Zware dag voor NMBS
Misschien ben ik een uitzondering, maar voor mij zijn ze wel beter dan de vorige. Nu kan ik rustig op de stoptrein van Mechelen naar Antwerpen zitten, wetende dat mijn aansluiting (L-Trein naar Roosendaal) wacht. Het zou nog beter zijn moest ik niet telkens van spoor 1 naar spoor 6 moeten rennen tussen de vele toeristen die aan het genieten zijn van het prachtige sation.
Re: Zware dag voor NMBS
De klachten vanuit de Vlaanders zijn niet geheel onterecht als je op een drukke lijn enkel om het uur een trein hebt (3 minuten is wel zeer kort en 57 minuten lang). De enige ideale verbinding volgens het spoorboekje lijkt me Namur - Brussel aangezien hier om het half uur een IC-trein spoort. De ene vanuit Luxembourg, de andere vanuit Dinant. Is het niet mogelijk om Antwerpen - Brussel, Gent - Brugge - Oostende, ... zo te verbinden?SExyBAck schreef:Het nieuws op VTM vanavond om 19h had blijkbaar niet veel goeds te vertellen over de NMBS:
1.) Klachten over nieuwe dienstregeling ( Volgende vb gehoord op radio (Q) vandaag : Men kan in Gent de trein nemen naar Oostende, drie min later is er terug één en dan 57 min niets meer. Ook de verbinding Gent - Antwerpen stond ter discussie; voor de nieuwe regeling was er om het half uur een verbinding, nu maar om het uur.
2.) Koperleidingen gestolen in Olen (kost 5euro/m, 500m gestolen)
3.) Breuk bovenleiding in Brussel
Altijd maar klagen hé
Mechelen - Dendermonde (en Gent) is ook zoiets raar (altijd al geweest).
IR om 28, L om 33.
Als je van Leuven komt en je neemt de ic naar Antwerpen-SintNiklaas kan je, als je veel geluk hebt, de 28 nemen. De IC komt om 28 toe en de IR vertrekt om 28.
Waarom laten ze die IR niet ff wachten op de IC uit Leuven ?
IR om 28, L om 33.
Als je van Leuven komt en je neemt de ic naar Antwerpen-SintNiklaas kan je, als je veel geluk hebt, de 28 nemen. De IC komt om 28 toe en de IR vertrekt om 28.
Waarom laten ze die IR niet ff wachten op de IC uit Leuven ?
Klinkt cynisch, maar 260689 heeft niet helemaal ongelijk. Hoe minder (nipte) aansluitingen, hoe minder aansluitingen er verloren kunnen gaan, hé.
De aansluitingen in Mechelen zijn -opnieuw- achteruit, ook in Leuven is de overstapknoop weer iets losser geworden, van Lokeren naar Brussel is gewoonweg lachwekkend, om nog maar te zwijgen als je van Sint-Niklaas komt, etc.
Overigens, vind je 40 minuten moeten wachten op een trein tussen A'pen en Gent aanvaardbaar? Ik eigenlijk niet. In Nederland was er wellicht al een kwartierdienst...
De aansluitingen in Mechelen zijn -opnieuw- achteruit, ook in Leuven is de overstapknoop weer iets losser geworden, van Lokeren naar Brussel is gewoonweg lachwekkend, om nog maar te zwijgen als je van Sint-Niklaas komt, etc.
Overigens, vind je 40 minuten moeten wachten op een trein tussen A'pen en Gent aanvaardbaar? Ik eigenlijk niet. In Nederland was er wellicht al een kwartierdienst...
Ik vind eigenlijk dat op de grote assen minstens een trein om het half uur moet zijn.
Ook op verschillende lijnen waar enkel stoptreintjes rijden vind ik dat er ook een IR mag bijkomen. Bijvoorbeeld een IR Gent - Zottegem - Geraardsbergen naast de gewone L-trein. Als je van Geraardsbergen naar Gent wil, zit je verdorie een uur op de trein!
Ook op verschillende lijnen waar enkel stoptreintjes rijden vind ik dat er ook een IR mag bijkomen. Bijvoorbeeld een IR Gent - Zottegem - Geraardsbergen naast de gewone L-trein. Als je van Geraardsbergen naar Gent wil, zit je verdorie een uur op de trein!
Mogen zeker, maar goed, onze infrastructuur zou dat momenteel gewoon niet aankunnen, er is gewoon niet genoeg ruimte voor al die bijkomende treinen, zeker als je ook nog eens het goederenverkeer wil promoten.
Ook het prijskaartje is momenteel niet van die aard, dat ik het echt mogelijk zie dat het binnen dit en een paar jaar werkelijkheid is.
Het zou wel al een begin kunnen zijn om met de diensten die je hebt een dienstregeling uit te werken die zo dicht als mogelijk bij een halfuurdienst/kwartierdienst komt.
Ook het prijskaartje is momenteel niet van die aard, dat ik het echt mogelijk zie dat het binnen dit en een paar jaar werkelijkheid is.
Het zou wel al een begin kunnen zijn om met de diensten die je hebt een dienstregeling uit te werken die zo dicht als mogelijk bij een halfuurdienst/kwartierdienst komt.
Er zijn er nochtans die enkel stoppen in Lierde en Zottegem (met stilstand van 6 min ipv 13 min), maar ik kan mij voorstellen dat die geen optie is voor iedereen.Trainspotterke schreef:Ik vind eigenlijk dat op de grote assen minstens een trein om het half uur moet zijn.
Wat betreft die lijn is er al lang geen goederenverkeer meer, dus hinderen zal ze niet. Ik denk dus dat een IR wel mogelijk is, ookal is de lijn Vmax 90 km/h.
Inderdaad, waar is de tijd (1984) ?Trainspotterke schreef:Ik vind eigenlijk dat op de grote assen minstens een trein om het half uur moet zijn.
http://spoorvreter.be/blog/?page_id=59
Ow zeker, 8 minuten langer parkoerJonathan schreef:Natuurlijk, alleen dat ge er nu 47 minuten overdoet al je overstapt in Brugge en vroeger 39 minuten.Jonathan schreef:

