Toilet stuk op TGV

Plaats reactie
stijn
Berichten: 360
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Toilet stuk op TGV

Bericht door stijn »

Gisternavond terug gekeerd oper TGV vanuit Lyon op TGV Inoui, 1ste klasse.
Er waren op de trein wat toiletten stuk.
Gewoon 2 wagons verder werkte het wel.

Voor ik thuis was een email gehad om ervoor te excuseren.

En nu een email gehad dat ik een kortingsbon krijg van 15% op m'n reisbedrag voor een volgende reis.

Inspiratie voor NMBS?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Toilet stuk op TGV

Bericht door Shrek »

stijn schreef: 04 dec 2025, 08:28 Inspiratie voor NMBS?
Neen. Er valt niets te vergelijken met een normale trein, of wil je ook dat iedereen daarvoor moet gaan reserveren en een naam en email opgeven om mee te mogen?
stijn
Berichten: 360
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Toilet stuk op TGV

Bericht door stijn »

Shrek schreef: 06 dec 2025, 21:06 Neen. Er valt niets te vergelijken met een normale trein, of wil je ook dat iedereen daarvoor moet gaan reserveren en een naam en email opgeven om mee te mogen?
Dat weet ik ook wel, maar het verschil in attitude valt wel op... Als er een toilet stuk is op een trein in België, dan is dat zo... geen sorry... reiziger, trek er je plan maar mee... Is een trein in vertraging..., dan is dat zo... (meetsal) geen sorry... Reiziger, trek er je plan maar mee... Ik kan nog even doorgaan.

Ik ga hier niet beweren dat de SNCF perfect is, verre van, maar ik vond de manier waarop ze dit preventief oplosten toch wel een voorbeeld van klantvriendelijkheid.
ovspotter_be
Berichten: 1389
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02

Re: Toilet stuk op TGV

Bericht door ovspotter_be »

Als je meer dan één uur vertraging op je treinreis binnen België hebt krijg je je volledige ticketbedrag terugbetaald, dat is al veel meer dan wat de Europese wet voorschrijft (25% voor vertragingen tussen 60 en 120min en 50% voor vertragingen van meer dan 2u).
trainlovertje
Berichten: 2851
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Toilet stuk op TGV

Bericht door trainlovertje »

stijn schreef: 07 dec 2025, 08:45
Shrek schreef: 06 dec 2025, 21:06 Neen. Er valt niets te vergelijken met een normale trein, of wil je ook dat iedereen daarvoor moet gaan reserveren en een naam en email opgeven om mee te mogen?
Dat weet ik ook wel, maar het verschil in attitude valt wel op... Als er een toilet stuk is op een trein in België, dan is dat zo... geen sorry... reiziger, trek er je plan maar mee... Is een trein in vertraging..., dan is dat zo... (meetsal) geen sorry... Reiziger, trek er je plan maar mee... Ik kan nog even doorgaan.

Ik ga hier niet beweren dat de SNCF perfect is, verre van, maar ik vond de manier waarop ze dit preventief oplosten toch wel een voorbeeld van klantvriendelijkheid.
Het verschil in attitude is ook een non-argument, want NMBS heeft zelf geen hogesnelheidstreinen. Die spelen een liga hoger en dat valt af te leiden uit de prijs die je voor zo’n trein betaalt. Duurdere tickets gaat over het algemeen gepaard met betere service.
Als we NMBS echt willen gaan afspiegelen aan de SNCF, moeten we eerst en vooral de vergelijking maken met de TER-treinen. Wanneer je de geleverde diensten tussen TER-trein en NMBS-trein vergelijkt, heeft NMBS op vele vlakken toch wel een (grote) streep voor. In België zijn de toiletten van regionale treinen zuiverder dan in al onze omringende buurlanden, behalve Luxemburg. Een afgeschafte trein brengt ook minder problemen met zich mee, omdat het aanbod sterk vergroot is en de volgende al bijna aankomt net nadat de vorige is weggereden. Wacht maar eens op een volgende TER op de boerenbuiten.
TimJ36
Berichten: 652
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Toilet stuk op TGV

Bericht door TimJ36 »

ovspotter_be schreef: 07 dec 2025, 09:12 Als je meer dan één uur vertraging op je treinreis binnen België hebt krijg je je volledige ticketbedrag terugbetaald, dat is al veel meer dan wat de Europese wet voorschrijft (25% voor vertragingen tussen 60 en 120min en 50% voor vertragingen van meer dan 2u).
Het klopt dat dit aanzienlijk meer is dan de Europese regelgevingen voorschrijven, maar laten we eerlijk zijn: op vele lijnen rijdt minstens een halfuurfrequentie waardoor vertragingen van meer dan één uur hier nauwelijks voorkomen. Je kan ook maar beroep doen op die volledige compensatie als je niet met een andere trein binnen de tijdspanne van 1 uur op je bestemming bent geraakt.

Met ingang van het nieuwe beheerscontract een tweetal jaar geleden werd de drempel rond het uitbetalen van compensaties verhoogd. Frequente vertragingen tussen de 15 en 30 minuten worden niet langer uitbetaald, en enkel abonnees kunnen nog aanspraak maken op compensaties voor vertragingen tussen de 30 en 60 minuten.
Plaats reactie