Inzet MS96

Alles over reizigerstreinen in België.
maarten

Re: Inzet MS96

Bericht door maarten »

Ze mogen (en rijden) toch gewoon 160?
ostbahnhof

Bericht door ostbahnhof »

Steven schreef: 15 apr 2026, 21:43 Ik wist niet dat de MR96 een hartslag had :lol: :lol: :lol:

Heb een hart voor de am96 😀👍
jpvdveer

Re: NMBS-dienstregeling 2027 (vanaf zondag 13 december 2026)

Bericht door jpvdveer »

Bedacht me ook nog dat zo'n snelle trein luchthaven - Luxemburg een mooi nieuw inzetgebied voor MS96 zou zijn - comfortabel, geen fietsen, relatief lage reizigersaantallen maar wel lange afstand / relatief veel eerste klas / voltarief. Op basis hiervan kan de business case voor zo'n nieuwe verbinding positief uitvallen.
klaas

Bericht door klaas »

jpvdveer schreef: 06 jul 2026, 12:51 Bedacht me ook nog dat zo'n snelle trein luchthaven - Luxemburg een mooi nieuw inzetgebied voor MS96 zou zijn - comfortabel, geen fietsen, relatief lage reizigersaantallen maar wel lange afstand / relatief veel eerste klas / voltarief. Op basis hiervan kan de business case voor zo'n nieuwe verbinding positief uitvallen.
Niet geheel akkoord. Eerste praktische probleem: de MS96 mag Luxemburg niet in.
Tweede: vooral in de zomer zijn er op L162 heel veel fietsers te vinden. Ik heb al vaak geweten dat alle fietsplaatsen volzet waren. Vanuit de luchthaven zal het minder zijn, maar ik zou toch niet onderschatten hoeveel fietsers zo'n verbinding zouden gebruiken.
Steve

Bericht door Steve »

Bovendien is alle bagage die je onvermijdelijk krijgt van en naar de luchthaven ook niet meteen de beste vriend van de MS96. Zeker met het toenemende gebruik van de fiets is er amper nog een verbinding te vinden in het land waar ze echt goed tot hun recht komen...
BVG1988
Contacteer:

Bericht door BVG1988 »

Ik denk ook niet dat men een deel van de 5XX AM96s gaat laten herzien voor een 25kV-installatie om te rijden op lijn 162.

De koffers kunnen als ze niet te breed zijn nog tussen de zetels. Ik heb zaterdag een middelgrote koffer zien staan tussen de zetels van de 561 toen ik terugreed van De Panne naar Denderleeuw.
Bijlagen
AM96_zetel.jpg
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gimi

Bericht door Gimi »

Is er nooit een plan geweest om eerste klas ms 96 om te bouwen in een gedeelte voor fietsen met klapstoelen zoals ms 80?
Shrek

Bericht door Shrek »

Op de P7401 zitten MS96, iets zegt mij dat er nog veel meer P-treinen gaan komen met dit materiaal.
Shrek

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 17 mar 2026, 16:12 Misschien is er wel nog belangstelling voor uit andere landen, zeker de bi-courante stellen zouden mogelijk erg geapprecieerd worden in pakweg Tsjechië en Slovakije, waar telkens de helft van het land 3 kV heeft, en de andere helft 25 kV. De monocourante stellen zouden mogelijk welkom zijn bij een Poolse operator, of Slovenië of Italië. Daar is ooit al eerder Belgisch afgedankt materieel naartoe verhuisd. Zelfs als ze maar een beetje meer opbrengen dan de sloopprijs...
Ook in die landen is lage instap een must tegenwoordig.
Shrek

Bericht door Shrek »

Gimi schreef: 06 jul 2026, 20:00 Is er nooit een plan geweest om eerste klas ms 96 om te bouwen in een gedeelte voor fietsen met klapstoelen zoals ms 80?
Je zou dat kunnen doen, maar door de smalle deuren en hoge instap blijft dat een heel lastig manoevre voor de reizigers.
maarten

Bericht door maarten »

Shrek schreef: 07 jul 2026, 08:32
Gimi schreef: 06 jul 2026, 20:00 Is er nooit een plan geweest om eerste klas ms 96 om te bouwen in een gedeelte voor fietsen met klapstoelen zoals ms 80?
Je zou dat kunnen doen, maar door de smalle deuren en hoge instap blijft dat een heel lastig manoevre voor de reizigers.
Je zou een andere verbouwing kunnen bedenken: deuren aan de bakeinden eruit, een nieuwe deur in het midden die misschien lager gepositioneerd kan worden (weet niet of dat echt gaat werken) en dan twee ruimtes links en rechts.
Maar goed, dat is ook weer een grotere ingreep. Ze zouden misschien fijn zijn om de EC naar Parijs te rijden.
Shrek

Bericht door Shrek »

maarten schreef: 07 jul 2026, 08:40
Shrek schreef: 07 jul 2026, 08:32
Je zou een andere verbouwing kunnen bedenken: deuren aan de bakeinden eruit, een nieuwe deur in het midden die misschien lager gepositioneerd kan worden (weet niet of dat echt gaat werken) en dan twee ruimtes links en rechts.
Maar goed, dat is ook weer een grotere ingreep. Ze zouden misschien fijn zijn om de EC naar Parijs te rijden.
Door de hoge vloer zou ook een middendeur te hoog zitten. Dat is net het probleem met deze stellen: je kan er niets aan doen om ze de 21e eeuw binnen te loodsen. Ze zijn gemaakt voor maximaal comfort en snelheid voor een klein aantal mobiele reizigers, dat zijn dingen uit de vorige eeuw. In de 21e eeuw moet materieel veel capaciteit hebben en goed toegankelijk zijn, daar zal de MS96 nooit aan voldoen.
Steve

Bericht door Steve »

Shrek schreef: 07 jul 2026, 08:26 Op de P7401 zitten MS96, iets zegt mij dat er nog veel meer P-treinen gaan komen met dit materiaal.
Dat lijkt me inderdaad veruit de beste - of minst slechte - oplossing. P-treinen heb je bij uitstek op verbindingen waar alternatieven genoeg bestaan met de reguliere lijnen (voor wie onderweg is met veel bagage, fietsen... of wie minder te been is) en ze passeren vrijwel nooit op de luchthaven of andere plaatsen die grote hoeveelheden bagage aantrekken. Het belangrijkste nadeel is natuurlijk dat P-treinen per definitie rijden op erg drukke momenten en daar zullen de krappe deuren de doorstroming belemmeren, het zou er paradoxaal genoeg ook toe kunnen leiden dat ze weer vaker in de NZV te zien zijn. Of je moet ze echt gaan concentreren op P-treintjes in de uithoeken in het land, maar het gevolg zal dan zijn dat MS08 en soortgelijk materieel wellicht vaker op drukke P-treinen in de NZV zal komen, vaak ook op langere afstanden.
Plaats reactie