Lege ritten met reizigerstreinen tussen stations (niet tussen bundels of bundel en station of omgekeerd)

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
JonasV91

Lege ritten met reizigerstreinen tussen stations (niet tussen bundels of bundel en station of omgekeerd)

Bericht door JonasV91 »

N.a.v. deze post https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=300718#p300718 over geopende ritten in Dienstregeling 2027 stel ik mij onderstaande vraag.

Waarom rijdt een lege rit (met treinbegeleider) leeg terwijl die perfect als functionele reizigerstrein kan rijden?
Ik veronderstel wel dat deze situaties tot de minderheid behoren terwijl er meer lege ritten zonder treinbegeleider plaatsvinden?

Hieronder nog een praktijkvoorbeeld.
Als ik het goed heb rijdt de 725 ((eerste IC04 ri. Antwerpen) (IC04 Antwerpen-Centraal - Gent-Sint-Pieters - Kortrijk - Poperinge / Rijsel (F)) pas geopend tussen Gent-Sint-Pieters en Antwerpen-Centraal.
Toen ik nog treinbegeleider was reed die leeg (incl. tbg) naar FGSP.
Is de meerkost om te stoppen in Harelbeke, Waregem, Deinze en De Pinte dan zo groot om die niet volledig als trein te rijden?

Ik ga hieronder toch de post quoten van waaruit dit bericht gegroeid is:
FLV-FGSP schreef: 14 jul 2026, 18:08 Details van de 24 open te stellen ritten:
• Hasselt 5u02 – Genk 5u20, Hasselt 6u02 – Genk 6u20 en Hasselt 7u02 – Genk 7u20
• Hasselt 5u53 – Tongeren 6u19
• Brussel-Luxemburg 5u23 – Brussels Airport 5u43 en Brussel-Luxemburg 6u23 – Brussels Airport 6u43
• Antwerpen 5u13 – Puurs 5u53
• Namen 5u31 – Gembloers 5u53
• Aarlen 5u25 – Luxemburg 5u45
• Verviers 5u54 – Spa 6u23
• La Louvière 6u22 – Binche 6u41
• Mons 6u22 – Quévy 6u37
• Blankenberge 8u27 – Brugge 8u37
• Brugge 15u38 – Knokke 16u00
• Brugge 16u05 – Zeebrugge 16u22
• Libramont 21u11 – Bertrix 21u20
• Spa-Géronstère 21u38 – Verviers-Centraal 22u06
• Binche 22u20 – La Louvière 22u34
• Genk 22u06 – Hasselt 22u24
• Brussels Airport 22u17 – Brussel-Luxemburg 22u35
• Dinant 22u38 – Namen 23u08
• Liers 22u38 – Luik-Guillemins 23u02 en Liers 23u38 – Luik-Guillemins 00u02
• Tongeren 22u42 – Hasselt 23u07
Waren dat allemaal ritten waar er reeds een treinbegeleider aanwezig was of zijn hier wijzigingen aan personeelsomlopen gebeurd?
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
ovspotter_be

Re: Lege ritten met reizigerstreinen tussen stations (niet tussen bundels of bundel en station of omgekeerd)

Bericht door ovspotter_be »

Op de meeste van deze ritten is momenteel al een treinbegeleider aanwezig, aan personeelsomlopen zal niet veel worden gewijzigd buiten dat de treinbegeleider dan vroeger moet beginnen of later zal eindigen omdat deze de trein nog moet klaarmaken of beëindigen en dit nu regelmatig gebeurt voor of na de lege rit.
Ook zijn er bepaalde plaatsen in deze lijst (bvb. La Louvière) waar lege ritten nu vaak rechtstreeks de bundel inrijden zonder langs een perron te passeren, dus hier zal ook een bijkomende rangering nodig zijn.

