Antwerpen-Linkeroever
Re: Antwerpen-Linkeroever
Hier het officiële bericht: https://press.nmbs.be/werken-gestart-vo ... inkeroever
-
Commendatore
Als ik zo kijk naar alle nieuwbouw in de omgeving, dan lijkt het me helemaal geen gek idee om deze halte weer permanent te openen.
Iets in mij zegt dat dit wel eens zal uitkomen. Het feit dat ze vaste perrons installeren duid aan dat ze er toch ergens toekomst in zien. Moest dat niet het geval zijn zouden ze een tijdelijke stelling perron gebouwd zijn. Dit is hier dus niet het geval.Commendatore schreef: ↑18 feb 2026, 20:51 Als ik zo kijk naar alle nieuwbouw in de omgeving, dan lijkt het me helemaal geen gek idee om deze halte weer permanent te openen.
-
Tijgernoot
Infrabel is hier in staat om in een week tijd een semi-permanent station met perrons op 76 centimeter hoogte vanuit het niets op te bouwen. Dat grotere stations waar dringend nood is aan hogere perrons zoals Lier moeilijkere projecten zijn omdat daar ook werken voor liften bijkomen begrijp ik. Maar dit project zou toch moeten demonstreren dat bij de vele andere stopplaatsen die direct aan een overweg liggen waar geen liften of trappen nodig zijn met een beetje goede wil met een week doorwerken opgefrist en toegankelijk gemaakt kunnen zijn.
Toch even opletten:
Er wordt deze vakantie op de lijn 59 gewerkt, dus er is geen verkeer. Daarvan wordt geprofiteerd om ineens deze perrons aan te pakken.
En vergis u niet: op de bestaande oude perronresten is 'simpel gezegd' een berg zand gestort, er is een verhoogd boordje OP het oude perron gezet, en daar werden gisteren die betonplaten opgelegd. Dit is een tijdelijke constructie, weliswaar iets degelijker dan een 'stelling-perron'.
Omwille van de PFAS-problematiek wordt de hele stationsinfra gebouwd OP de oude toestand zodat die daarna ook weer kan weggenomen worden. De grond mocht niet beroerd worden (hoewel het er naast de perrons vrij beroerd uitziet...)
Er wordt deze vakantie op de lijn 59 gewerkt, dus er is geen verkeer. Daarvan wordt geprofiteerd om ineens deze perrons aan te pakken.
En vergis u niet: op de bestaande oude perronresten is 'simpel gezegd' een berg zand gestort, er is een verhoogd boordje OP het oude perron gezet, en daar werden gisteren die betonplaten opgelegd. Dit is een tijdelijke constructie, weliswaar iets degelijker dan een 'stelling-perron'.
Omwille van de PFAS-problematiek wordt de hele stationsinfra gebouwd OP de oude toestand zodat die daarna ook weer kan weggenomen worden. De grond mocht niet beroerd worden (hoewel het er naast de perrons vrij beroerd uitziet...)
spoorwegrealist
-
Tijgernoot
Gisteren had het nieuwe station last van modderstromen over het perron richting Gent. Hoewel opgeruimd waren hier vanmiddag nog wel sporen van zichtbaar.
Video op https://www.nieuwsblad.be/regio/antwerp ... 08766.html?
Video op https://www.nieuwsblad.be/regio/antwerp ... 08766.html?
https://www.hln.be/beveren-kruibeke-zwi ... ~a286c94b/
Blijkbaar dagelijks meer dan 500 reizigers voor Linkeroever. Vind ik niet slecht.
Blijkbaar dagelijks meer dan 500 reizigers voor Linkeroever. Vind ik niet slecht.
Als het cijfer klopt, is dat zéker niet slecht voor een pas geopend station, en ook een stevig argument om het later te behouden. Een station als Noorderkempen heeft niet gek veel meer reizigers, om maar een idee te geven. Het nabije station Zwijndrecht zelfs een pak minder met 382.
