En hoe geraken mensen die langs de andere kant het station benaderen daar dan? Via de tramtunnel waar de MIVB dan ook poortjes plaatst?ovspotter_be schreef: ↑12 feb 2026, 21:57 Je maakt één groot loket voor nationaal en internationaal (zoals in eigenlijk alle andere stations) waar zich nu de internationale loketten bevinden.
veiligheid stations
-
Olivier_Doorne
- Contacteer:
Re: veiligheid stations
-
ovspotter_be
In Brussel-Noord zou je dan toch hetzelfde probleem hebben? De loketten bevinden zich daar aan de kant Bolivarplein, hoe dienen de mensen afkomstig van de Aarschotstraat daar te geraken?
In die tramtunnel ("Overdekt Straatje") zie ik de MIVB nog niet zo snel poortjes plaatsen aangezien daar ook bushaltes en taxistandplaatsen zijn.
In die tramtunnel ("Overdekt Straatje") zie ik de MIVB nog niet zo snel poortjes plaatsen aangezien daar ook bushaltes en taxistandplaatsen zijn.
-
trainlovertje
- Contacteer:
Dat laatste toont gewoon aan dat mensen altijd manieren vinden om die poortjes zonder te betalen door te komen. En die manieren zijn er quasi altijd en overal. Ofwel forceer je ze, ofwel klim je er gewoon over of glip je mee. En wat ik vorig jaar in Nederland iemand zag doen: inchecken met een OV-chipkaart of betaalkaart, poortje doorlopen en meteen weer uitchecken als je aan de andere kant staat, uiteraard zonder het poortje opnieuw door te lopen. Tja, dan besefte ik opeens dat die poortjes eigenlijk 0,0 zin hebben, zeker zolang ze niet bemand zijn.Olivier_Doorne schreef: ↑12 feb 2026, 21:52 Stations zijn de laatste jaren ook doorgangen geworden ipv stadsmuren en dit is een positieve evolutie. Sommige stations zoals Brugge bevatten ook heel wat commerciële ruimtes die het station ook veel aangenamer maken.
Het afgewerkte station in Gent zal een tram onder de sporen hebben zoals hier al werd beschreven.
Meer volk in stations zorgt juist voor meer veiligheid ipv ze af te schermen.
Enkele cijfers
Londonse metro met poortjes: iets meer dan 5% zwartrijders https://www.standard.co.uk/news/transpo ... 58114.html
Berlijnse metro geen poortjes: ongeveer 5 % zwartrijders https://www.the-berliner.com/english-ne ... bahn-2023/
In Nederland daalde het aantal zwartrijders eerst na het invoeren van de poortjes https://nieuws.ns.nl/minder-zwartrijders-in-de-trein/
maar daarna steeg het aantal zwartrijders terug naar een min of meer gelijkaardig niveau als ervoor https://nos.nl/artikel/2584758-hogere-b ... -voorkomen
Ook zelf heb ik vorig jaar zo’n poortje geforceerd, omdat mijn internationaal ticket in Zwolle niet geaccepteerd werd door het last minute inleggen van vervangbussen tussen Meppel en Zwolle. In Zwolle moest ik dus opnieuw inchecken, maar ik mocht er zogezegd niet in. Iemand aanspreken was geen optie, want de vervangbus zette ons af aan de achterzijde van het station en daar stond geen personeel aan de poortjes.
In Nederland voorziet men in stations die als corridor voor voetgangers gebruikt worden poortjes rond de trap/lift richting perron. Dat kan dus ook, maar algeheel ben ik de laatste jaren een koele minnaar geworden van die poortjes, mede door wat ik zonet zei, maar ook door mijn ervaring met die poortjes in het Verenigd Konikrijk, waar ik nog maar recent een jaar gewoond heb.
Je komt er gewoon zó makkelijk voorbij en zolang er geen mentaliteit bestaat die alle zwartrijders hard probeert aan te pakken, zal er niets veranderen. De politie heeft er op vele plaatsen zelfs geen interesse meer in, zoals hier eerder werd gezegd. Het enige verschil dat die poortjes maken, is dat je letterlijk kan zien wie de zwartrijders zijn, maar daar geneert men zich duidelijk niet meer voor.
Poortjes zijn wel iets meer dan gewoon ticket controle, ze vormen ook een hinder voor gauwdieven die snel het station wil verlaten na de daad. Ik heb in Rotterdam een dief zo gehinderd gezien nadat hij een winkeldiefstal pleegde bij AH to go.
Dat is ook een heel naïeve gedachte.Olivier_Doorne schreef: ↑12 feb 2026, 21:52 Meer volk in stations zorgt juist voor meer veiligheid ipv ze af te schermen.
Een volledig open en toegankelijk station, zoals we dat nu op vele plekken kennen, zal ook altijd figuren aantrekken die het veiligheidsgevoel echt wel doen dalen.
