Treinmateriaal internationaal verkeer

ovspotter_be

Re: Treinmateriaal internationaal verkeer

Bericht door ovspotter_be »

Eeklo – Ronse, Mol – Hasselt en Luttre – Charleroi via La Louvière staan allemaal dit jaar op de planning om ieder uur te gaan rijden in het weekend.
maarten

Bericht door maarten »

TKR schreef: 11 dec 2025, 22:41 Ik denk niet dat het personeel u graag ziet komen als je zegt dat ze meer in het weekend gaan moeten werken. :D
Krijgen ze toch voor betaald? Of moeten we maar alle weekendtreinen afschaffen omdat dat beter voor het personeel is?

En daarbij zijn er ook vast mensen die liever in het weekend werken.
ovspotter_be

Die zijn er zeker en vooral onder de jongere werknemers, eens je begint met kinderen ben je liever thuis in het weekend.
En er zijn ook regionale verschillen, in Vlaanderen werk je gemiddeld 1 op de 2 weekends terwijl je in de Waalse depots vaak maar 1 op de 3 weekends moet werken, in Wallonië is het weekend nu éénmaal heiliger dan hier in Vlaanderen.
desirootje

Bericht door desirootje »

maarten schreef: 12 dec 2025, 08:04
TKR schreef: 11 dec 2025, 22:41 Ik denk niet dat het personeel u graag ziet komen als je zegt dat ze meer in het weekend gaan moeten werken. :D
Krijgen ze toch voor betaald? Of moeten we maar alle weekendtreinen afschaffen omdat dat beter voor het personeel is?

Het is niet alsof ze de keuze krijgen, hoe zou je het vinden? En het merendeel zit liever in het weekend thuis zeker met hun partner en/of kinderen. Voor zover al dat begrip voor het personeel.
Daarnaast wordt hier ook niet gesproken over alle stations dat geen treinen krijgen in het weekend.
Vichte, Anzegem, Sint-Denijs-Boekel, Hofstade, Buda, Brussel-Congres, Brussel Kapellekerk, Neufvilles, Masnuy-Saint-Pierre, Obourg, Marche-lez-Ecaussinnes, Familleureux, Obaix-Buzet, Arcaden, Delta, Merode, Hambos, Couillet, le Campinaire, Leman & Sclessin.
Harshan

Bericht door Harshan »

desirootje schreef: 10 dec 2025, 16:56
Harshan schreef: 10 dec 2025, 15:06 Dank u wel! Toch zou ik graag willen dat de NMBS ambitieus wordt door frequenties te verhogen van 1 trein om de 2 uur naar om het uur over heel België zowel op weekdagen (wat ook het geval is) als in het weekend en feestdagen. Dus IC-33 moet ook in het weekend frequenter rijden. Om het uur dus. Want zo is het aanbod aantrekkelijk en is de NMBS ook ambitieus. Anders gaan de reizigers de NMBS hardhandig afhaken wat nu ook nog steeds gebeurt.
Uiteindelijk lijkt het het idee om overal een uur dienst aan te bieden, in de week en het weekend, maar sommige uitbreidingen komen voor. Hogere frequenties op het Brusselse S-net zijn veel winstgevender. Daarnaast moet het ook lukken met treinen en personeel, als die niet toevallig in Luik/Luxemburg zijn, is het bjina zot om ze vanaf Namen, Hasselt of Leuven te laten afkomen.
(Dat van die uurdiesnt is natuurlijk zonder de stations mee te rekenen waar er enkel P treinen stoppen, jammer genoeg)
Men kan de winst van Brusselse S-treinen waar er heel veel reizigers opzitten gebruiken voor de opwaardering en frequentieverhoging van rurale treinverbindingen zowel in Vlaanderen en Wallonië.
Shrek

Bericht door Shrek »

Harshan schreef: 12 dec 2025, 23:14
desirootje schreef: 10 dec 2025, 16:56
Harshan schreef: 10 dec 2025, 15:06 Dank u wel! Toch zou ik graag willen dat de NMBS ambitieus wordt door frequenties te verhogen van 1 trein om de 2 uur naar om het uur over heel België zowel op weekdagen (wat ook het geval is) als in het weekend en feestdagen. Dus IC-33 moet ook in het weekend frequenter rijden. Om het uur dus. Want zo is het aanbod aantrekkelijk en is de NMBS ook ambitieus. Anders gaan de reizigers de NMBS hardhandig afhaken wat nu ook nog steeds gebeurt.
Uiteindelijk lijkt het het idee om overal een uur dienst aan te bieden, in de week en het weekend, maar sommige uitbreidingen komen voor. Hogere frequenties op het Brusselse S-net zijn veel winstgevender. Daarnaast moet het ook lukken met treinen en personeel, als die niet toevallig in Luik/Luxemburg zijn, is het bjina zot om ze vanaf Namen, Hasselt of Leuven te laten afkomen.
(Dat van die uurdiesnt is natuurlijk zonder de stations mee te rekenen waar er enkel P treinen stoppen, jammer genoeg)
Men kan de winst van Brusselse S-treinen waar er heel veel reizigers opzitten gebruiken voor de opwaardering en frequentieverhoging van rurale treinverbindingen zowel in Vlaanderen en Wallonië.
S-treinen maken geen winst.
Harshan

