OUIGO Brussel - Parijs
Re: OUIGO Brussel - Parijs
Je kan altijd ordelijk eten en je afval opruimen. Maar dat laatste deel is veel mensen precies wat te lastig
Even een aanvulling op eerdere berichten over de uitgebreidere boekingsmogelijkheden.
Normaal kost OUIGO Full 16 euro meer dan OUIGO Essentiel. De optie om slechts 7 euro extra voor een XL-stoel te betalen, komt pas nadat je Essentiel hebt gekozen en je gegevens hebt ingevuld, dus in stap 3 van het boekingsproces. Je hebt dan minder mogelijkheden om bagage mee te nemen (dan bij de optie Full), want daarvoor zijn de regels op 2 september ook aangepast.
In een Brits forum werd gemeld: "The slow train to Paris is an overwhelming success. SNCB would love to introduce more frequencies. SNCF said no."
De blog https://mobilithib.substack.com/p/chang ... -bruxelles meldt dat de bediening van Creil en St-Quentin vanaf december wordt aangepast. De boeking voor de periode na 13 december zou op 1 oktober worden geopend.
Normaal kost OUIGO Full 16 euro meer dan OUIGO Essentiel. De optie om slechts 7 euro extra voor een XL-stoel te betalen, komt pas nadat je Essentiel hebt gekozen en je gegevens hebt ingevuld, dus in stap 3 van het boekingsproces. Je hebt dan minder mogelijkheden om bagage mee te nemen (dan bij de optie Full), want daarvoor zijn de regels op 2 september ook aangepast.
In een Brits forum werd gemeld: "The slow train to Paris is an overwhelming success. SNCB would love to introduce more frequencies. SNCF said no."
De blog https://mobilithib.substack.com/p/chang ... -bruxelles meldt dat de bediening van Creil en St-Quentin vanaf december wordt aangepast. De boeking voor de periode na 13 december zou op 1 oktober worden geopend.
Opvallende vaststelling in de getoonde dienstregeling: ik had al gehoord van treinen die andere vertrekuren hebben op zaterdag en/of zondag, zelfs op woensdag (als we aan scholieren denken bijvoorbeeld), maar een trein die op dinsdag anders rijdt dan op alle andere dagen is nieuw voor mij.FLV-FGSP schreef: ↑24 sep 2025, 11:22 De blog https://mobilithib.substack.com/p/chang ... -bruxelles meldt dat de bediening van Creil en St-Quentin vanaf december wordt aangepast. De boeking voor de periode na 13 december zou op 1 oktober worden geopend.
De MS96 mag niet verder dan Lille dacht ik.
Ook hebben we niet genoeg MS96 die 25kV lusten.
Ook hebben we niet genoeg MS96 die 25kV lusten.
De Ouigo bestaat intussen een jaar. Moest het initiatief tegengevallen zijn en er geen interesse zijn geweest had hij sinds vorig weekend niet meer gereden. Gelukkig zitten we daar ver vanaf en spreekt men eerder over uitbreiden dan afschaffen.
Één jaar verder en de eerste klasse is nog altijd niet boekbaar. 
Ik zie nu overigens in de planner dat we European Sleeper ook van Brussel naar Parijs kunnen boeken, op de dag dat ik kijk beide OuiGo en ES voor €20.
European Sleeper vertrekt 20 minuten vroeger (7u20 vs. 7u38) en doet er een half uur minder lang over. Concurrentie.
Ik zie nu overigens in de planner dat we European Sleeper ook van Brussel naar Parijs kunnen boeken, op de dag dat ik kijk beide OuiGo en ES voor €20.
European Sleeper vertrekt 20 minuten vroeger (7u20 vs. 7u38) en doet er een half uur minder lang over. Concurrentie.
-
ovspotter_be
NMBS heeft zopas hierover ook een persbericht de wereld in gestuurd.
Sinds de lancering reisde er al bijna een miljoen reizigers met de OuiGo tussen Brussel en Parijs.
Sinds de lancering reisde er al bijna een miljoen reizigers met de OuiGo tussen Brussel en Parijs.
Even verder in het artikel spreekt men dan weer over meer dan een miljoen.
Dit gaat om gemiddeld 450 reizigers per rit, kan dat? (3 heen-en-terug-ritten per dag)
Dit gaat om gemiddeld 450 reizigers per rit, kan dat? (3 heen-en-terug-ritten per dag)
Of het via NMBS Internationaal kan, weet ik niet, maar via de website van Ouigo kun je wel (tegen betaling) een zitplaats kiezen in het eersteklasserijtuig. Kost €7 bovenop het basisticket.
Als er inderdaad gemiddeld 450 reizigers per rit zijn, dan is dat met een capaciteit van circa 600 plaatsen per trein en dus een gemiddelde bezettingsgraad van 75% echt wel indrukwekkend te noemen - zeker als je weet dat heel wat ritten niet overdreven aantrekkelijk zijn qua dienstregeling. Toont duidelijk aan dat er een grote vraag is naar dit soort goed toegankelijk internationale treinen.
Dat zijn inderdaad mooie resultaten. Het zou nog interessanter zijn deze cijfers te kunnen combineren met alle andere vervoersmogelijkheden tussen Parijs, Brussel en Amsterdam. Heeft er bijvoorbeeld iemand zicht op de bezettingsgraad van Eurostar naar Amsterdam en Parijs en of zij nu een serieuze daling in het aantal reizigers zien? Zijn dit mensen die anders de bus of het vliegtuig zouden nemen?ovspotter_be schreef: ↑22 dec 2025, 15:52 NMBS heeft zopas hierover ook een persbericht de wereld in gestuurd.