In realiteit is het geen argument voor later. Alle reizigers komen immers van bussen die er volgend jaar niet meer zijn of zijn fietsers die volgend jaar weer gewoon de tram nemen. Deze halte is gewoon rotslecht gelegen en kan je enkel kunstmatig -door belangrijke tramlijnen te sluiten- van clienteel voorzien. Na de heropening van de tramtunnel verliest ze alle bestaansrecht.Steve schreef: ↑08 jun 2026, 11:42 Als het cijfer klopt, is dat zéker niet slecht voor een pas geopend station, en ook een stevig argument om het later te behouden. Een station als Noorderkempen heeft niet gek veel meer reizigers, om maar een idee te geven. Het nabije station Zwijndrecht zelfs een pak minder met 382.
Gezien de ligging van het station en het succes van de bussen durf ik toch te betwijfelen dat dat echt allemaal mensen zijn die anders zonder twijfelen op de tram zouden stappen. Als een belangrijk deel van de reizigers bijvoorbeeld komt van die 200 parkeerplaatsen voor auto's en de nog eens 200 voor fietsers, is dat misschien een heel ander publiek. Vandaar ook de bedenking rond de cijfers, in zo'n context kun je daarmee alles of niets aantonen en is het dus belangrijk die goed te analyseren.
Het viel me wel op dat er bijna altijd volk opstapt richting Sint-Niklaas als de 30XX daar stopt... Ik had eigenlijk enkel afstappers verwacht in deze richting toen ze de tijdelijke halte aangekondigd hadden.Steve schreef: ↑08 jun 2026, 13:23 Gezien de ligging van het station en het succes van de bussen durf ik toch te betwijfelen dat dat echt allemaal mensen zijn die anders zonder twijfelen op de tram zouden stappen. Als een belangrijk deel van de reizigers bijvoorbeeld komt van die 200 parkeerplaatsen voor auto's en de nog eens 200 voor fietsers, is dat misschien een heel ander publiek. Vandaar ook de bedenking rond de cijfers, in zo'n context kun je daarmee alles of niets aantonen en is het dus belangrijk die goed te analyseren.
Wie met openbaar vervoer van Linkeroever richting Sint-Niklaas of Gent wou heeft het wel een extra betere mogelijkheid gegeven, tot nu moest je ofwel met tram via Antwerpen-Centraal gaan en daar trein op of met de bus naar Sint-Niklaas maar die heeft ook wel een uur tijd nodig voor die daar geraakt.Kevin schreef: ↑08 jun 2026, 13:47Het viel me wel op dat er bijna altijd volk opstapt richting Sint-Niklaas als de 30XX daar stopt... Ik had eigenlijk enkel afstappers verwacht in deze richting toen ze de tijdelijke halte aangekondigd hadden.Steve schreef: ↑08 jun 2026, 13:23 Gezien de ligging van het station en het succes van de bussen durf ik toch te betwijfelen dat dat echt allemaal mensen zijn die anders zonder twijfelen op de tram zouden stappen. Als een belangrijk deel van de reizigers bijvoorbeeld komt van die 200 parkeerplaatsen voor auto's en de nog eens 200 voor fietsers, is dat misschien een heel ander publiek. Vandaar ook de bedenking rond de cijfers, in zo'n context kun je daarmee alles of niets aantonen en is het dus belangrijk die goed te analyseren.
Linkeroever heeft volgens mij toch echt wel wat potentieel. De Regatta-wijk heeft toch een zekere dichtheid en met de fiets is zeker ook de connectie te maken met oudere gedeelten van L.O. Tel daar de parkeergelegenheid bij, die in theorie ook verschillende profielen kan charmeren, en je zou toch aan een duurzame kritische massa moeten kunnen komen.
Zelf vind ik het in ieder geval heerlijk. Als ik vanuit Brussel sporende vrienden wil bezoeken op L.O. bespaart mij dat een toch niet zo heel erg prettige fietsrit over de Meir en door de voetgangerstunnel. Nu goed, mijn ritjes alleen zullen uiteraard niet volstaan.