Enige aanpassingen die mij lijken te zijn gebeurt zijn de twee ritten Brussel-Luxemburg <> Brussels Airport, deze rijden momenteel leeg inclusief treinbegeleider tussen Schaarbeek en de luchthaven.
Daarnaast blijven er ook nog genoeg lege ritten over zonder treinbegeleider, vaak tussen station en bundel of werkplaats maar er zijn bij mijn weten ook een paar van die ritten tussen Schaarbeek en Mechelen of tussen Arlon en Virton (zowel Mechelen als Virton hebben een standplaats voor treinbegeleiders maar niet voor -bestuurders).
En bij verstoringen durft men tegenwoordig ook al snel een trein af te schaffen en deze met personeel leeg op te sturen voor een volgende rit.
ovspotter_be

Re: Lege ritten met reizigerstreinen tussen stations (niet tussen bundels of bundel en station of omgekeerd)

725 rijdt trouwens tegenwoordig niet meer leeg tussen Kortrijk en Gent :wink:
JonasV91

Bericht door JonasV91 »

ovspotter_be schreef: 15 jul 2026, 00:31 725 rijdt trouwens tegenwoordig niet meer leeg tussen Kortrijk en Gent :wink:
Oh, da's raar want in Hafas start die pas vanaf FGSP...
Tenzij dat dit door de zomerregeling zou zijn?

https://imgur.com/a/ldgodoq

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
JonasV91

Bericht door JonasV91 »

ovspotter_be schreef: 15 jul 2026, 00:21 Op de meeste van deze ritten is momenteel al een treinbegeleider aanwezig, aan personeelsomlopen zal niet veel worden gewijzigd buiten dat de treinbegeleider dan vroeger moet beginnen of later zal eindigen omdat deze de trein nog moet klaarmaken of beëindigen en dit nu regelmatig gebeurt voor of na de lege rit.
Ook zijn er bepaalde plaatsen in deze lijst (bvb. La Louvière) waar lege ritten nu vaak rechtstreeks de bundel inrijden zonder langs een perron te passeren, dus hier zal ook een bijkomende rangering nodig zijn.

Enige aanpassingen die mij lijken te zijn gebeurt zijn de twee ritten Brussel-Luxemburg <> Brussels Airport, deze rijden momenteel leeg inclusief treinbegeleider tussen Schaarbeek en de luchthaven.
Daarnaast blijven er ook nog genoeg lege ritten over zonder treinbegeleider, vaak tussen station en bundel of werkplaats maar er zijn bij mijn weten ook een paar van die ritten tussen Schaarbeek en Mechelen of tussen Arlon en Virton (zowel Mechelen als Virton hebben een standplaats voor treinbegeleiders maar niet voor -bestuurders).
En bij verstoringen durft men tegenwoordig ook al snel een trein af te schaffen en deze met personeel leeg op te sturen voor een volgende rit.
Ik veronderstel dat de lege ritten van Eeklo en Lokeren bijvoorbeeld ook zonder treinbegeleider naar Merelbeke gaan.
De vraag is natuurlijk of die ritten wel een doelpubliek hebben.
Want eigenlijk is het vooral de bediening in de omgekeerde richting en dan met name Eeklo die relatief vroeg ophoudt.

DR-fan

Bericht door DR-fan »

JonasV91 schreef: 15 jul 2026, 00:55 Oh, da's raar want in Hafas start die pas vanaf FGSP...
Tenzij dat dit door de zomerregeling zou zijn?
Dat is helemaal niet raar: 725 rijdt met materieel en personeel van Gent.
ovspotter_be

JonasV91 schreef: 15 jul 2026, 00:59 Ik veronderstel dat de lege ritten van Eeklo en Lokeren bijvoorbeeld ook zonder treinbegeleider naar Merelbeke gaan.
Voor Eeklo krijgen treinbegeleiders 's ochtends een taxi van Gent-Sint-Pieters naar Eeklo en 's avonds dienen deze af te stappen in Gent-Dampoort.

De eerste en laatste treinen van / naar Lokeren worden grotendeels uitgevoerd door treinbegeleiders van Sint-Niklaas.
Plaats reactie