Boordtarief

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
TimJ36

Re: Boordtarief

Bericht door TimJ36 »

rdv schreef: 02 jul 2026, 08:28 Geprobeerd, maar afgewezen wegens "wij zijn niet verantwoordelijk voor tussenkomsten door ordediensten". Securail en politie waren betrokken.
Beetje vreemde reactie, want Securail maakt integraal deel uit van de NMBS. Ik zou sowieso de ombudsdienst inschakelen.
jpvdveer

Bericht door jpvdveer »

Onlangs een aanvraag tot "treinspotterstoelating" gedaan en binnen twee dagen deze toelating ook gekregen, geldig voor alle 555 stations en voor het jaar 2026. Je moet wel de nodige voorwaarden ondertekenen maar ik denk dat dit toch goed is om te hebben en hiermee ook op drukke stations gewoon het perron op te kunnen zonder angst voor controles. Het is voldoende om het (door zowel NMBS als jezelf) ondertekende formulier op je telefoon te kunnen laten zien. (Ben wel benieuwd of dat bij een daadwerkelijke Securail controle daadwerkelijk meteen en zonder discussie zal werken, maar dat zien we dan wel weer.)

Zie https://www.belgiantrain.be/nl/about-sn ... /shootings en de specifieke instructies voor treinspotters op deze pagina.
rdv

Bericht door rdv »

Zaterdagavond (18 juli) was er blijkbaar een sensibiliserings/controle-actie rond de nieuwe regels in het station van Blankenberge. Ik ontving een getuigenis van mensen die minderjarige kinderen tot aan de trein hadden begeleid, en bij het verlaten van het perron werden gecontroleerd. Het argument van begeleiden van minderjarigen tot aan de trein werd niet aanvaard. Ze kwamen er deze keer af met een waarschuwing, maar werden verwittigd dat het de volgende keer een boete zou zijn.
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

rdv schreef: 20 jul 2026, 12:32 Zaterdagavond (18 juli) was er blijkbaar een sensibiliserings/controle-actie rond de nieuwe regels in het station van Blankenberge. Ik ontving een getuigenis van mensen die minderjarige kinderen tot aan de trein hadden begeleid, en bij het verlaten van het perron werden gecontroleerd. Het argument van begeleiden van minderjarigen tot aan de trein werd niet aanvaard. Ze kwamen er deze keer af met een waarschuwing, maar werden verwittigd dat het de volgende keer een boete zou zijn.
Zeer respectloos, alle fatsoen voorbij. Zo ga je niet om met klanten. Ik hoop maar dat deze mensen een klacht indienen tegen de betrokken medewerkers.
DR-fan

Bericht door DR-fan »

TimJ36 schreef: 20 jul 2026, 14:38 Zeer respectloos, alle fatsoen voorbij. Zo ga je niet om met klanten. Ik hoop maar dat deze mensen een klacht indienen tegen de betrokken medewerkers.
Zeer respectloos en onfatsoenlijk om personeel te beschuldigen zonder te weten wat er gebeurd is.

Dus: de controle was niet bezig toen ze naar de trein gingen, maar wel wanneer ze terugkwamen? Hoelang zijn ze dan op het perron gebleven? Je zou toch denken dat controle op dat moment plaatsvindt aan vertrekkende treinen.

Reisden die kinderen alleen? Niet zeer verstandig in deze tijden, hoe spijtig dat ook is. Waren ze familie (grootouders?) die de kinderen met hun ouders begeleidden? Dan hebben ze inderdaad geen toegang tot het perron.
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

DR-fan schreef: 20 jul 2026, 14:47 Dus: de controle was niet bezig toen ze naar de trein gingen, maar wel wanneer ze terugkwamen? Hoelang zijn ze dan op het perron gebleven? Je zou toch denken dat controle op dat moment plaatsvindt aan vertrekkende treinen.
Dat doet er allemaal niet toe, wie een beetje sociaal is ingesteld weet dat dit niet kan. Trouwens ik heb van de klantendienst bevestiging gekregen dat mensen op het perron afzetten en ophalen altijd toegelaten is.
DR-fan

Bericht door DR-fan »

TimJ36 schreef: 20 jul 2026, 14:54 Dat doet er allemaal niet toe, wie een beetje sociaal is ingesteld weet dat dit niet kan. Trouwens ik heb van de klantendienst bevestiging gekregen dat mensen op het perron afzetten en ophalen altijd toegelaten is.
De omstandigheden doen er wel degelijk toe. Hoe zijn ze bv op het perron geraakt als er controle is?

Kun je me misschien ook eens uitleggen waarom je in het topic over het taalgebruik de strengst mogelijke uitleg van de regelgeving verdedigt en hier dan weer niet? Het enige doel lijkt wel het NMBS-personeel zwart te maken.
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

DR-fan schreef: 20 jul 2026, 15:11 Kun je me misschien ook eens uitleggen waarom je in het topic over het taalgebruik de strengst mogelijke uitleg van de regelgeving verdedigt en hier dan weer niet? Het enige doel lijkt wel het NMBS-personeel zwart te maken.
Het staat geschreven als wet: De perrons zijn enkel toegankelijk voor de reizigers die, conform de vervoersvoorwaarden van de betrokken spoorwegonderneming, in het bezit zijn van een geldig vervoerbewijs en voor de personen die een reiziger begeleiden bij diens vertrek of op de aankomst van een reiziger wachten. -- Uit: 27 APRIL 2018. Wet op de politie van de spoorwegen
pietje

Bericht door pietje »

rdv schreef: 20 jul 2026, 12:32 Zaterdagavond (18 juli) was er blijkbaar een sensibiliserings/controle-actie rond de nieuwe regels in het station van Blankenberge. Ik ontving een getuigenis van mensen die minderjarige kinderen tot aan de trein hadden begeleid, en bij het verlaten van het perron werden gecontroleerd. Het argument van begeleiden van minderjarigen tot aan de trein werd niet aanvaard. Ze kwamen er deze keer af met een waarschuwing, maar werden verwittigd dat het de volgende keer een boete zou zijn.
We waren er dus zelf niet bij aanwezig, maar als deze getuigenis accuraat is, is dit een zeer kwalijke zaak voor de NMBS
Op sociale media doen de NMBS influencers (sommigen zullen ze wel kennen: Louis van de trein, Hannah, ...) erg hun best om de nuance uit te leggen en dus ook duidelijk te maken welke dingen nog wel toegelaten zijn, zoals begeleiden van vertrekkende/aankomende/hulpbehoevende reizigers.
Niet leuk als al die moeite hiermee teniet wordt gedaan en uiteindelijk het publiek nog steeds niet zeker weet wat er exact mag/niet mag.
overweg13

Bericht door overweg13 »

De oplossing: voer een perronbiljet in voor een laag prijsje. Dat kan de NMBS nog ten goede komen en het aantal begeleiders dat mee op het perron wil, zal vanzelf dalen, zelfs ondanks de lage prijs... En hou er hier a.u.b. mee op personeelsleden aan te vallen die toch maar gewoon hun job doen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie