Verdwaalde tram T3/T1 Gent

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
rdv

Verdwaalde tram T3/T1 Gent

Bericht door rdv »

Deze middag iets vreemds meegemaakt.
Ik neem aan Gent Bernard Spaelaan een tram die in de app en aan de halte aangekondigd is als T1 (richting Flanders Expo), maar op de film als T3 (richting Zwijnaarde) staat. Ik vertrouw op de aanduiding vooraan en in de tram en stap op.

Aan Gent Sint Pieters staat de wissel richting Flanders Expo (ik vermoed dat dit wordt aangestuurd door de tramcomputer?), chauffeur foetert, stapt uit en verzet de wissel handmatig. Tram halteert aan perron voor T3 richting Zwijnaarde (voor het station) en vertrekt. Aan het kruispunt van de Prinses Clementinalaan met de Kortrijksesteenweg stopt de chauffeur, loopt door de tram naar de stuurpost aan de achterzijde, en keert onmiddellijk terug richting station, hierbij een 250m spookrijdend. Dit is hoogstwaarschijnlijk gebeurd zonder tussenkomst van de dispatching (en al zeker niet met een begeleidend voortuig), ik zat net achter de chauffeurscabine vooraan, en heb niets gehoord, en het terugrijden was vrijmel onmiddellijk.

Mijn dochter zat toevallig in de achterop komende tram achter de chauffeurscabine en ook die chauffeur heeft geen instructies gekregen van de dispatch (volgens mijn dochter).

De tram nam dan de wissel in de Prinses Clementinalaan, gelukkig was de achterop komende T3 (welke ik dus plande te nemen) nog niet over de wissel gereden. Zonder te stoppen aan de T3 halte (om passagiers de kans te geven af te stappen), reed de tram rond het plein (zoals normaal bij een T3 richting centrum), en werd als volgende halte "Meersstraat" aangekondigd". Aan de wissel richting Albertlaan/Flanders Expo stapte de chauffeur opnieuw uit om de wissel handmatig om te leggen, en daarna werd als volgende halte "Gent Sint Pieters" omgeroepen. Aan de halte konden we eindelijk uit de tram en zagen we dat de film was veranderd naar T1 richting Flanders Expo.

Hierbij is er geen enkele communicatie gekomen vanuit de bestuurder, ondanks de duidelijke verwarring bij vele reizigers.

Wat kan er fout gelopen zijn? Een verstrooide bestuurder? Een computerfout? Beiden?

Sinds afgelopen maandag rijden zowel T3 als T1 naar Moscou, en ik heb al meerdere verkeerde bestemmingsfilms gezien vooraan de trams (zoals trams T1 richting Moscou in Zwijnaarde, terwijl T1 niet in Zwijnaarde komt). Wellicht wisselen de trams bij aankomst aan Gentbrugge Moscou tussen een rit op T3 en T1, en is er verwarring bij de bestuurders?
trainlovertje
Contacteer:

Re: Verdwaalde tram T3/T1 Gent

Bericht door trainlovertje »

Ik begon je bericht te lezen en dacht meteen aan het moment dat ikzelf eerder deze week een foto zag van een T1 naar Moscou en daarbij wat verward was, want ik was niet op de hoogte van deze aanpassing.
Ik vermoed ook sterk dat de bestuurder vergeten was dat hij t.h.v. Moscou van lijnnummer diende te veranderen en dat pas opmerkte op de boordcomputer toen hij vertrokken was te Sint-Pieters, omdat de halte nadien als ‘Tuinwijklaan’ en niet als ‘Sint-Pietersaalststraat’ aangeduid stond op de boordcomputer. Heb jijzelf op dat moment de naam van de eerstvolgende halte na Sint-Pietersstation gezien op de infoschermen?

Dat er bij het rondrijden te Sint-Pieters kort ‘Meersstraat’ verschijnt, is niet ongewoon, want dat gebeurt automatisch doordat de boordcomputer dan even vermoed dat de tram op dezelfde lijn in de andere zin terugrijdt wegens een storing of versperring, richting Moscou weliswaar.

Alleen verklaart dat voor mij niet zo goed waarom er vooraan op de tram zelf T3 stond, want dat zou ook automatisch met de boordcomputer aangepast moeten worden, tenzij ook daar de chauffeur manueel heeft ingegrepen. Over welk type tram spreken we?
rdv

Bericht door rdv »

Het was een Albatros - na vertrek in Sint-Pieters stond nog altijd richting Zwijnaarde op de schermen. Volgende halte heb ik niet op gelet.

Zowel ikzelf als mijn gezinsleden hebben al verschillende T1's gezien in Zwijnaarde richting Moscou deze week (terwijl T1 helemaal niet in Zwijnaarde komt). Ik ging er van uit dat de chauffeurs bij het instellen van de bestemming een fout hadden gemaakt (de eerste bestemming Moscou nemen in hun lijstje, zonder er op te letten of dat op T1 of T3 is), zowel bij Hermelijns als bij Albatrossen.

Als de lijnfilms automatisch worden ingesteld, lijkt me er een (serieuze) bug in de nieuwe data te zitten.
rdv

Bericht door rdv »

Ik denk nu terug aan een ander incident, waarbij er een defecte tram op de trambrug over de Ringvaart stond in Zwijnaarde. Alle trambestuurders (komende uit Gent) hadden de opdracht gekregen te keren aan de wissel thv de halte Gestichtstraat (op de andere helling van dezelfde brug). Mijn bestuurder was dat echter vergeten, totdat hij de gele zwaailichten bij de defecte tram aan de andere kant zag. Hij contacteerde de dispatching of ie mocht terugkeren tot aan de wissel op tegenspoor (in eigen trambedding), maar dat werd niet toegestaan wegens te gevaarlijk zonder begeleiding. Lijkt me dat de chauffeur vanmiddag een eigen interpretatie van het reglement heeft toegepast om op de Prinses Clementinalaan tegenspoor te rijden (misschien goed voor ons, de hinder zou wellicht van langere duur geweest zijn bij het volgen van de procdures).
arvooke

Bericht door arvooke »

Veel kans dat de RetiBo nog op de verkeerde rit stond. Op basis van de rit in de ReTiBo worden de wissels aangestuurd. Het stuk terugkeren zonder begeleiding is niet correct
rdv

Bericht door rdv »

Dankuwel Arvooke voor de toelichting. Volgens mij is er toch iets structureels verkeerd. Deze ochtend komt een tram aan bij Zwijnaarde Bibliotheek (terminus T3), bestuurder wisselt van stuurpost en bestemming komt op T1 Flanders Expo. Even later werd dat (correct) T3 richting Moscou (vermoedelijk na tussenkomst van de chauffeur).
arvooke

Bericht door arvooke »

vroeger deden chauffeurs ook de moeite om te kijken of alles juist staat. Chauffeur moest toen ook zelf opletten dat de wissels juist liggen. Door de automatisatie hebben chauffeurs het soms zelfs niet door dat een wissel verkeerd ligt, ze kijken er niet meer naar.
Plaats reactie