Ice verbinding Brussel Duitsland

rvdborgt

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef: 03 jan 2026, 11:21 Tijdens het boeken voor onze zomervakantie leerde ik twee dingen
1. ICE Brussel krijgt opnieuw verplichte reservatie tussen Luik en Aachen deze zomer (start en einddatum zijn niet af te leiden uit bahn.de)
Dat is prima afleidbaar door gestructreerd data te proberen: 26 juni t/m 16 augustus.
rdv schreef: 03 jan 2026, 11:212. Nog geen ICEs ingepland tussen 21 juli en 5 augustus (wellicht wegens werken aan L2, de ICs Brussel -Luik rijden die periode met +15). Eurostars zijn wel ingepland tussen Brussel en Keulen (met gewone reistijden).

Iemand die weet wanneer de ICEs boekbaar zouden worden voor de periode 21 juli tot 5 augustus?
Normaliter is het afwezig zijn van de treinen een teken dat ze bezig zijn de vervangende dienstregeling op te stellen. Hopelijk slaagt de NMBS er deze keer wel in om die in MERITS (en dus andere planners) te laten verschijnen.
Harshan

Bericht door Harshan »

Shrek schreef: 13 dec 2025, 15:34
maarten schreef: 13 dec 2025, 10:53 Oh, ik dacht dat het over die extra ICE ging.

Maar goed, blijkbaar zit het spoor in België dus zo vol en is de capaciteit zo krap dat voor elke extra trein er eentje geschrapt moet worden?
Voor dit concrete rijpad maakt deze extra ICE gebruik van het gat dat Eurostar laat in zijn dienstregeling. De ruimte tussen de andere treinen is er dus altijd al geweest, maar Eurostar heeft het nooit ingevuld. Nu gaat ICE er mee lopen, pech voor Eurostar.
Dit is inderdaad pech voor Eurostar wat ook goed is, omdat ze geen enkel minuten wilden vervroegen op het traject Nederland - Frankrijk, zodat alle treinen tussen Antwerpen en Brussel kunnen rijden met EuroCity Direct erbij sinds 15/12/2024.

Helaas is Eurostar koppig geweest, waardoor op weekdagen 1 van de 2 trage binnenlandse treinen tussen deze steden, namelijk: IC-22, afgeschaft is wat de gevolgen enorm waren.

Dit is de verdiende loon voor Eurostar. En hun treinen zijn ook niet zo sterk genoeg als de huidige ICE-treinen tussen België en Duitsland die wel sterk zijn en die over de Hogesnelheidslijn Rhein/Main kunnen rijden, terwijl de treinen van Eurostar dat niet kunnen.
rdv

Bericht door rdv »

Een vraag over een ICE ticket voor een "mini-groep". We reizen met 6 (2 volwassenen, 2 seniors, een 11-jarige en een 13-jarige) van Mannheim naar Zinal (en terug naar Gent). Vanaf 6 personen krijg je op DB een groepsticket voorgesteld, maar dat is veel duurder dan individuele tickets.
Ik heb nu opgesplitst: één ticket voor 4 personen (2 volw, 2 kinderen) op mijn naam, en dan nog een ander voor de 2 senioren, maar verkeerdelijk ook op mijn naam (werd automatisch ingevuld op de app, ik had dit moeten wijzigen natuurlijk).
Ik heb nog nooit meegemaakt dat men bij controle naar mijn identiteitskaart vraagt (wel naar mijn BahnCard). Kan ik in de problemen komen?

Ik had natuurlijk ook Interrail kunnen gebruiken, maar dat zou duurder uitkomen (de 13 jarige heeft een bijkomende pas nodig, en het DB ticket is inclusief de bus tussen Sierre en Zinal voor een voor mij onbekende reden).
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef: 05 jan 2026, 14:38 Ik heb nu opgesplitst: één ticket voor 4 personen (2 volw, 2 kinderen) op mijn naam, en dan nog een ander voor de 2 senioren, maar verkeerdelijk ook op mijn naam (werd automatisch ingevuld op de app, ik had dit moeten wijzigen natuurlijk).
Ik heb nog nooit meegemaakt dat men bij controle naar mijn identiteitskaart vraagt (wel naar mijn BahnCard). Kan ik in de problemen komen?
Theoretisch wel, maar de kans is denk ik klein.
rdv schreef: 05 jan 2026, 14:38 Ik had natuurlijk ook Interrail kunnen gebruiken, maar dat zou duurder uitkomen (de 13 jarige heeft een bijkomende pas nodig, en het DB ticket is inclusief de bus tussen Sierre en Zinal voor een voor mij onbekende reden).
De internationale tarieftabellen voor Zwitserland bevatten ook veel aansluitende trajecten met bus of kabelbaan en daarvoor kunnen dan dus ook tickets worden afgegeven.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Harshan schreef: 04 jan 2026, 15:41 En hun treinen zijn ook niet zo sterk genoeg als de huidige ICE-treinen tussen België en Duitsland die wel sterk zijn en die over de Hogesnelheidslijn Rhein/Main kunnen rijden, terwijl de treinen van Eurostar dat niet kunnen.
Maar dat is dan weer een gevolg van maatregelen die DB heeft genomen om de kosten van dat traject te drukken: door te kiezen voor steile hellingen (4%) en extra eisen te stellen aan het rollend materieel, konden de kosten voor de bouw van die HSL 15% tot 20% worden gedrukt.

DB's ICE 1, ICE 2 en ICE T mogen ook niet over die HSL omdat ze niet krachtig genoeg zijn.
Harshan

Bericht door Harshan »

AlexNL schreef: 05 jan 2026, 18:44
Harshan schreef: 04 jan 2026, 15:41 En hun treinen zijn ook niet zo sterk genoeg als de huidige ICE-treinen tussen België en Duitsland die wel sterk zijn en die over de Hogesnelheidslijn Rhein/Main kunnen rijden, terwijl de treinen van Eurostar dat niet kunnen.
Maar dat is dan weer een gevolg van maatregelen die DB heeft genomen om de kosten van dat traject te drukken: door te kiezen voor steile hellingen (4%) en extra eisen te stellen aan het rollend materieel, konden de kosten voor de bouw van die HSL 15% tot 20% worden gedrukt.

DB's ICE 1, ICE 2 en ICE T mogen ook niet over die HSL omdat ze niet krachtig genoeg zijn.
Dat is waar. Ik had over de ICE 3- en ICE 4-treinen die over die hogesnelheidstreinlijn mogen rijden. Vermits ik de vergelijking maakte tussen de treinen van DB ICE en Eurostar, had ik bij ICE over de treinen van ICE 3 neo en de gepensioneerde ICE 3M(F), omdat die respectievelijk nu rijden en in het verleden gereden hebben in België en die krachtiger zijn dan Eurostar treinen en andere ICE-treinen die u opgesomd heeft.
Plaats reactie