Goede avond.
Ik ben niet zeker of ik dit hier mag posten ,of het in de juist rubriek vraag.
In heel wat treinen vind je in de rijtuigen stopcontacten .
Regelmatig zie ik reizigers die hun de stopcontacten gebruiken voor de smartphone op te laden.
Ik stel daar voor de vraag, mag dat ?
stopcontacten
-
trainlovertje
- Contacteer:
Re: stopcontacten
Op bepaalde treintypes (MR80, MR96/I11) heb je slechts enkele stopcontacten per rijtuig, in de buurt van de binnendeuren, die volgens mij initieel bedoeld waren om elektrische apparaten voor onderhoud aan het rijtuig van stroom te voorzien. Maar deze gebruiken voor persoonlijk gebruik is toegestaan. In de gemoderniseerde I11-rijtuigen vind je inmiddels stopcontacten aan quasi alle zitplaatsen, in MR80 is dat enkel zo voor de 1e klasse. MR96 blijft wat achter op dat vlak…
Ook in recent materieel als de MS08 is het vrij triestig gesteld. Enkel een (hoog) stopcontact bij elke vierzit, weinig op het geheel dus en het draagt er nog meer toe bij dat veel mensen daar helemaal alleen zitten en dus nuttige capaciteit voor kleine groepjes wegnemen. Pas met de M7 is er een duidelijke omslag gekomen: aan elke zitplaats een stopcontact en op een goed bruikbare hoogte.
fin ja 'recent' materieel. Ik denk dat er in 2008 nog niet echt vraag was om overal waar je komt een stopcontact te hebben. De smartphone was nog splinternieuwe technologie.
De MR08 staan op de lijst om aangepast te worden. Wanneer de eerste aanpassing zal doorgaan weet ik niet maar had de info verkregen dat ze bij een revisie extra stopcontacten zouden plaatsen. Als je ziet op welke snelheid men i11 aanpast zal het dus een kwestie van geduld zijn.Steve schreef: ↑09 dec 2025, 22:22 Ook in recent materieel als de MS08 is het vrij triestig gesteld. Enkel een (hoog) stopcontact bij elke vierzit, weinig op het geheel dus en het draagt er nog meer toe bij dat veel mensen daar helemaal alleen zitten en dus nuttige capaciteit voor kleine groepjes wegnemen. Pas met de M7 is er een duidelijke omslag gekomen: aan elke zitplaats een stopcontact en op een goed bruikbare hoogte.