sable schreef:Plaats om te schrijven over de nederlandse overschakeling.
Dat het Nederlandse spoorwegnet volledig wordt overgeschakeld op 25 kV wisselstroom kan nog lang duren. Momenteel wordt er al veel geld gestoken in het vernieuwen en uitbouwen van spoorlijnen, dat moet eerst gebeuren. Bij de meeste ombouwprojecten wordt de bovenleiding echter wel al voorbereid op 25 kV. Maar daarbij gaat het om een paar lijnen (zoals Utrecht - Amsterdam, het knooppunt Woerden - Harmelen, etc.) Het grootste deel van het net (met name buiten de randstad) is nog steeds uitgevoerd met 1500 volt gelijkstroombovenleiding, ook na diverse spoorvernieuwingen.
Ja t aanpassen enzo zal vast niet goedkoop zijn, maja ik heb het ook alleen maar gehoord, snapte er ook vrij weinig van daarom ook in mijn eerste post: Of word het nu juist duurder??
Op lange termijn is het goedkoper.
Overschakelen als 1,5kV perfect werkt is duurder;
een nieuwe lijn, of een lijn moderniseren naar 25kV is erg verstandig denk ik! en vooral toekomstgericht.
voordeel van 25kv zijn vooral naar de onderstations toe die veel goedkoper zijn dan die voor gelijkstroom aangezien ze rechtstreek van de HS lijn naar de bovenleiding kunnen zonder te veel andere toestellen die moeten tussenkomen, geen gelijkrichting , wat dus goedkoper is in onderhoud ook
er kan veel meer elektriciteit naar de treinen gaan, dus die kunnen sneller optrekken of meer goederen meenemen
en als je echt alles hebt omgechakeld wordt het vor buitenlander makkelijker om eens met een trein langs te komen
(daarom doet men dit in spanje ook - samen met versmalling van het spoor)
sweek schreef:Worden alle vernieuwde en upgegrade stukken in Nederland 25kv en ETCS2? En die zijn dus ook geschikt voor 1500V en ATB?
neen, het is het 1 of het andere. alle treinen die over de neiuwe stukken rijden moeten de 2 systemen hebben. (daarom ga je over de betuweroute alleen nieuwe locomotieven zien rijden en over de hsl enkele nieuwe treinstellen)
sweek schreef:Worden alle vernieuwde en upgegrade stukken in Nederland 25kv en ETCS2? En die zijn dus ook geschikt voor 1500V en ATB?
neen, het is het 1 of het andere. alle treinen die over de neiuwe stukken rijden moeten de 2 systemen hebben. (daarom ga je over de betuweroute alleen nieuwe locomotieven zien rijden en over de hsl enkele nieuwe treinstellen)
Maar de Utrechtboog werd toch ook 25 kV? Terwijl die wel gewoon gebruikt wordt door het oude materieel natuurlijk. (hij gaat trouwens begin maart in de dienstregeling, voor degenen die geïnteresseerd zijn)
De Utrechtboog is voorbereid op 25 kV, maar voorlopig blijft het nog even bij 1.5 kV.
Ik zie pas voordelen in 25 kV als al het materieel op 25 kV kan rijden... Overigens zijn de nieuwe Sprinters die NSR ooit zou moeten krijgen, ook voorbereid op 25 kV, VIRM ook.