Dat zou ik ook niet overleven.
wij Belgen zijn een ras, die over alles en nog wat liggen te sakkeren.
Ik krijg het daar serieus vanop mijn zenuwen.
Ik woon in Sint-Niklaas, en al weken kan je hier in de roddelgazetjes van de streek van die spannende verhalen lezen over treinen, en hoe slecht dat de Sint-Niklazenaren het door de schuld van de NMBS niet hebben

wij hebben anders geen reden tot klagen:
We hebben 3 treinen per uur (in de spits 5) naar Antwerpen.
2 treinen per uur naar Gent, 1 naar Mechelen, 1 naar Brussel.
Dan zitten ze te zagen dat de trein naar Brussel via Dendermonde 14 minuten in Dendermonde stilstaat. In plaats van zichzelf belachelijk te maken in zulke gazetjes, kunnen ze best eens op http://www.nmbs.be hun reis plannen, en dan kunnen ze zien, dat ze via een alternatieve reisweg Brussel sneller bereiken. wat is dan in godsnaam het probleem?
Ik spreek nu over 1 bepaald station, maar ik ben er zeker van dat dit zelfde probleem zich in meerdere stations afspeelt.
Met een beetje puzzelwerk, geraak je echter op je eindbestemming, en sneller dan je denkt.
Ze kunnen misschien eerst eens beginnen met lijn 122 onder de draad te steken, en dan een halfuurdienst voor lijn 122.Dietrich schreef:Er zijn er nochtans die enkel stoppen in Lierde en Zottegem (met stilstand van 6 min ipv 13 min), maar ik kan mij voorstellen dat die geen optie is voor iedereen.Trainspotterke schreef:Ik vind eigenlijk dat op de grote assen minstens een trein om het half uur moet zijn.
Wat betreft die lijn is er al lang geen goederenverkeer meer, dus hinderen zal ze niet. Ik denk dus dat een IR wel mogelijk is, ookal is de lijn Vmax 90 km/h.
Vergeet ook de "pannenkoekenbak" (sinds IC/IR 98 ) in het station van Zottegem NIET voor de reizigers van Welle, Haaltert, Ede, Burst, Ter Haegen, Herzele en Hillegem die buiten de spits naar een station tussen Zottegem en Kortrijk of verder sporen deze mogen nog altijd 30 min wachten in het station van Zottegem op de IC naar Kortrijk /Poperinge of de L-trein naar Kortrijk.
Pannenkoeken bakken... leve de plaatselijke horeca!

