Nieuwe MR30

Alles over reizigerstreinen in België.
klaas

Re: Nieuwe MR30

Bericht door klaas »

trainlovertje schreef: 16 jan 2026, 12:22 Betreffende de M7: een vierdelige trein met bijvoorbeeld een BDx, AB, B en Bmx telt echt niet zó veel meer stoelen dan een desiro (424 stoelen volgens Duitse Wikipedia; ik vond de cijfers niet meteen elders), en dus minder dan de dubbele desiro’s die er ook rijden.
Volgens mmfl58 is het dan 425 vs 280 zitplaatsen, da's toch dik de helft erbij. Maar mijn excuses, ik was nog niet op de hoogte dat daar tegenwoordig vaker 2x Desiro wordt ingezet. Vroeger was dat voorbehouden voor één of enkele treinen in de spits (weliswaar meer in de zomervakantie). Dan komt dat punt inderdaad te vervallen.

Maar ik was niet op de hoogte dat de M7 enkel op Aarlen-Luxemburg mocht, dan maakt dat de hele bovenstaande discussie overbodig. Bedankt voor de info!
trainfan03

Bericht door trainfan03 »

En dat maakt meteen de discussie omtrent een subreeks 25 kV van de MR30 overbodig, want die zullen ook in ons Belgisch ruimteprofiel gemaakt worden voor de dubbeldekskasten en daar bijgevolg niet kunnen rijden.
Steve

Bericht door Steve »

Volgens gegevens die publiek beschikbaar zijn, is dit de hoogte van de drie types materieel waarvan sprake voor mogelijke inzet naar Luxemburg:

- Dosto (Kiss): 4,595 m
- M6: 4,775 m
- M7: 4,632 m

De M7 zou dus amper 3,7 cm hoger zijn dan de Dosto. Ik durf te betwijfelen of dat - los van allerlei paperassen - echt problematisch is.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

Steve schreef: 16 jan 2026, 15:03 Volgens gegevens die publiek beschikbaar zijn, is dit de hoogte van de drie types materieel waarvan sprake voor mogelijke inzet naar Luxemburg:

- Dosto (Kiss): 4,595 m
- M6: 4,775 m
- M7: 4,632 m

De M7 zou dus amper 3,7 cm hoger zijn dan de Dosto. Ik durf te betwijfelen of dat - los van allerlei paperassen - echt problematisch is.
Maar het gaat hem vooral om de breedte bovenaan. De spoorlijn Troisvierges - Luxemburg kent veel tunnels, die waarschijnlijk niet voorzien zijn op brede dubbeldeksrijtuigen. Ook de KISS is waarschijnlijk iets spitser bovenaan.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef: 16 jan 2026, 16:04 Maar het gaat hem vooral om de breedte bovenaan. De spoorlijn Troisvierges - Luxemburg kent veel tunnels, die waarschijnlijk niet voorzien zijn op brede dubbeldeksrijtuigen. Ook de KISS is waarschijnlijk iets spitser bovenaan.
De (meeste?) tunnels zijn enkelspoor geworden om op een goedkope manier ruimte te maken voor elektrificatie. Je zou dus denken dat er in de breedte bovenaan nu meer ruimte zou moeten zijn in die tunnels. Maar of dat ook echt zo is, dat durf ik niet te zeggen.
Nicolasjansen

Bericht door Nicolasjansen »

De discussie over de nadelen van de Desiros zoals die in België rijden deed me aan iets denken. Reiscomfort is voor een groot deel … zitcomfort. En als’men niet aan de capaciteit wil of kan raken, dan komt men al snel terecht bij redelijk kleine aanpassingen aan sommige delen van de stoelen, zonder ze breder te mogen maken.
We komen dan terecht bij redelijk… mousse technologie.
Ik heb een bureaustoel van een goed merk op het werk. Mijn werkgever betaalde 550 euro per stoel om mijn werkomgeving en die van mijn collegas uit te rusten. De stoelen zien er netjes en comfortabel uit en voldoen ook aan een aantal wettelijke EN normen. Maar na enkele uren kreeg ik toch last van deze stoelen. Ik zocht dan een ergonomische ‘24/24h’ stoel in formaat XXL, met een alcantara bekleding, mijn keuze van type van hoofdsteun en van leuningen en van wieltjes. Mijn op bestelling geleverde stoel werd volledig aan mijn lichaamskenmerken afgesteld. Mijn nieuwe stoel kostte 2800 euro die ikzelf betaald heb. We zijn ondertussen 9 jaar verder. De stoelen van mijn collegas zijn al vervangen geweest. Maar de mijne is nog steeds als nieuw, en je zou er bijna extra lang voor op je werk willen blijven. Van dichterbij bekeken is het verschil : de speciale mousse die zich niet definitief laat platdrukken, en die 4 cm dikker is. Ik vraag me af of de NMBS een mousse-ingenieur in dienst heeft om de juiste keuze te maken en om de samendrukbaarheid en dikterecuperatie van de mousse kwantitatief uit te drukken en toe te voegen aan lastenboeken.
Nicolasjansen

Bericht door Nicolasjansen »

Bij de discussie over goede kenmerken van nieuwe treinen en nadelen van bepaalde modellen, lijkt get le dat en een punt over het hoofd wordt gezien. Het gazt wat ik zou noemen … de rol van het landschap, of de rol van ‘reisromantiek’, en de rol hieron van … verlichting.

Ergens 30 jaar geleden maakte ik een reis in Duitsland. Het was een wat aftandse trein, redelijk vol met een divers gezelschap van bedrukt kijkende mensen. En toch is me die reis goed meegevallen. De reden : ik kon vanuit de trein genieten van mooie en rustgevende natuurlandschappen. Dus de focus verspringt dan weg van de trein met zijn lelijkheid, zijn inzittenden met hun kouwgum en wanstaltige schoenen bij wijze van spreken, naar de rustgevendheid van langstrekkende bossen, en riviertjes. Maar die zouden nooit zichtbaar geweest zijn als het buiten somber is en de trein binnenin fel verlicht zou zijn. En dat was nu net het voordeel van die bepaalde Duitse trein: ze beschikte over ‘gedimd licht’ en leeslampjes. De alledaagsheid van het treincoupe die vervangen wordt door zicht op de natuur doet wonderen. Ik veronderstel’dat bij aankomst in een grote stad of bij begin en eindpunt een volle verlichtingsintensiteit gekozen werd, en onderweg bij somver weer buiten de lage intensiteit. Ik heb me niet gebogen over de achterliggende technologie, maar ik heb er wel van onthouden dat ik liever een ‘reiziger’ ben tussen ‘landschappen’ dan een ‘pendelaar’ tussen zure medependelaars.
Op autocars en vliegtuigen wordt in deze tijden van ledstrips duidelijk ingezet op ‘mood lighting’ en ik vraag me af welke mogelijkheden de NMBS zou kunnen gebruiken om op deze manier bij te dragen aan het welbevinden van reizeigers
Harshan

Bericht door Harshan »

Waarom zijn de dubbeldekkers van de NMBS te hoog? Zal dat ook zo zijn bij MS30? Als ze dubbeldekkers haddie op de Nederlandse lijken, dan zouden ze geen problemen ondervinden in de tunnels ofzo, omdat ze zo er kunnen doorrijden Ik heb over de tunnels van spoorlijnen 37 (in Duitsland) en 42 (in Groothertogdom Luxemburg). Want de Nederlandse dubbeldekstreinen hebben gebogen in plaats van schuine bovenverdieping wat enorm gemakkelijk is om in de tunnels te rijden.
Zwoopaman

Bericht door Zwoopaman »

trainlovertje schreef: 16 jan 2026, 12:03
AlexNL schreef: 16 jan 2026, 11:18 Terug naar de MR30, zo gaan ze er ongeveer uit komen te zien:

Enkeldeks versie (batterijtrein): Afbeelding Dubbeldeksversie (alleen 3 kV): Afbeelding Bron: Facebook
Die onderste foto lijkt heel erg op een AI-generated beeld. Over de bovenste durf ik geen uitspraken te doen.
Die onderste foto is echt. Heb deze net zien staan op WeBe, het extraweb van de NMBS.
trainfan03

Bericht door trainfan03 »

Harshan schreef: 17 jan 2026, 20:55 Waarom zijn de dubbeldekkers van de NMBS te hoog? Zal dat ook zo zijn bij MS30? Als ze dubbeldekkers haddie op de Nederlandse lijken, dan zouden ze geen problemen ondervinden in de tunnels ofzo, omdat ze zo er kunnen doorrijden Ik heb over de tunnels van spoorlijnen 37 (in Duitsland) en 42 (in Groothertogdom Luxemburg). Want de Nederlandse dubbeldekstreinen hebben gebogen in plaats van schuine bovenverdieping wat enorm gemakkelijk is om in de tunnels te rijden.
De NMBS-dubbeldekkers zijn niet te hoog, ze zijn te breed bovenaan. Bij de bouw van nieuwere tunnels wordt hier rekening mee gehouden. Ik heb de exacte specs nog niet gevonden, dit zal (hopelijk) bij de MR30 het geval zijn, want ik vind onze dubbeldekkers op het bovendek tenminste nog ruimtelijk aanvoelen, in vergelijking in de buurlanden waar ze soms krap aanvoelen.
Harshan

Bericht door Harshan »

