jaaroverzicht
jaaroverzicht
Dag,
Een echte reportage is het deze keer niet, maar ik weet niet goed waar ik er anders heen moet. 2006: de cijfers.
De stiptheid:
- ik nam in 2006 441 treinen; daarvan reden er 403 (91.4 %) met een vertraging van 5 minuten of minder; 14 (3.2 %) deponeerde me met meer dan 10 minuten vertraging. Mijn jaarrecord werd met 104' gevestigd op 25/10 met trein 1535 die voor vuurwerk zorgde op lijn 50A, en daarmee zelfs het tv-nieuws haalde. In het algemeen moet je tot 2001 teruggaan om dergelijke zwakke cijfers te noteren, MAAR:
- ik nam ook 507 bussen (en enkele trams); daarvan bereikten er 347 (68.4 %) de meet met vijf minuten vertraging of minder, en 48 (9.5 %) reden zelfs meer dan 10 minuten vertraging bij elkaar. Het is opvallend hoe de busmaatschappijen altijd buiten schot blijven, terwijl ze nochtans veel slechtere cijfers voorleggen dan de NMBS.
De prijs:
- met de trein legde ik 17401 km af, voor 2259.025 EURO, zijnde 0.13 EURO per km;
- De Lijn ontving 153.10 EURO van ons voor 3496 km, zijnde 0.04 EURO per km;
- de TEC kreeg 142.70 EURO voor 694 km, goed voor 0.21 EURO/km;
- de MIVB-trams en -bussen gebruikte ik nauwelijks: 15 km, 4.10 EURO, zijnde 3.66 EURO/km.
Daarbij moet worden opgemerkt dat:
- de kilometers bij De Lijn voor het grootste deel alleen afgelegd worden, en dat mijn Omnipas door de vriendelijke Minister van Onderwijs volledig wordt terugbetaald;
- we de bussen van de TEC meestal met 2 nemen, en dan betalen met een Carte Inter;
- de treinkilometers ongeveer evenredig verdeeld zijn alleen/met twee, we zo goed als altijd in eerste klas reizen, en daarvoor gebruik maken van een halveprijskaart (088), een voor elk.
Het materiaal:
De rijtuigen scoren de volgende percentages afgelegde kilometers:
M4: 5.5 %
M5: 0.8%
M6: 7.0 %
I11: 12.2 %
I6/I10: 2.5 %
internationale rijtuigen niet-NMBS: 2.3 %
Voor de elektrische stellen ziet de verdeling er als volgt uit:
ms 86: 1.4 %
ms 130: 3.5 %
ms 140: 7.8 %
vierledig stel: 7.9 %
ms 80: 19.7 %
ms 96: 21.8 %
Thalys (binnenverkeer): 1.5 %
mw 41: 5.7 % - zo weet je meteen ook dat 94.3 % van mijn ritten elektrisch waren.
Mijn gesleepte treinen werden getrokken door de volgende locs:
11: 1.2 %
13 of 30: 14.0 %
15: 0.5 %
20: 2.4 %
21: 7.6 %
22: 0.2 %
25: 0.2 %
27: 4.7 %
Zo, nu rest me alleen nog jullie allemaal een Zalig en Gelukkig 2007 te wensen. Vermoedelijk tot volgend jaar
Een echte reportage is het deze keer niet, maar ik weet niet goed waar ik er anders heen moet. 2006: de cijfers.
De stiptheid:
- ik nam in 2006 441 treinen; daarvan reden er 403 (91.4 %) met een vertraging van 5 minuten of minder; 14 (3.2 %) deponeerde me met meer dan 10 minuten vertraging. Mijn jaarrecord werd met 104' gevestigd op 25/10 met trein 1535 die voor vuurwerk zorgde op lijn 50A, en daarmee zelfs het tv-nieuws haalde. In het algemeen moet je tot 2001 teruggaan om dergelijke zwakke cijfers te noteren, MAAR:
- ik nam ook 507 bussen (en enkele trams); daarvan bereikten er 347 (68.4 %) de meet met vijf minuten vertraging of minder, en 48 (9.5 %) reden zelfs meer dan 10 minuten vertraging bij elkaar. Het is opvallend hoe de busmaatschappijen altijd buiten schot blijven, terwijl ze nochtans veel slechtere cijfers voorleggen dan de NMBS.
