-trein vanuit Gent naar Cambron-Casteau reed bij mijn tot het haar 2023. Sindsdien zijn er enkel nog maar geweest vanuit Schaarbeek via Halle langs de Noord-Zuidverbinding (of bij werken via Brussel-Luxemburg en lijn 26). Vorig jaar was er dan nog een bij die werd gereden met M7 tijdens de zomer. Tijdens de paasvakantie waren er ook met sprinters en in 2024 ook met HLE 21 met 11x M4
			
			
									
						- 
				jan_olieslagers
 - Berichten: 4084
 - Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
 - Locatie: Ansião (PT)
 
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Ja, maar dan zou de directie van dat dierenpark wel mogen bijbetalen voor de extra promotie.
Overigens lijkt dit onderwerp me relevant genoeg om te worden afgesplitst naar een eigen draad. Moderators??
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.