Shrek schreef: 14 jan 2026, 22:36
pietje schreef: 14 jan 2026, 21:21 En als ik het mij goed herinner, werd er in de periode na de electrificatie en voor de introductie van de Desiro's ook een tijdje met getrokken rijtuigen gereden I6 of I10, toch ook vrij comfortabel te noemen denk ik. Behalve tijdens een warme zomer, want ik meen mij te herinneren dat er in die rijtuigen geen airco aanwezig was. Maar het grootste deel van het jaar waren het veel comfortabeler treinen dan nu het geval is.
Klopt, en die exploitatie was zo duur dat de lijn bijna gesloten werd. Het is pas sinds de komst van de Desiro's dat de lijn weer toekomst kreeg. Ook de frequentieverhoging was absoluut onmogelijk met de dure treinen van toen.

pietje schreef: 14 jan 2026, 21:21 Idd, het lijkt mij aannemelijk dat de overblijvende reizigers tevreden zijn met het materieel dat er rijdt
Maar dat sluit niet uit dat de mensen die er niet tevreden mee zijn/waren, overgestapt zijn naar de auto of na even proberen toch maar terug de auto verkiezen.
Die zullen er ongetwijfeld zijn, maar dat blijft een zeer kleine minderheid.
pietje schreef: 14 jan 2026, 21:21 Het wordt nu toch stilaan eens tijd dat men bij de NMBS eens duidelijk durft kiezen om echt stoptreinmaterieel niet te misbruiken voor langere IC verbindingen.
En als er toch geen enkele andere mogelijkheid is op sommige verbindingen dan Desiro's te gebruiken, zorg dan dat er een subreeks omgebouwd wordt naar meer comfort zodat die ook op die verbindingen kunnen ingezet worden.
Het is toch niet moeilijk om van de 95 stellen die ook 25 kV lusten er enkele tientallen een comfortabeler interieur te geven, gelijkwaardig aan M6/M7.
Waarom zou dat nu opeens tijd worden? Dat is op zich een simpele rekensom. Hoeveel extra reizigers denk je aan te trekken met meer comfortabele treinen? Is de meeropbrengst ooit genoeg om een grondige renovatie te bekostigen?
En als dat niet lukt en er nog een klein verlies zou zijn: is er een andere verbinding waar een geplande investering een groter verlies heeft waardoor de investering op L42 meer de moeite is?

Op beide vragen is het antwoord volgens mij heel simpel: nee
L42 ligt in één van de minst dichtbevolkte regios van het land en de steden op de uiteinden zijn ook weer niet de grote IC-aantrekkingspolen. Bovendien plant de NMBS een verhoging van snelheid èn frequentie op Brussel-Namen-Luxemburg waardoor de relevantie van Luik-Luxemburg als IC-verbinding eerder kleiner dan groter wordt.

Je moet die verbinding gewoon zien als wat ze echt is: een S-trein rond het Luikse en een S-trein rond Luxemburg-stad die per ongeluk aan elkaar gekoppeld zijn voor het handjevol internationale reizigers.Die doorgaande reizigers moeten niet te veel zagen en moeten vooral heel blij zijn dat hun trein nog bestaat, het is immers heel nipt geweest.
Ik zeg trouwens niet dat ze zagen, de klagers zijn immers niet de mensen die de trein (zouden) gebruiken, maar vooral mensen op HLN, Facebook en dit forum :wink:
Wablieft? U spreekt het volledig tegen. Bent u van de NMBS? Bekleedt u topfunctie daar? Of bent directeur van het NMBS-rollend materieel? Sorry voor de aanval! Het maakt niet uit of men deze trein neemt of niet. Dit treinmodel (Desiro) doet ook andere vergelijkbare lijnen waarvoor ze niet geschikt zijn omwille van de eerder aangehaalde redenen. Dus als dit treinmodel niet geschikt is voor lange verbindingen wegens laag reizigerscomfort, dan zullen de reizigers altijd hetzelfde slecht gevoel hebben als zulke treinen op zulke lijnen zien rijden. Dus NMBS-Desiro is metro die geschikt is voor korte stoptreinverbindingen die regelmatig kan halt houden. Als de NMBS haar Desiro's wil inzetten op lange IC-lijnen, dan moet ze het reizigerscomfort van dit treinmodel (Desiro) upgraden. Ik woon in Gent en ik zie daar zulk trein model rijden op een aantal ongeschikte verbindingen. Toch word het minder en minder wegens de uitbreidingen van het NMBS-aanbod waardoor dit treinmodel voor de helft is doorgeschoven naar andere verbindingen of regio's. Desiro is sinds 2023 niet meer te zien op IC-02 Oostende - Antwerpen en sinds december 2024 is de helft van de ritten van IC-21 Gent - Leuven via Dendermonde en Mechelen, waar Desiro ervoor dominant was, verloren aan of overgenomen door MS80 of MS96 wat ook goed is.
Harshan

Bericht door Harshan »

trainfan03 schreef: 17 jan 2026, 21:15
Harshan schreef: 17 jan 2026, 20:55 Waarom zijn de dubbeldekkers van de NMBS te hoog? Zal dat ook zo zijn bij MS30? Als ze dubbeldekkers haddie op de Nederlandse lijken, dan zouden ze geen problemen ondervinden in de tunnels ofzo, omdat ze zo er kunnen doorrijden Ik heb over de tunnels van spoorlijnen 37 (in Duitsland) en 42 (in Groothertogdom Luxemburg). Want de Nederlandse dubbeldekstreinen hebben gebogen in plaats van schuine bovenverdieping wat enorm gemakkelijk is om in de tunnels te rijden.
De NMBS-dubbeldekkers zijn niet te hoog, ze zijn te breed bovenaan. Bij de bouw van nieuwere tunnels wordt hier rekening mee gehouden. Ik heb de exacte specs nog niet gevonden, dit zal (hopelijk) bij de MR30 het geval zijn, want ik vind onze dubbeldekkers op het bovendek tenminste nog ruimtelijk aanvoelen, in vergelijking in de buurlanden waar ze soms krap aanvoelen.
Dank u wel! Hopelijk is de dubbeldeksversie van MS30 wel passelijk voor alle spoorlijnen van Belgiê en buurlanden.
desirootje

Bericht door desirootje »

Harshan schreef: 17 jan 2026, 21:18 Dank u wel! Hopelijk is de dubbeldeksversie van MS30 wel passelijk voor alle spoorlijnen van Belgiê en buurlanden.
De dubbeldekker MR30 gaat het buitenland nooit in, die hebben geen batterijen en geen een van onze buurlanden hebben hebben dezelfde spanning als ons. Mocht NL uiteindelijk overschakelen naar 3 kV zou het mogelijk zijn, maar daarvoor moeten we nu geen aanpassingen doen aan deze trein.
desirootje

Bericht door desirootje »

Harshan schreef: 17 jan 2026, 21:16 Wablieft? U spreekt het volledig tegen. Bent u van de NMBS? Bekleedt u topfunctie daar? Of bent directeur van het NMBS-rollend materieel? Sorry voor de aanval! Het maakt niet uit of men deze trein neemt of niet. Dit treinmodel (Desiro) doet ook andere vergelijkbare lijnen waarvoor ze niet geschikt zijn omwille van de eerder aangehaalde redenen. Dus als dit treinmodel niet geschikt is voor lange verbindingen wegens laag reizigerscomfort, dan zullen de reizigers altijd hetzelfde slecht gevoel hebben als zulke treinen op zulke lijnen zien rijden. Dus NMBS-Desiro is metro die geschikt is voor korte stoptreinverbindingen die regelmatig kan halt houden. Als de NMBS haar Desiro's wil inzetten op lange IC-lijnen, dan moet ze het reizigerscomfort van dit treinmodel (Desiro) upgraden. Ik woon in Gent en ik zie daar zulk trein model rijden op een aantal ongeschikte verbindingen. Toch word het minder en minder wegens de uitbreidingen van het NMBS-aanbod waardoor dit treinmodel voor de helft is doorgeschoven naar andere verbindingen of regio's. Desiro is sinds 2023 niet meer te zien op IC-02 Oostende - Antwerpen en sinds december 2024 is de helft van de ritten van IC-21 Gent - Leuven via Dendermonde en Mechelen, waar Desiro ervoor dominant was, verloren aan of overgenomen door MS80 of MS96 wat ook goed is.
De desiro is te veel ingezet op IC lijnen, niemand spreekt dat tegen, maar dat is niet waar deze conversatie over ging, IC-33 is net zozeer een IC als IC32 Brugge-Kortrijk. Het overslaan van Tilff, Méry & Hony maakt het geen IC in België, eerder een lange L/S trein. In Luxemburg zou de term gebruikt kunnen worden, maar met een rittijd van 1h10 tussen Troisvierges en Luxemburg is dit geen ramp, nog minder als we pas beginnen te tellen vanaf Kautenbach, sinds de trein pas na Kautenbach haltes overslaat. Het comfort is enkel ondermaats voor wie de hele lijn doet, maar je kunt hetzelfde zeggen over meerdere L lijnen zoals Luik-Marloie, deeltrajecten van Geraardsbergen-Moeskroen, Nijvel-Antwerpen en 's Gravenbrakel-Leuven kunnen ook lang duren, dit is geen reden om dubbeldekkers in te zetten.
Plaats reactie