Bericht door Harshan »

desirootje schreef: 12 dec 2025, 11:30
maarten schreef: 12 dec 2025, 08:04

Het is niet alsof ze de keuze krijgen, hoe zou je het vinden? En het merendeel zit liever in het weekend thuis zeker met hun partner en/of kinderen. Voor zover al dat begrip voor het personeel.
Daarnaast wordt hier ook niet gesproken over alle stations dat geen treinen krijgen in het weekend.
Vichte, Anzegem, Sint-Denijs-Boekel, Hofstade, Buda, Brussel-Congres, Brussel Kapellekerk, Neufvilles, Masnuy-Saint-Pierre, Obourg, Marche-lez-Ecaussinnes, Familleureux, Obaix-Buzet, Arcaden, Delta, Merode, Hambos, Couillet, le Campinaire, Leman & Sclessin.
Het is ook niet zo dat het personeelslid alle 7 dagen werkt. Want hij of zij heeft ook 1 of 2 dag(en) vrij in een kalenderweek, niet? Als iemand vrij is op dinsdag en/of woensdag, dan kan of moet men werken in het weekend. Omgekeerd als men in het weekend vrij heeft, dan zal men werken op weekdagen. En degene die bij de NMBS werkt, heeft ook geen vaste vrije dagen. Want in elke week is of zijn de vrije dag(en) anders.
ovspotter_be

Kort samengevat zijn dit de regels rondom planning voor rijdend personeel:
- Een dienst is ononderbroken en duurt minstens 6 en maximaal 9 uur;
- Tussen twee diensten dient minstens 14 uur interval te zijn;
- Per kalenderweek (maandag tot en met zondag) mag je maximaal 50 uur werken;
- Maximaal 7 dagen achtereenvolgens werken.
- Per kalendermaand minstens één vrij weekend van vrijdag 23:00 tot en met maandag 05:00.

Planning zit dus heel complex in elkaar, het kan zijn dat je in één week alle 7 dagen moet werken maar dat je de week erna weer 4 dagen thuis bent.
maarten

Bericht door maarten »

desirootje schreef: 12 dec 2025, 11:30
Het is onderdeel van je werk, dat weet je als je solliciteert. En het is niet het enige beroep waar mensen in het weekend moeten werken. Winkels, ziekenhuizen, hulpdiensten. Gaan we dan ook maar zeggen "oh, laten we dat in het weekend maar niet doen omdat de mensen dan niet graag werken"?
Of je onderhandelt het bij je sollicitatie eruit, of je accepteert dat het onderdeel van je werk is. Dan beginnen met "ja maar dat vinden ze niet leuk", jammer dan, maar wat wil je daarmee bereiken?
desirootje

Bericht door desirootje »

maarten schreef: 13 dec 2025, 10:51 Het is onderdeel van je werk, dat weet je als je solliciteert. En het is niet het enige beroep waar mensen in het weekend moeten werken. Winkels, ziekenhuizen, hulpdiensten. Gaan we dan ook maar zeggen "oh, laten we dat in het weekend maar niet doen omdat de mensen dan niet graag werken"?
Of je onderhandelt het bij je sollicitatie eruit, of je accepteert dat het onderdeel van je werk is. Dan beginnen met "ja maar dat vinden ze niet leuk", jammer dan, maar wat wil je daarmee bereiken?
Er is een verschil met in het weekend moeten gaan werken en nog meer in het weekend gaan werken omdat mensen op dit forum een hekel hebben aan een aparte weekenddienst wanneer er minder mensen reizen.
Steven

Bericht door Steven »

Ik vraag mij af wie er zelf weekendwerk doet van de mensen die hierop commentaar geven??
overweg13

Bericht door overweg13 »

Het hangt allemaal af van je instelling, Steven. Mijn vrouw heeft bijna 40 jaar om de veertien dagen een weekend gewerkt. Zelf stond ik natuurlijk in het onderwijs, maar dat weekendwerk van mijn vrouw was ook voor mij een geschenk uit de hemel. In de "werkende" weekends kon ik vrij gemakkelijk alles voor de komende 14 dagen voorbereiden en door het soms aanzienlijke verbeterwerk laveren. We waren daar allebei volledig op ingesteld en dat mijn vrouw ook weekends had van 4 of 5 vrije dagen was natuurlijk ook een voordeel, zeker als dat te combineren viel met mijn vrije halve of gehele dagen. Maar als mensen opgroeien met de idee dat weekends heilig zijn en al vanaf woensdag horen op radio en tv verwijzingen krijgen naar het komende weekend, moet je natuurlijk niet verbaasd staan dat weekendwerk afschrikt. Wij hebben er alleszins het allerbeste van gemaakt en het is spijtig dat zo weinig mensen de voordelen van weekendwerk zien.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie