České dráhy, deutsche Bahn, nmbs.. Voordeligste naar Duitsland.

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
kika

České dráhy, deutsche Bahn, nmbs.. Voordeligste naar Duitsland.

Bericht door kika »

Je kan langs veel wegen een jaartje kopen, maar bestaat er nog steeds een "gouden tip?" Ik herinner me over andere de Tschechische spoorwegen, maar ook de Oostenrijkse die beter kaartjes aanbidden.betterbahn.eu heb ik pas onlangs leren kennen, maar die lijkt niet te werken voor België.

Moet k weer met mijn bc25 en Sparpreis, of zijn er betere alternatieven voor Nürnberg Antwerpen op 5 december? (7 weer terug naar Duitsland). Ik Vind niets goedkoper dan 978 €
trainlovertje
Contacteer:

Re: České dráhy, deutsche Bahn, nmbs.. Voordeligste naar Duitsland.

Bericht door trainlovertje »

Geen idee wat er misloopt, maar ik vind voor beide dagen prijzen van €90 per enkele rit in tweede klasse met BC 25.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Voor goedkope ÖBB-tickets moet je vanaf Oostenrijk zoeken.
Voor goedkope ČD-tickets moet je vanaf Tsjechië zoeken, in het bijzonder vanaf Cheb, en tot Brussel of Luik met de ICE.
rdv

Bericht door rdv »

978 EUR lijkt me de flexpreis te zijn met 2 personen h&t.

Ik vind 245 EUR h&t Sparpreis zonder BC, en in de duurste tijdsblokken (niet noodzakelijke de hoogste Sparpreis binnen dat blok).

Er was een tijd dat Cheb - Nürenberg - Brussel via CD goedkoper was dan Nurenberg - Brussel via DB, maar ik weet niet of dat nu nog zo is. Deel binnen België met NMBS treinen kon je daar niet mee boeken denk ik.
HLE18

Bericht door HLE18 »

Kan je voor die prijs niet beter een Interrail pas kopen?
kika

Bericht door kika »

Ik kijk nooit naar interrail, Bedankt voor de herinnering, soms zou het zinnig kunnen zijn. Maar Duitsland België Duitsland en een week later naar Nederland en terug: je hebt maar 1 inbound en 1 outbound.

Als je via Frankfurt Hbf gaat, heb je vaak wel een flex Ticket omdat je met alle vertragingen je aansluiting zal missen 8)

Enkele reis van een willekeurig Belgisch station naar Frankfurt wordt ook niet meer aangeboden lijkt het :( ?
Bedankt allemaal om mee te denken.
Laatst gewijzigd door kika op 21 nov 2025, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

kika schreef: 20 nov 2025, 23:41 Enkele reis van een willekeurig Belgisch station naar Frankfurt wordt ook niet meer aangeboden lijkt het :( ?
Nee, ook als je met de ICE reist, is het nu een optelsom van ICE-ticket plus NMBS-ticket.
rdv

Bericht door rdv »

En DB kent de Train+ nog niet, dus het is kiezen tussen reductie met Train+ korting op het Belgisch deel door een apart ticket vanuit Luik of Brussel, of de reisgaranties verbonden aan een doorgaand ticket.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef: 21 nov 2025, 16:27 En DB kent de Train+ nog niet, dus het is kiezen tussen reductie met Train+ korting op het Belgisch deel door een apart ticket vanuit Luik of Brussel, of de reisgaranties verbonden aan een doorgaand ticket.
Vraag aan DB wanneer ze Train+ opnemen op hun boekingswebsite:
https://www.bahn.de/kontakt/serviceanli ... liegen-web
Hoe meer mensen dat doen, hoe meer kans er is dat ze dat overwegen.
rdv

Bericht door rdv »

Dankuwel Rian voor de tip.

Ik heb onderstaande gestuurd, alle forumleden mogen dit gerust kopiëren ;)
Since 15 October, the Belgian Railways offer the Train+ product, a bit similar to a BahnCard or the Dutch -40% card, and also applicable to the Connection tickets to the ICE train Frankfurt - Brussels. However, at the moment this discount is not offered in the DB booking engine, and travellers choosing to book through DB pay more compared to those who book through the NMBS International site.

Would it be possible to include the Train+ discount also in DB's booking interface?
kika

Bericht door kika »

rvdborgt schreef: 21 nov 2025, 08:09 Nee, ook als je met de ICE reist, is het nu een optelsom van ICE-ticket plus NMBS-ticket.
De ieder Belgisch station is er niet meer, maar het deel doorheen België wordt niet altijd verkocht, of voor een meerprijs, als je het niet via de NMBS koopt. Ik krijg bij de NMB een kaartje voor 95,43 voorgesteld, inclusief wat anders 5,40 voor het deel naar Brussel zou kosten en maar wel inclusief 1,50 "service kosten". Bij DB noch trainline wordt dit in 1 bestelling verkocht: 95,49 EUR zonder het deel naar Bxl-Noord.
Screenshot from 2025-11-25 13-31-55.png
Screenshot from 2025-11-25 13-31-55.png (44.03 KiB) 3137 keer bekeken
. Dat zou ik er dan nog extra bij moeten kopen (die 5,40 bij NMBS).