De prijs:
- met de trein legde ik 17401 km af, voor 2259.025 EURO, zijnde 0.13 EURO per km;
- De Lijn ontving 153.10 EURO van ons voor 3496 km, zijnde 0.04 EURO per km;
- de TEC kreeg 142.70 EURO voor 694 km, goed voor 0.21 EURO/km;
- de MIVB-trams en -bussen gebruikte ik nauwelijks: 15 km, 4.10 EURO, zijnde 3.66 EURO/km.
Daarbij moet worden opgemerkt dat:
- de kilometers bij De Lijn voor het grootste deel alleen afgelegd worden, en dat mijn Omnipas door de vriendelijke Minister van Onderwijs volledig wordt terugbetaald;
- we de bussen van de TEC meestal met 2 nemen, en dan betalen met een Carte Inter;
- de treinkilometers ongeveer evenredig verdeeld zijn alleen/met twee, we zo goed als altijd in eerste klas reizen, en daarvoor gebruik maken van een halveprijskaart (088), een voor elk.
Het materiaal:
De rijtuigen scoren de volgende percentages afgelegde kilometers:
M4: 5.5 %
M5: 0.8%
M6: 7.0 %
I11: 12.2 %
I6/I10: 2.5 %
internationale rijtuigen niet-NMBS: 2.3 %
Voor de elektrische stellen ziet de verdeling er als volgt uit:
ms 86: 1.4 %
ms 130: 3.5 %
ms 140: 7.8 %
vierledig stel: 7.9 %
ms 80: 19.7 %
ms 96: 21.8 %
Thalys (binnenverkeer): 1.5 %
mw 41: 5.7 % - zo weet je meteen ook dat 94.3 % van mijn ritten elektrisch waren.
Mijn gesleepte treinen werden getrokken door de volgende locs:
11: 1.2 %
13 of 30: 14.0 %
15: 0.5 %
20: 2.4 %
21: 7.6 %
22: 0.2 %
25: 0.2 %
27: 4.7 %
Zo, nu rest me alleen nog jullie allemaal een Zalig en Gelukkig 2007 te wensen. Vermoedelijk tot volgend jaar
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
- trainfreak
- Berichten: 2657
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Ik houdt het ook bij, de datum, de nummers, de types, de bezettingsgraden, de vertraging, de kilometers. Ook houdt ik bij welk stel of welke loc mij al dienst heeft bewezen.
Alles word in een notitieboekje genoteerd, mijn leerkracht boekhouden vraagt zich af hoe ik er nog wijs uit geraak.
Per maand maak ik een log, in Word (dat programma doet het minst moeilijk). Helaas zit de mijne vast op 18 Augustus 2006, ik mag wel fier zijn op de 1493 treinen die ik dit jaar nam, geschat op ongeveer 1100 tussen Oostende en Brugge.
Alles word in een notitieboekje genoteerd, mijn leerkracht boekhouden vraagt zich af hoe ik er nog wijs uit geraak.
Per maand maak ik een log, in Word (dat programma doet het minst moeilijk). Helaas zit de mijne vast op 18 Augustus 2006, ik mag wel fier zijn op de 1493 treinen die ik dit jaar nam, geschat op ongeveer 1100 tussen Oostende en Brugge.
Laatst gewijzigd door Jonathan op 10 mar 2007, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Wel wat laat, maar toch klaargekomen, Het jaar 2006 is cijfers:
1493 treinen genoten van mijn aanwezigheid in dat jaar.
De stiptheid
In 1373 treinen meette ik de stiptheid, oftewel in alle treinen van Maart tot en met December. 1178 minuten vertraging waren dan opgeschreven in die periode, dit veroorzaakt door 202 treinen, dit wil dus zeggen dat in de laatste tien maanden van het jaar 2006, 85,29 % van de treinen stipt reed, daarvan reden 143 (10,42 %) met een vertraging tussen de 5 en 10 minuten. 59 treinen (4,29 %) had een vertraging van 11 minuten of meer. Mijn record is minder spectaculair dan dat van Overweg 13, namelijk 2 maal 50 minuten, met IC A 540 op de 18de augustus met 50 minuten vertraging, dit te wijten aan een defecte 1335 en de 1601 die hem depanneerde.
