werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Alles over reizigerstreinen in België.
Shrek

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Bericht door Shrek »

klaas schreef: 12 feb 2026, 15:19 Ik had in de wandelgangen zelfs een volledige sluiting gehoord. Ergens vind ik het vreemd dat er op de sporen die beschikbaar blijven dan slechts 3 treinen per uur passeren. Ik zou denken dat deze sporen dan maximaal gebruikt worden? Of wordt er daar tussen de treinen door gewerkt of zoiets?
De NZV zelf blijft open, maar in FBN zijn er maar 2 perrons beschikbaar en ten noorden van FBN is alles buiten dienst.
De 3 treinen moeten dus kopmaken in FBN en moeten door koker 3. Ik denk ook dat een 4e eventueel wel gekund had, maar dan zit je in FBMZ weer met extra versnijdingen in een station dat al sterk belast gaat zijn door alle kopmakingen en dat zal men vermoedelijk willen vermijden hebben.
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

Ik vind het wel een gemiste mogelijkheid om aan de MIVB te vragen om treintickets in de metro toe te laten en vervolgens treinen om te leiden via L26 of L28 met een halte in Simonis, Brussel-West of Brussel-Schuman.
Reizigers komende van Antwerpen, Mechelen of Leuven richting Brussel-Centraal kunnen zo bijvoorbeeld ook de S5 of S19 nemen tot Schuman en van daar de metro nemen.
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

Daar is de beperkoloog bezig geweest, want op de pagina die je noemde staat:

Je kunt met je treinticket onderstaande bussen en trams van MIVB nemen:
  • Bus 14 (Noordstation - UZ-VUB)
    Bus 49 (Simonis - Zuidstation)
    Bus 58 (Albert II - Vilvoorde Station)
    Bus 86 (Bockstael - Machtens)
    Bus 88 (UZ-VUB - De Brouckère)
    Tram 19 (De Wand - Simonis)
    Tram 82 (Neerstalle - Station Berchem)
Mogelijk is er een praktisch probleem: met een treinticket krijg je de poortjes van de MIVB niet open ...
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

Bij de vorige keren dat de metro van de MIVB mocht worden gebruikt stonden deze poortjes dan meestal gewoon open.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

FLV-FGSP schreef: 12 feb 2026, 18:02 Mogelijk is er een praktisch probleem: met een treinticket krijg je de poortjes van de MIVB niet open ...
Waar een wil is, is een weg. 1 poortje openzetten, eventueel met personeel erbij.
Steve

Bericht door Steve »

Zo te zien worden heel wat treinen al omgeleid via L28, ik veronderstel dat er dus weinig capaciteit was om daar allerlei stops aan toe te voegen. Ook niet vergeten dat je aan het begin en einde van de lijn moeilijke kruisingen hebt die de reële capaciteit van de lijn sterk beperken.
BVG1988
Contacteer:

Bericht door BVG1988 »

Van de treinen dat doorrijden naar Denderleeuw en verderop westwaarts is het wel minder druk dan vorige keer op 4/06/2023. Enkel de IC01 5XX, IC23 23XX en IC23A 22XX rijden via L28/L50, want de IC29 36XX en IC20 28XX en de S8 65XX rijden vanaf Brussel-Zuid via L50a/c. De IC03 rijdt niet op het westelijk deel van het land want die is vervangen door een bus tussen Brugge en Blankenberge
Ik vermoed dat de S4 die ook rijdt daar wat te maken heeft.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie