Nieuwe MR30

Alles over reizigerstreinen in België.
maarten
Berichten: 463
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Nieuwe MR30

Bericht door maarten »

klaas schreef: 04 sep 2025, 13:13
Ik denk ook niet dat de NGO's geloven dat de treinen een fractie Israëlisch zullen zijn. Ze bekijken het als drukkingsmiddel, wat me in se ook niet onterecht lijkt. Als heel Europa zou beslissen om niet meer te gunnen aan bedrijven actief in de bezette gebieden, dan zal Israël het heel moeilijk krijgen om nog internationale producenten te vinden om een trein/tram naar de bezette gebieden in te leggen. En dat is uiteindelijk het doel: op die manier de illegale bezetting tegen te gaan. Alleen is de vraag: als elke producent er actief is, willen wij dan zo diep in ons eigen vel snijden om geen nieuwe treinen te bestellen?
En hoe lang moeten bedrijven die in het verleden iets aan Israël hebben geleverd dan bloeden? Want je mag volgens die redenering nu dus niets bij CAF, Alstom of Siemens bestellen, in feite zeg je tegen die bedrijven "je gaat maar failliet". Want je mag er niets meer bestellen.
Hitachi dan maar? Maar die hebben aan Zuid-Afrika geleverd tijdens het Apartheidsregime.
Het is een oneigelijk argument en schurkt tegen terrorisme aan.
Daarbij heeft een NGO geen belang hierbij.

Volgens mij blijven dan alleen Stadler en PESA over?
klaas
Berichten: 112
Lid geworden op: 23 mei 2024, 15:32

Re: Nieuwe MR30

Bericht door klaas »

maarten schreef: 08 sep 2025, 08:12 En hoe lang moeten bedrijven die in het verleden iets aan Israël hebben geleverd dan bloeden? Want je mag volgens die redenering nu dus niets bij CAF, Alstom of Siemens bestellen, in feite zeg je tegen die bedrijven "je gaat maar failliet". Want je mag er niets meer bestellen.
Hitachi dan maar? Maar die hebben aan Zuid-Afrika geleverd tijdens het Apartheidsregime.
Het is een oneigelijk argument en schurkt tegen terrorisme aan.
Daarbij heeft een NGO geen belang hierbij.
Dat is een beetje kort door de bocht denk ik. Naar mijn mening kan er weer met hen gehandeld worden van zodra ze hun activiteiten in de bezette gebieden (of bij uitbreiding Israël) stoppen (geen verdere leveringen, geen ondersteuning,...). Het apartheidsregime is niet meer, dus valt er niets meer te bereiken met sancties tegen Hitachi. Bijgevolg mag er - naar mijn mening - mee gehandeld worden sinds het einde van de apartheid.
maarten schreef: 08 sep 2025, 08:12 Volgens mij blijven dan alleen Stadler en PESA over?
En Skoda ook nog denk ik.
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nieuwe MR30

Bericht door FLV-FGSP »

Uit De Standaard van vandaag: Raad van State verwerpt beroep van Siemens tegen NMBS over aanbesteding nieuwe treinstellen -> https://www.standaard.be/economie/raad- ... 45140.html en
https://www.standaard.be/economie/raad- ... 26103.html
jan_olieslagers
Berichten: 4085
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe MR30

Bericht door jan_olieslagers »

En nog meer groen licht voor CAF: ook Alstom krijgt geen gelijk.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/09/24 ... van-state/
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2849
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nieuwe MR30

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 24 sep 2025, 16:40 En nog meer groen licht voor CAF: ook Alstom krijgt geen gelijk.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/09/24 ... van-state/
Zeer goed, denk ik dan. Moet de strijdbijl van de CAF-concurrenten nu obligaat begraven worden wegens gebrek aan juridische opties? Of kan de zaak alsnog belangrijke vertraging oplopen?
Wouterh12
Berichten: 178
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Nieuwe MR30

Bericht door Wouterh12 »

jan_olieslagers schreef: 24 sep 2025, 16:40 En nog meer groen licht voor CAF: ook Alstom krijgt geen gelijk.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/09/24 ... van-state/
Terecht. De wetgeving overheidsopdrachten is er net om ervoor te zorgen dat alle in aanmerking komende aanbieders eerlijk behandeld worden, terwijl Alstom een voorkeursbehandeling wou omdat ze een fabriek in Brugge hebben (die ze evenwel nog altijd zouden kunnen sluiten wanneer ze maar willen, ook als ze het contract binnen zouden halen).