Ze zouden die doorkoppeling in de NZ verbinding beter eens herbekijken zodannig dat diene CR terug aansluiting geeft op de IC naar Kortrijk zoals voor IC/IR 98.
Voor die twee treintjes per uur moet je die lijn niet onder draad steken, hé. Daarbij, ze hebben toch 41's genoeg. Maar vooral ten westen van Brussel heb je vele lijntjes die enkel maar door een L-trein ontsloten worden. Ik vind dat ze daar wel een netwerk mogen maken van IR-verbindingen die de regionale stations sneller verbinden met de grote stations.Duikbril AM86 schreef:Ze kunnen misschien eerst eens beginnen met lijn 122 onder de draad te steken, en dan een halfuurdienst voor lijn 122.
Zo zou volgende IR-trein een mooi voorbeeld zijn:
IR Gent-Sint-Pieters - Mons met stopt in Zottegem, Lierde, Geraardsbergen, Lessines, Ath, Cambron-Casteau (voor Paradisio!

Deze trein zowel in de week als in het weekend om het uur laten rijden naast de bestaande L-treintjes.
Verder ook een IR [droommodus]Terneuzen - Doornik[/droommodus]
Terneuzen, (Sluiskil), Sas-van-Gent, Zelzate, Rieme, Wondelgem, Gent-Dampoort, (Gentbrugge), Gent-Sint-Pieters, De Pinte, Oudenaarde, Ronse, Frasnes-lez-Anvaing, Leuze, (Havinnes), Tournai.
En nu we toch bezig zijn:

IR Aarschot - Charleroi
Aarschot, Leuven, Arenberg (campus KUL), Wavre, Bierges-Walibi, Ottignies, Fleurus, Charleroi-Sud.
IR Antwerpen - Gent-Sint-Pieters via Dendermonde
Antwerpen-Centraal, Antwerpen-Berchem, Antwerpen-Zuid, Boom, Ruisbroek-Sauvegarde (huidige L-trein naar Willebroek laten rijden ipv Puurs), Puurs, Oppuurs, Sint-Amands, Baasrode-Noord, Dendermonde, Wetteren, Gent-Sint-Pieters.
Alsook een aantal lijnen terug van L-treinen voorzien zoals:
De huidige IC L Kortrijk - Poperinge, aangevuld met ieder uur een IC-trein Poperinge - Ieper - Kortrijk - Gent-Sint-Pieters - Brussel - ...
Reizigers uit Brugge komende van L66 hebben dan betere aansluiting in Kortrijk naar Ieper en Poperinge en tussen Kortrijk en Gent heb je dan een deftige halfuurdienst van snelle treinen.
En zo zou ik nog lang kunnen doorgaan...

Dan kom je in de knoop met de IR g e. Die vertrekt in Herentals om .13, en is dan in Turnhout om .25 ongeveer, en aangezien het daar enkelspoor is...Jonathan schreef:IR Turnhout-Kortrijk:
Als deze om :04 telkens zou vertrekken vanuit Turnhout, zou deze een goede halfuurdienst verzekeren met de IR g en de
IR f.
Best dan om .12 laten vertrekken in Turnhout, zodat in Tielen de 2 treinen kunnen passeren. En dan stops in Tielen, Herentals, Lier, Antwerpen - Berchem, Antwerpen - Centraal, terug Antwerpen - Berchem enz naar Kortrijk. Dat zou eigenlijk veel problemen oplossen