Beste allemaal
Tijdens het opzoeken van informatie van de verschillende klassieke motorstellen, kwam ik enkele foto's tegen van de blauwe Sabena-treinen. Eén ding dat me opviel bij sommige foto's, alsook bij foto's van de modeltrein-versie van de AM70-Airport, was dat er aan de buitenkant geen enkele aanduiding is van 1e of 2e klasse.
Daarnaast, in een walkthrough video van de bewaarde nummer 600 in Train World, is te zien dat het type stoelen in de eersteklas afdeling identiek is aan die in tweedeklas, op het stofje na.
Kan het dus kloppen dat deze treinen oorspronkelijk geen eersteklas afdeling hadden toen deze in hun blauwe kleurstijl reden?
Bedankt!
Eersteklas in de Sabena-treinen (MR70)
Re: Eersteklas in de Sabena-treinen (MR70)
De treinen waren origineel van Sabena, en reden slechts tussen Brussel-Centraal, -Noord en de luchthaven.
In de tijd van Sabena waren zowel de stoelen die je ziet rond 1:11 (grijs leder?) als 2:46 (rood stofje) 1ste klasse zitjes. In 2+2 opstelling.
In deze tijd (jaren '70 en '80) was het nog zeer gebruikelijk om een 3+2 opstelling te hebben in 2de klasse. (immers 2de klasse is feitelijk de 3de klasse van voor de jaren '50 gedeclasseerd), deze 3+2 opstelling zie je kort even rond 4:13. Ik vermoed wel dat er nog meer van deze stoelen inzitten, maar dat deze dus niet in beeld gebracht zijn.
In de jaren '80 heeft NMBS deze stellen overgenomen, en een stuk 1ste klasse gedeklasseerd. Dat zijn dus die grijze lederen stoelen.
In de tijd van Sabena waren zowel de stoelen die je ziet rond 1:11 (grijs leder?) als 2:46 (rood stofje) 1ste klasse zitjes. In 2+2 opstelling.
In deze tijd (jaren '70 en '80) was het nog zeer gebruikelijk om een 3+2 opstelling te hebben in 2de klasse. (immers 2de klasse is feitelijk de 3de klasse van voor de jaren '50 gedeclasseerd), deze 3+2 opstelling zie je kort even rond 4:13. Ik vermoed wel dat er nog meer van deze stoelen inzitten, maar dat deze dus niet in beeld gebracht zijn.
In de jaren '80 heeft NMBS deze stellen overgenomen, en een stuk 1ste klasse gedeklasseerd. Dat zijn dus die grijze lederen stoelen.
Die stellen waren zeker niet "van Sabena" maar van de NMBS; ze waren wel in het blauw geschilderd en aangepast voor de dienst naar de luchthaven, ze hadden o.m. een ruimere bagageafdeling.
Wel is het zo dat de verbinding Brussel - Luchthaven tot in 1979 onder een speciaal statuut werd geëxploiteerd, in samenwerking met Sabena. Er gold een speciaal tarief, gewone NMBS-biljetten waren er niet geldig. En er was in die 8 motorstellen oorspronkelijk inderdaad maar één klasse. Alle stoelen waren in 2+2 opstelling. In 1979 kwam er een einde aan het speciale statuut, en toen heeft de NMBS wel een onderscheid tussen eerste en tweede klasse ingevoerd en aan de buitenzijde een gele band aangebracht boven de ramen van het eersteklassecompartiment.