Zelf vind ik het in ieder geval heerlijk. Als ik vanuit Brussel sporende vrienden wil bezoeken op L.O. bespaart mij dat een toch niet zo heel erg prettige fietsrit over de Meir en door de voetgangerstunnel. Nu goed, mijn ritjes alleen zullen uiteraard niet volstaan.
-
BlackEagle
Het feit dat er slechts 70% gebruik maakt van de gratis abonnementswissel De Lijn > NMBS, betekent dat er zo'n 30% van de reizigers (160 per weekdag) nieuw zijn en niet overgeschakeld is van tram naar trein. Reizigers van LO richting Waasland/Sint-Niklaas/Gent hadden daarvoor weinig opties : oftewel de bus nemen, met redelijk lange reistijden tot gevolg, of fietsen naar station Zwijndrecht. Bovendien is voor inwoners van LO die willen overstappen naar een trein richting Mechelen/Brussel of Lier/Leuven een reis via het nieuwe station en Berchem sneller dan de premetro via Centraal.
En zoals jotie aanhaalt is de omgeving van het station allang niet meer de middle of nowhere die het in de jaren 70-80 wel was: de wijk Regatta telt enkele duizenden inwoners en ligt op wandelafstand van het station. Bovendien heeft de zone Katwilgweg ook nog ontwikkelingspotentieel qua werkgelegenheid.
En zoals jotie aanhaalt is de omgeving van het station allang niet meer de middle of nowhere die het in de jaren 70-80 wel was: de wijk Regatta telt enkele duizenden inwoners en ligt op wandelafstand van het station. Bovendien heeft de zone Katwilgweg ook nog ontwikkelingspotentieel qua werkgelegenheid.
- trainfan03
Indien het station toch niet tijdelijk blijkt te zijn, lijkt het aangewezen om de dienstregeling grondig te herbekijken. Het gaat hier immers om een S-station, waar in principe geen IC-treinen horen te stoppen.
Voor de gemiddelde reiziger zou een consequente en voorspelbare dienstregeling veel logischer zijn. Idealiter stopt de S34 14XX het hele jaar door (zowel weekdagen, weekends als zomervakantie). Indien daar tijdens bepaalde periodes de S34 26XX bijkomt (doorheen de week buiten de vakanties dus), zorgt dat voor een mooie halfuurdienst in beide richtingen.
De huidige situatie is echter weinig consistent. Zo stoppen op weekdagen enkel de eerste en laatste S34 14XX-treinen, terwijl tussendoor de S34 26XX en IC 30XX worden ingezet. In het weekend keert men dan weer terug naar de S34 14XX. Tijdens de zomervakantie stopt op weekdagen enkel een IC-trein (en de eerste en laatste S34 14XX-treinen), terwijl in het weekend opnieuw een S-trein wordt ingezet. Dit gebrek aan uniformiteit maakt de dienstregeling onduidelijk en minder gebruiksvriendelijk voor reizigers.
Voor de gemiddelde reiziger zou een consequente en voorspelbare dienstregeling veel logischer zijn. Idealiter stopt de S34 14XX het hele jaar door (zowel weekdagen, weekends als zomervakantie). Indien daar tijdens bepaalde periodes de S34 26XX bijkomt (doorheen de week buiten de vakanties dus), zorgt dat voor een mooie halfuurdienst in beide richtingen.
De huidige situatie is echter weinig consistent. Zo stoppen op weekdagen enkel de eerste en laatste S34 14XX-treinen, terwijl tussendoor de S34 26XX en IC 30XX worden ingezet. In het weekend keert men dan weer terug naar de S34 14XX. Tijdens de zomervakantie stopt op weekdagen enkel een IC-trein (en de eerste en laatste S34 14XX-treinen), terwijl in het weekend opnieuw een S-trein wordt ingezet. Dit gebrek aan uniformiteit maakt de dienstregeling onduidelijk en minder gebruiksvriendelijk voor reizigers.