Ook IC C 818 haalde een vertraging van 50 minuten bij aankomt in Brugge op 6de december, dit wegens een defecte goederentrein op ons spoor en een heleboel bijkomende vertragingen van andere treinen.
Bussen en trams niet gemeten. In Bredene en Oostende waren ze bijna allemaal stipt (met de 5 min. regel), Proficiat voor De Lijn in Oostende. In Brugge waren de bussen iets minder stipt, maar als ik de verhalen van anderen hoor, mag ik toch niet klagen. Wel veel bussen gehad die voor hun uur reden.
De Prijs
Met de trein legde ik 38961,5 kilometers af. Daarvoor kreeg de ... in totaal:
De NMBS: 870 EUR.
De Thalys: 46 EUR.
De Harz smalspoorbaan: 24 EUR.
In totaal: 940 EUR
Mijn ritjes tussen Oostende en Brugge en die tussen Brugge en Brugge-St-Pieters werden betaald door 't school, die daarvoor 299 EUR abonnementskosten voor neertelde
. Voor de rest waren het Go-Passen, Schoppingsbiljetten, Cultuurbiljetten en gewone biljetten die door mijn Pa en Ma gefinancierd werden
.
De kilometers
In totaal: 38961,5 km.
De langste was op 5 november, met IC E 1509, van Brugge naar Hasselt, met 188 kilometers.
De kortste waren de 29 ritjes, van Brussel-Noord of Brussel-Zuid naar de Bruxelles-Central of omgekeerd.
Een ritje was gemiddeld 26 km. lang. De meeste ritten waren echter 23 km. lang.
Het materiaal
Daarin schoorden de rijtuigen zo, berekend op het aantal treinen.
I11: 359 (24,06 %)
M4: 283 (18,97 %)
M6: 217 (12,00 %)
I10: 129 (08,65 %)
M5: 4 (0,27 %)
Benelux: 3 (0,20 %)
Wagons HSB: 2 (0,13 %)
Rijtuigen SBB: 1 (0,07 %)
Volgende motorstellen, ook berekend op het aantal treinen.
MS Klassiek: 222 (14,88 %)
MS 96: 217 (14,54 %)
MS 80: 61 (4,09 %)
MS 75: 16 (1,07 %)
MW 41: 9 (0,60 %)
MS 86: 4 (0,27 %)
Thalys: 3 (0,20 %)
De ritten met rijtuigen werden door volgende locs getrokken, berekend op het aantal treinen.
21: 366 (24,53 %)
13 of 3000: 348 (23,47 %)
16: 123 (8,24 %)
27: 115 (7,71 %)
11: 3 (0,20 %)
Stoomlocs: 2 (0,13 %)
22: 1 (0,07 %)
Aantal getrokken ritten: 677
Aantal geduwde ritten: 285
De Laadfactor
Alle berekeningen i.v.m. laadfactor zijn gemaakt tussen Juni en December
De grootste laadfacter waren de 22 overbezette treinen.
De kleinste de 12 treinen met een laadfactor van 1 %.
De gemiddelde laadfactor van de treinen was 26,82 %.
De Aarden
IC/ICT: 945 (63,34 %)
P: 354 (23,73 %)
L: 112 (7,51 %)
IR: 48 (3,22 %)
EXT: 20 (1,34 %)
CR: 8 (0,54 %)
THA: 3 (0,20 %)
RB: 2 (0,13 %)
EC: 1 (0,07 %)
1493 treinen genoten van mijn aanwezigheid in dat jaar.
De stiptheid
In 1373 treinen meette ik de stiptheid, oftewel in alle treinen van Maart tot en met December. 1178 minuten vertraging waren dan opgeschreven in die periode, dit veroorzaakt door 202 treinen, dit wil dus zeggen dat in de laatste tien maanden van het jaar 2006, 85,29 % van de treinen stipt reed, daarvan reden 143 (10,42 %) met een vertraging tussen de 5 en 10 minuten. 59 treinen (4,29 %) had een vertraging van 11 minuten of meer. Mijn record is minder spectaculair dan dat van Overweg 13, namelijk 2 maal 50 minuten, met IC A 540 op de 18de augustus met 50 minuten vertraging, dit te wijten aan een defecte 1335 en de 1601 die hem depanneerde.