Ik ben in theorie ook tegen die poortjes, maar in de praktijk zien we dat het op dit moment overal veel te makkelijk is voor mensen met slechte bedoelingen om toch gewoon de trein op te gaan, want als ze betrapt worden, zijn er toch geen gevolgen. 'je kan een kale kip toch niet plukken"
Onze stations zijn er de laatste decennia niet op gebouwd om de perrons af te schermen, dus het zal nog een hele uitdaging zijn om ze op de juiste plek te zetten, zonder overdreven hinder te veroorzaken, maar ik vrees dat het een noodzakelijk kwaad is op sommige plekken.
Het is precies daarom dat er bij elke rij poortjes een paal staat om de poortjes op afstand te laten openen...trainlovertje schreef: ↑12 feb 2026, 23:06 Ook zelf heb ik vorig jaar zo’n poortje geforceerd, omdat mijn internationaal ticket in Zwolle niet geaccepteerd werd door het last minute inleggen van vervangbussen tussen Meppel en Zwolle. In Zwolle moest ik dus opnieuw inchecken, maar ik mocht er zogezegd niet in. Iemand aanspreken was geen optie, want de vervangbus zette ons af aan de achterzijde van het station en daar stond geen personeel aan de poortjes.
Voor wat voor traject was dat ticket? Reis onderbreken is toegestaan en daarmee heb ik met tickets Nederland<->België nog geen problemen gehad. Was de melding op het scherm bij het poortje "ticket niet geldig in Nederland" of iets dergelijks?
UIt mobilithib 13/9/2025 : La SNCB ne construira pas de portiques d’accès dans 18 grandes gares de Belgique, selon le Ministre fédéral de la Mobilité Jean-Luc Crucke, dans une réponse d’une question parlementaire. Il fait savoir que “les moyens nécessaires seraient supérieurs aux avantages que la SNCB pourrait en tirer, non seulement sur le plan commercial et financier, mais aussi sur le plan social”, car sur le long-terme, les recettes anti-fraude resteront plus basses que les coûts d’installation et de maintenance. De plus, l’étude de la société publique montre que chaque gare devrait être individuellement adaptée, en plus d’une baisse du chiffre d’affaires des commerces présents.
-
Olivier_Doorne
- Contacteer:
Een station waar leven is met winkels, veel licht, … voelt veel veiliger dan een verlaten slecht verlicht station.pietje schreef: ↑13 feb 2026, 07:41Dat is ook een heel naïeve gedachte.Olivier_Doorne schreef: ↑12 feb 2026, 21:52 Meer volk in stations zorgt juist voor meer veiligheid ipv ze af te schermen.
Een volledig open en toegankelijk station, zoals we dat nu op vele plekken kennen, zal ook altijd figuren aantrekken die het veiligheidsgevoel echt wel doen .
Van stations levendige plekken maken helpt veel meer dan poortjes waarvan in het buitenland al lang bewezen is dat ze niet helpen.
Zou de situatie in Brussel-Zuid beter/hetzelde/slechter zijn mocht de centrale hal nog zoals vroeger zijn zonder de winkels en horecapunten?
Je kan in België zoals iemand hier al eerder schreef door het concept van de stations alleen maar poortjes plaatsen aan de trappen naar de perrons en niet aan de ingangen.
Bijvoorbeeld in Brugge en Gent zijn de stations ook doorgangen geworden tussen scholen/stadswijken en de rest van de stad in plaats van stadsmuren die de stad opsplitsten.
Als je toch aan de ingangen poortjes wil plaatsen, ga je ook aan al die ingangen automaten moeten voorzien. Zoadat je eerst een ticket kan kopen.
Hoeveel automaten ga je in Brussel-Zuid dan niet moeten plaatsen? Hoeveel ingangen zijn er daar? En dan ook nog eens automaten van de tramtunnel naar het station en van de metro-Ingang op -1 naar het gelijkvloers.
Idem voor Brussel-Centraal.
Wat in Gent waar de tram eigenlijk in de stationshal zal stoppen, ga je die tramhalte die bijzonder lang zal zijn volledig omhekken om dan poortjes te kunnen zetten? En ga je Eurostar Blue gewijs opende en sluitende hekken voorzien voor de trams die om de paar minuten af en aan rijden?
Dus dan poortjes aan de trappen en ingangen naar de perrons? Verbeter je dan nog iets aan de situatie in de stationshal?
Enkel scannen naar het perron? Of ook als je het perron verlaat?
Hoe ga je dit in Brussel Centraal doen zonder dat je opstoppingen krijgt waarbij de perrons niet overbevolkt zijn en dus gevaarlijk worden?
-
Olivier_Doorne
- Contacteer:
Nog vergeten vermelden bij mijn vorige post.
