Eind juni heb ik een reisje gepland naar Hamburg en ICE-tickets gekocht bij de DB.
Op de mogelijke reisroutes kom ik ineens onbekende steden/haltes tegen.
Ik mag op de heenweg via (D*RHH*OB*DUEL/HA)*MS*OS*HB. Düsseldorf, Oberhausen en Hagen zijn uiteraard te herleiden (al snap ik niet echt waarom je via Hagen zou reizen). Maar wat zijn in hemelsnaam RHH en DUEL? Ik heb er ook de laatste Betriebsstellenverzeichnis van DBInfraGo op nageslagen en ik kom het nergens tegen. Ik kan dit echt niet thuis brengen.
De terugweg is vanaf Hamburg-Dammtor, en dan mag ik via HHH*HB*OS*MS*(HA/DUEL*OB*RHH*D). De afkorting HHH vind ik nergens terug.
HH is normaal de afkorting voor Hansestadt Hamburg... of AH in DB-jargon. Dit heb ik nooit eerder gezien.
Onbekende afkortingen DB-ticket
-
GregTrainz
Re: Onbekende afkortingen DB-ticket
Eerst en vooral, als je een ticket met treinbinding (Zugbindung) hebt, dien je die specifieke trein te nemen die een bepaalde route aflegt.
Bij een Flex-ticket (of als in geval van vertraging/afschaffing de Zugbindung wordt opgeheven, wat bij de DB best vaak kan voorkomen) kan je vrij de trein kiezen, maar dien je nog altijd een bepaalde route te volgen (Streckenbindung). Daar komt de zgn. "Wegetext" van pas.
De Wegetext of routebeschrijving werkt als volgt:
1) De aanduiding "Via" wordt van links naar rechts gelezen.
2) De hoofdletters zijn afkortingen voor stations, zogenaamde "oriëntatiepunten".
3) Sterretjes (*) scheiden de verschillende oriëntatiepunten.
4) Aanduidingen tussen haakjes beschrijven een ruimtelijke grens. Een ruimtelijke grens combineert twee alternatieve routes, die beide genomen kunnen worden.
5) De twee alternatieven worden gescheiden door een schuine streep (/).
6) Binnen een ruimtelijke grens kunnen meerdere oriëntatiepunten elkaar opvolgen, wederom gescheiden door sterretjes.
Je hebt in dat geval 2 mogelijke alternatieven tussen je vertrekstation en Münster:
a) via Düsseldorf Hbf - Rheinhausen - Oberhausen Hbf - Dülmen
b) via Hagen Hbf
Tussen Münster en Hamburg dien je dan via Osnabrück Hbf en Bremen Hbf te reizen.
D = Düsseldorf Hbf
RHH = Rheinhausen
OB = Oberhausen Hbf
DUEL = Dülmen
HA = Hagen Hbf
MS = Münster (Westf) Hbf
OS = Osnabrück Hbf
HB = (Hansestadt) Bremen Hbf
HHH = (Hansestadt) Hamburg Hbf
Een volledige PDF-lijst kan je downloaden op: https://assets.static-bahn.de/dam/jcr:2 ... uerzel.pdf
Bij een Flex-ticket (of als in geval van vertraging/afschaffing de Zugbindung wordt opgeheven, wat bij de DB best vaak kan voorkomen) kan je vrij de trein kiezen, maar dien je nog altijd een bepaalde route te volgen (Streckenbindung). Daar komt de zgn. "Wegetext" van pas.
De Wegetext of routebeschrijving werkt als volgt:
1) De aanduiding "Via" wordt van links naar rechts gelezen.
2) De hoofdletters zijn afkortingen voor stations, zogenaamde "oriëntatiepunten".
3) Sterretjes (*) scheiden de verschillende oriëntatiepunten.
4) Aanduidingen tussen haakjes beschrijven een ruimtelijke grens. Een ruimtelijke grens combineert twee alternatieve routes, die beide genomen kunnen worden.
5) De twee alternatieven worden gescheiden door een schuine streep (/).
6) Binnen een ruimtelijke grens kunnen meerdere oriëntatiepunten elkaar opvolgen, wederom gescheiden door sterretjes.
Je hebt in dat geval 2 mogelijke alternatieven tussen je vertrekstation en Münster:
a) via Düsseldorf Hbf - Rheinhausen - Oberhausen Hbf - Dülmen
b) via Hagen Hbf
Tussen Münster en Hamburg dien je dan via Osnabrück Hbf en Bremen Hbf te reizen.
D = Düsseldorf Hbf
RHH = Rheinhausen
OB = Oberhausen Hbf
DUEL = Dülmen
HA = Hagen Hbf
MS = Münster (Westf) Hbf
OS = Osnabrück Hbf
HB = (Hansestadt) Bremen Hbf
HHH = (Hansestadt) Hamburg Hbf
Een volledige PDF-lijst kan je downloaden op: https://assets.static-bahn.de/dam/jcr:2 ... uerzel.pdf