Ook IC C 818 haalde een vertraging van 50 minuten bij aankomt in Brugge op 6de december, dit wegens een defecte goederentrein op ons spoor en een heleboel bijkomende vertragingen van andere treinen.
Bussen en trams niet gemeten. In Bredene en Oostende waren ze bijna allemaal stipt (met de 5 min. regel), Proficiat voor De Lijn in Oostende. In Brugge waren de bussen iets minder stipt, maar als ik de verhalen van anderen hoor, mag ik toch niet klagen. Wel veel bussen gehad die voor hun uur reden.
De Prijs
Met de trein legde ik 38961,5 kilometers af. Daarvoor kreeg de ... in totaal:
De NMBS: 870 EUR.
De Thalys: 46 EUR.
De Harz smalspoorbaan: 24 EUR.
In totaal: 940 EUR
Mijn ritjes tussen Oostende en Brugge en die tussen Brugge en Brugge-St-Pieters werden betaald door 't school, die daarvoor 299 EUR abonnementskosten voor neertelde











De kilometers
In totaal: 38961,5 km.
De langste was op 5 november, met IC E 1509, van Brugge naar Hasselt, met 188 kilometers.
De kortste waren de 29 ritjes, van Brussel-Noord of Brussel-Zuid naar de Bruxelles-Central of omgekeerd.
Een ritje was gemiddeld 26 km. lang. De meeste ritten waren echter 23 km. lang.
Het materiaal
Daarin schoorden de rijtuigen zo, berekend op het aantal treinen.
I11: 359 (24,06 %)
M4: 283 (18,97 %)
M6: 217 (12,00 %)
I10: 129 (08,65 %)
M5: 4 (0,27 %)
Benelux: 3 (0,20 %)
Wagons HSB: 2 (0,13 %)
Rijtuigen SBB: 1 (0,07 %)
Volgende motorstellen, ook berekend op het aantal treinen.
MS Klassiek: 222 (14,88 %)
MS 96: 217 (14,54 %)
MS 80: 61 (4,09 %)
MS 75: 16 (1,07 %)
MW 41: 9 (0,60 %)
MS 86: 4 (0,27 %)
Thalys: 3 (0,20 %)
De ritten met rijtuigen werden door volgende locs getrokken, berekend op het aantal treinen.
21: 366 (24,53 %)
13 of 3000: 348 (23,47 %)
16: 123 (8,24 %)
27: 115 (7,71 %)
11: 3 (0,20 %)
Stoomlocs: 2 (0,13 %)
22: 1 (0,07 %)
Aantal getrokken ritten: 677
Aantal geduwde ritten: 285
De Laadfactor
Alle berekeningen i.v.m. laadfactor zijn gemaakt tussen Juni en December
De grootste laadfacter waren de 22 overbezette treinen.
De kleinste de 12 treinen met een laadfactor van 1 %.
De gemiddelde laadfactor van de treinen was 26,82 %.
De Aarden
IC/ICT: 945 (63,34 %)
P: 354 (23,73 %)
L: 112 (7,51 %)
IR: 48 (3,22 %)
EXT: 20 (1,34 %)
CR: 8 (0,54 %)
THA: 3 (0,20 %)
RB: 2 (0,13 %)
EC: 1 (0,07 %)
Vorig jaar heb ik daar één keer ingezeten. Al die zetelsnufjes, lampenknopjes... Erg leuk om alleen in te zitten.Terminus schreef:Mooi lijstje! Alleen heb je de mooiste rijtuigen van de NMBS nog gemist: de I6! Alleen weet ik niet, behalve op de P-trein tussen Landen en Brussel, waar je er in Vlaanderen nog regelmatig vindt...
Op ICT 6851 (Oostende, Brugge, Gent-St-Pieters, Dendermonde, Buggenhout, Londerzeel, Mechelen, Boortmeerbeek, Haacht, Aarschot, Diest, Hasselt) zat er af en toe één tussen de I10'en.Terminus schreef:Mooi lijstje! Alleen heb je de mooiste rijtuigen van de NMBS nog gemist: de I6! Alleen weet ik niet, behalve op de P-trein tussen Landen en Brussel, waar je er in Vlaanderen nog regelmatig vindt...