Echt snappen doe ik het nog altijd niet, vanuit Lokeren i.p.v. Lint: 97 Euro bij de NMBS, bij DB 88,70 vanaf Brussel-Zuid waarbij je zelf (zie boven) het deel van Lokeren naar Brussel moet kopen, dat is 5,40. 88,70+5,40=94,10.

Conclusie: ondoorzichtig gedoe. Misschien zie ik wat over het hoofd, moet alles in een mooi tabelletje gieten ofzo. Wat ook in- en intriest is, zijn de hedendaagse vervoersvoorwaarden: expliciet vertellen dat het de reizigers hun probleem is wanneer je treinbinding hebt met ICE maar je eurostar/IC heeft vertraging. Ik kan nog meer verwarrende details noemen, waarom krijg ik bij de NMBS iets voorgesteld dat mét EuroCity is, maar eronder staat 'niet geldig met Eurocity Direct, ... hogesnelheidstreinen'.
Screenshot from 2025-11-25 18-31-24.png
Screenshot from 2025-11-25 18-31-24.png (40.52 KiB) 3137 keer bekeken
schop-reiziger.png

En allemaal: stuur mails naar uw Europese verkozenen, doe een donatie aan een reizigersorganisatie, deel uw mooie en spannende verhalen hier.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

kika schreef: 25 nov 2025, 19:01
rvdborgt schreef: 21 nov 2025, 08:09 Nee, ook als je met de ICE reist, is het nu een optelsom van ICE-ticket plus NMBS-ticket.
De ieder Belgisch station is er niet meer, maar het deel doorheen België wordt niet altijd verkocht, of voor een meerprijs, als je het niet via de NMBS koopt. Ik krijg bij de NMB een kaartje voor 95,43 voorgesteld, inclusief wat anders 5,40 voor het deel naar Brussel zou kosten en maar wel inclusief 1,50 "service kosten". Bij DB noch trainline wordt dit in 1 bestelling verkocht: 95,49 EUR zonder het deel naar Bxl-Noord. Screenshot from 2025-11-25 13-31-55.png. Dat zou ik er dan nog extra bij moeten kopen (die 5,40 bij NMBS).

Echt snappen doe ik het nog altijd niet, vanuit Lokeren i.p.v. Lint: 97 Euro bij de NMBS, bij DB 88,70 vanaf Brussel-Zuid waarbij je zelf (zie boven) het deel van Lokeren naar Brussel moet kopen, dat is 5,40. 88,70+5,40=94,10.
Dat DB geen doorgaande prijs naar Lokeren geeft, is iets wat DB moet oplossen. Naar veel andere Belgische stations geven ze immers wel een prijs, als je tenminste de ICE neemt. Klaag daarover vooral bij DB, ze hebben daar een formulier voor.
Wat betreft die servicekosten: voor welke verbinding precies (route, datum, vertrektijd) zie je die? Ik zie die niet bij een reis met ICE en een aansluitende trein in België.
rdv

Bericht door rdv »

Heeft het voor Lokeren er niet mee te maken dat je niet de kortste weg neemt (via Dendermonde), maar wel via Gent of Antwerpen reist?
Ik heb bij DB al hetzelfde gezien voor tickets naar Zwitserland.

Mss kan je dit forceren door een "via Gent" in te voeren?
rdv

Bericht door rdv »

rdv schreef: 26 nov 2025, 08:01 Heeft het voor Lokeren er niet mee te maken dat je niet de kortste weg neemt (via Dendermonde), maar wel via Gent of Antwerpen reist?
Ik heb bij DB al hetzelfde gezien voor tickets naar Zwitserland.

Mss kan je dit forceren door een "via Gent" in te voeren?
Even wat getest - als je "via Dendermonde" invoert, krijg je wel een prijs bij DB. Deze route is een redelijk krappe overstap in Dendermonde (9 minuten), maar een uur wachttijd in Brussel-Noord. Deze reis duurt dus een pak langer, maar aangezien er - volgens mij - geen treinbinding is voor het deel met NMBS treinen, kan je met dat ticket ook later vertrekken en via Gent of Antwerpen reizen. Of je reist door tot Brussel-Zuid, waar je normaalgezien 15 tot 20 minuten voor vertrek op de ICE kan.

"Via Gent" of "via Antwerpen-Berchem" invoeren geeft nog steeds geen prijs.
HLE18

Bericht door HLE18 »

kika schreef: 20 nov 2025, 23:41 Ik kijk nooit naar interrail, Bedankt voor de herinnering, soms zou het zinnig kunnen zijn. Maar Duitsland België Duitsland en een week later naar Nederland en terug: je hebt maar 1 inbound en 1 outbound.
Tegenwoordig krijg je 3 inbound/outbounds, en momenteel 25% black friday korting. Geen gedoe met welke reisweg of trein het voordeligste is 8)
Plaats reactie