En die NGO's waren helemaal geen betrokken partij, met niet ter zake doende argumenten. Waarschijnlijk meer een publiciteitsstunt dan iets anders.
Teach2
Berichten: 421
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Nieuwe MR30

Bericht door Teach2 »

trainlovertje schreef: 24 sep 2025, 18:57
jan_olieslagers schreef: 24 sep 2025, 16:40 En nog meer groen licht voor CAF: ook Alstom krijgt geen gelijk.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/09/24 ... van-state/
Zeer goed, denk ik dan. Moet de strijdbijl van de CAF-concurrenten nu obligaat begraven worden wegens gebrek aan juridische opties? Of kan de zaak alsnog belangrijke vertraging oplopen?
Volgens het artikel is de beslissing van de Raad van State definitief, en kan de NMBS de onderhandelingen met CAF effectief opstarten. Dat interpreteer ik als dat er geen hoger beroep meer mogelijk is.
AlexNL
Berichten: 2339
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nieuwe MR30

Bericht door AlexNL »

Een nieuwe ontwikkeling in deze saga:
CAF added to UN blacklist, faces contract loss risks.

Ik vraag me af of Alstom en Siemens nog gaan proberen om hier iets mee te doen. De RvS heeft de zaak eerder verworpen, maar als de VN CAF nu op de zwarte lijst heeft gezet verandert dat de zaak wellicht weer.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23178
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe MR30

Bericht door Steven »

AlexNL schreef: 18 okt 2025, 05:56 Een nieuwe ontwikkeling in deze saga:
CAF added to UN blacklist, faces contract loss risks.

Ik vraag me af of Alstom en Siemens nog gaan proberen om hier iets mee te doen. De RvS heeft de zaak eerder verworpen, maar als de VN CAF nu op de zwarte lijst heeft gezet verandert dat de zaak wellicht weer.
Dan moeten we ook kijken hoe NS zal reageren op dit nieuws?
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nieuwe MR30

Bericht door FLV-FGSP »

De bestelling van de MR30 staat vandaag opnieuw op de agenda van de RvB NMBS, aldus https://mobilithib.substack.com/p/info- ... ciellement
dovaere
Berichten: 709
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Nieuwe MR30

Bericht door dovaere »

FLV-FGSP schreef: 05 dec 2025, 07:51 De bestelling van de MR30 staat vandaag opnieuw op de agenda van de RvB NMBS, aldus https://mobilithib.substack.com/p/info- ... ciellement
Bedankt, dat is de eerste keer dat ik de preciezere onderverdeling in drie reeksen lees:
  • 136x hogecapaciteitsversie-IC met 4 bakken per treinstel (middelste twee zijn dubbeldeks)
  • 20x hogecapaciteitsversie-stoptrein met 3 bakken per treinstel (middelste is dubbeldeks)
  • 24x enkeldeksversie-stoptrein met drie bakken per treinstel en batterijen
136 automotrices “haute-capacité InterCity”, composées de 4 voitures dont 2 à double étage...
20 automotrices “haute-capacité omnibus”, composées de 3 voitures dont une à double étage...
24 automotrices “omnibus” de 3 voitures avec un seul niveau, qui seront équipées de batteries. Ces dernières remplaceront à terme les séries diesel AR41, dont certains exemplaires seront retirés du service l’année prochaine.
Het is me alleen nog niet duidelijk hoeveel van de "enkeldeksversie" er internationaal uitgerust zullen zijn.
ovspotter_be
Berichten: 1388
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02

Re: Nieuwe MR30

Bericht door ovspotter_be »

Dus 180 treinstellen zouden 327 treinstellen moeten gaan vervangen (MR75 + MR80 + MR86 + MW41)?
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nieuwe MR30

Bericht door FLV-FGSP »

Het kadercontract met Bombardier -> Alstom biedt de optie voor een vierde tranche M7 ...
desirootje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe MR30

Bericht door desirootje »

En er zullen hier ook wss vervolgbestellingen volgen. Ik denk wel dat men mss te weinig treinen zal kopen om alle treinen van voor de jaren 90 te vervangen, dit omdat ze tegen dan een veel kleiner netwerk zullen beheren door competitie.
Zwoopaman
Berichten: 250
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Nieuwe MR30

Bericht door Zwoopaman »

ovspotter_be schreef: 07 dec 2025, 08:43 Dus 180 treinstellen zouden 327 treinstellen moeten gaan vervangen (MR75 + MR80 + MR86 + MW41)?
Als je die reeksen bij elkaar optelt kom je aan 881 enkeldeks rijtuigen (waarvan 186 diesel).
Deze bestelling zou gaan om 384 enkeldeks rijtuigen (waarvan 72 op batterij) en 292 dubbeldeks.
MR96 staat volgens de geruchten ook op de lijst om vervangen te worden. Volgens mij is dit dan ook een eerste schijf met een optie op meer?
Plaats reactie