Als je kiest voor poortjes bij de ingang moet je in Luik Guillemins ook automaten voorzien voor de tijdelijke tentoonstellingen, maar soms heel drukbezocht, die in een ruimte aan de zijkant van het station doorgaan. Ook in Antwerpen Centraal had je Plopsa Station automaten moeten plaatsen aan de ingangen toen dit nog bestond en afhankelijk van de invulling ervan misschien ook in de toekomst.
Als je kiest voor poortjes bij de ingang moet je in Luik Guillemins ook automaten voorzien voor de tijdelijke tentoonstellingen, maar soms heel drukbezocht, die in een ruimte aan de zijkant van het station doorgaan. Ook in Antwerpen Centraal had je Plopsa Station automaten moeten plaatsen aan de ingangen toen dit nog bestond en afhankelijk van de invulling ervan misschien ook in de toekomst.
Wat noem je "wachtrij". Zelf regelmatig vertraging meegemaakt omdat je door het poortje moet. In het VK bij het betreden van het perron standaard omdat ik met interrail reis en de poortjes dat niet herkennen, bij het verlaten vaak genoeg dat de hele meute door een of twee poortjes moeten of dat er een uitgangscontrole is en dat je gewoon staat te wachten.
In Nederland niet. Maar ik reis weinig in Nederland en kom dan ook nog eens niet vaak op stations met poortjes, maar op de een of andere manier heb ik de indruk dat er in Nederland altijd meer poortjes beschikbaar zijn dan in het VK.
Die bewijzen zou ik dan wel eens willen zien. Heel leuk hoor, een open en goed verlicht station met veel volk, maar wat heb je daar aan als bv in Brussel-Zuid na 20u zowat alle winkels dicht zijn en die open commerciële zone een reeks slecht verlichte doorgangen wordt? Alleen zakkenrollers vinden dat fantastisch.Olivier_Doorne schreef: ↑13 feb 2026, 12:00 Een station waar leven is met winkels, veel licht, … voelt veel veiliger dan een verlaten slecht verlicht station.
Van stations levendige plekken maken helpt veel meer dan poortjes waarvan in het buitenland al lang bewezen is dat ze niet helpen.
Zoals gezegd gaat het niet enkel om zwartrijders. Alle grote stations kampen met het probleem van daklozen en illegalen die overnachten in liften en in schuilhuisjes op het perron. Naast het onveiligheidsgevoel is dat ook wat betreft vandalisme en hygiëne niet direct een uithangbord voor het openbaar vervoer. Dan hebben we het nog niet eens over de drugsproblematiek. Op andere plaatsen dienen die open perrons 's avonds als verzamelplaats voor jeugdbendes (al gezien in Denderleeuw bv), wat ook niet de bedoeling kan zijn. Als poortjes die ongewenst bezoekers buiten houden, dan graag zo snel mogelijk.
De zakkenrollers hebben niet liever dan een levendig en open station dan is hun dagopbrengst het grootst. Vandaag wederom iemand die heeft moeten vaststellen dat zijn handbagage werd gestolen door de drukte en levendige situatie. Dagelijks zijn er tientallen slachtoffers die geld/papieren/bankkaarten kwijt zijn. Want reizende mensen zijn echt wel heel onoplettend en laten zich maar al te vlot bestelen.Olivier_Doorne schreef: ↑13 feb 2026, 12:00
Een station waar leven is met winkels, veel licht, … voelt veel veiliger dan een verlaten slecht verlicht station.
Zou de situatie in Brussel-Zuid beter/hetzelde/slechter zijn mocht de centrale hal nog zoals vroeger zijn zonder de winkels en horecapunten?
De stations zullen bijna even druk blijven met poortjes. En de investering in een ticketje van 2,5 EUR zullen de professionele bendes wel overhebben om in de perimeter binnen te kunnen. Ze kopen zelf dure toegangstickets tot festivals, of vliegtuigtickets om in de beveiligde zone van de luchthaven of zelfs op vluchten te kunnen stelen.Steven schreef: ↑13 feb 2026, 19:46De zakkenrollers hebben niet liever dan een levendig en open station dan is hun dagopbrengst het grootst. Vandaag wederom iemand die heeft moeten vaststellen dat zijn handbagage werd gestolen door de drukte en levendige situatie. Dagelijks zijn er tientallen slachtoffers die geld/papieren/bankkaarten kwijt zijn. Want reizende mensen zijn echt wel heel onoplettend en laten zich maar al te vlot bestelen.Olivier_Doorne schreef: ↑13 feb 2026, 12:00
Een station waar leven is met winkels, veel licht, … voelt veel veiliger dan een verlaten slecht verlicht station.
Maar die poortjes hebben niet verhinderd dat de gauwdief binnen kon.