European Sleeper
-
ovspotter_be
Re: European Sleeper
European Sleeper heeft ondertussen de dienstregeling voor Parijs <> Berlijn op hun website geplaatst.
Deze zouden blijkbaar een stop krijgen in Hamburg hbf.ovspotter_be schreef: ↑11 jan 2026, 22:00 European Sleeper heeft ondertussen de dienstregeling voor Parijs <> Berlijn op hun website geplaatst.1765874621.png
- trainfan03
In het Waalse landsgedeelte is er veel onbegrip dat er niet gestopt wordt in Luik. De reden is wellicht dat de opties voor omleidingen beperkt, maar dat is bij Hamburg wellicht ook het geval.
-
ovspotter_be
Wie zegt dat men via Luik zal rijden? Wie weet rijdt men wel door Nederland met deze trein zonder ergens te stoppen.
Via Nederland is ook maar iets van 6 km verder: Breda - Den Bosch - Utrecht - Amersfoort - Deventer - Bad Bentheim. En een obscuur boogje bij Osnabrück.
En dan krijg je misschien ook nog een leuke verbinding naar Zweden:
Stockholm 9:05, Kobenhaven 15:06/16:22 Hamburg Hbf 21:01.
Die ES zal niet voor 21:01 uit Hamburg vertrekken, met de ICE is het al dik 2,5 uur.
Andersom ben je niet na 7:30 in Hamburg, dan ben je om 19:35 in Stockholm.
En dan krijg je misschien ook nog een leuke verbinding naar Zweden:
Stockholm 9:05, Kobenhaven 15:06/16:22 Hamburg Hbf 21:01.
Die ES zal niet voor 21:01 uit Hamburg vertrekken, met de ICE is het al dik 2,5 uur.
Andersom ben je niet na 7:30 in Hamburg, dan ben je om 19:35 in Stockholm.
Trein rijd vanaf Brussel via de L36 van Schaarbeek tot Luik en vandaar naar Aachen. De machinist begint in Aachen-HBF rijd via Brussel naar Parijs,daar uitslaap om dan achteraf Parijs Aachen via Brussel te rijden.ovspotter_be schreef: ↑27 jan 2026, 10:07 Wie zegt dat men via Luik zal rijden? Wie weet rijdt men wel door Nederland met deze trein zonder ergens te stoppen.
Niet in Hbf, wel in Hamburg-Harburg (volgens een mail die ik net kreeg van ES).
- trainfan03
-
ovspotter_be
Ah, maar zoveel verschil is dat niet? Tis al positief dat hij ook daar stopt. Maar een stop in Luik vind ik eigenlijk ook wel gerechtvaardigd.
- trainfan03
Nee inderdaad, de meeste treinen doen ook Harburg aan in plaats van Hbf. Er zijn ook voldoende andere treinen van Harburg naar Hbf als je daar in de buurt dient te zijn. Ik vind Luik ook een gemiste kans, als de trein nu eenmaal via daar het land zou verlaten. Als de klassieke lijn sluit, hebben ze wel een probleem, want de locs mogen niet op de HSL (over de rijtuigen ben ik niet zeker, aangezien sommige wel 200 aankunnen). Of ze zouden al via Aarschot en Hasselt moeten omrijden. Maar dat lijkt me dan weer geen logische route om via Hamburg naar Berlijn te rijden.
L35 is wel een mooie omleidingsroute. Hasselt de L34 op richting Luik en zo naar Aachen.
- trainfan03
Het enige wat momenteel bekend is, is dat er een treindeel vertrekt/aankomt in Brussel en eentje in Amsterdam. Deze zouden dan in Köln gecombineerd (richting Italië)/gesplitst (richting België/Nederland). De enige stops zijn dus Brussel/Amsterdam - Köln - Berne - Milaan. Er zijn wel nog geen specifieke stations genoemd, alsook verder niks bekend over eventuele tussenstops in België, Nederland, Duitsland of Italië (op de hierboven staande na).