Gisteren heb ik het het spoorloze deel van L58 nog eens per fietst gedaan, namelijk tussen Brugge en Maldegem. Een zeer mooi fietspad dat begint in Steenbrugge, even voorbij de plaats waar de lijn vroeger het kanaal Gent-Brugge overstak door middel van een ophaalbrug type "Balgerhoeke".

Vanaf de frituur begint de toch door de prachtige gemene weiden en chique wijken van Assebroek, door het bos van Ryckevelde en de velden van Sijsele. Eénmaal in Donk, de grens met Oost-Vlaanderen, loopt het fietspad officieel ten einde. Je kan nog verder fietsen over de bedding, maar dat is dan wel over zo'n weggetje waar je op de bandensporen van tractors moet rijden. Net voor Maldegem is het dan gedaan met over de bedding te rijden, want vanaf daar komen we het eerste spoor tegen, namelijk het smalspoor van Stoomcentrum Maldegem.
Verdere aanraders zijn "De groene 62", het fietspad genoemd naar de gelijknamige spoorlijn tussen Oostende en Torhout, dat vroeger zelfs nog deel uitmaakte van de internationale as Oostende - Parijs!

Hier doorkruis je voornamelijk weiden, velden en landelijke dorpjes. Hier en daar nog een restant van de oude spoorweg zoals de de stationsgebouwen van Wijnendale en Moere. In Gistel werden er als aandenken aan de spoorlijn twee antieke slagbomen geplaatst op de vroegere overweg.
Wat zuidelijker in de provincie heb je de vroegere lijn 74 Diksmuide - Nieuwpoort, dat tussen de IJzertoren en Nieuwpoort-Stad omgevormd is tot een fietspad temidden de polders en doorheen dorpjes van tien huizen groot. Wel geen aanrader voor mensen die niet graag kilometers aan een stuk rechtdoor rijden en bang zijn van tegenwind.
De mooiste dat ik tot nu toe al gedaan heb vind ik toch wel de lijn 150 Houyet - Jemelle, omgevormd tot RaVel. Het grootste deel van de bedding is asfalt en betonnen platen voorzien, wat het aangenaam fietsen maakt. Je kronkelt er langsheen de Lesse en de Lomme, doorheen een prachtig heuvelend landschap. Het fietspad gaat op een bepaald moment zelfs door een oude spoorwegtunnel.
Deze zomer zullen er zeker nog een aantal oude beddingen uitgetest worden per fietst!