"Goeiedag, bonjour..." en "Bon voyage, goede reis!" horen in een trein in een land waarvan iedereen weet dat het tweetalig is (formeel drietalig, maar wanneer hoor je iemand over "die NGBE"?) laat juist zien dat de treinbegeleider beide talen machtig is.
Ik vind het zeer vreemd want hoewel de begroeting tweetalig is, kan ik nog steeds niet begrijpen dat men hier moeilijk over doet, zeker gezien hij begint in het Nederlands, met 100% zekerheid de taal van de zuurpruim die een klacht indiende.
Mss moet onze vriend zijn begroeting aanpassen naar "Goeiedag, bonjour, guten Tag" om conform te zijn met de taalwetten?
Het is het personeelslid zelfs dat min of meer alles zelf aan de grote klok gehangen heeft. Als ik meerdere collega’s goed begrijp is het iemand die veel aandacht zoekt en graag wat uitdaagt om het te verkrijgen. Ik weet alvast dat ze hem geweerd hebben uit het internationaal verkeer (hij was er sneller uit dan in) Het is dus niet dat die kerel aan zijn proefstuk toe is. Aankondigingen zouden zelden of nooit volgens het boekje zijn, altijd wat afwijkend…. Kortweg waar rook is, is vuur. Ik zie van hem ook te pas en onpas filmpjes verschijnen gemaakt tijdens een rit vanuit de achterste cabine van een trein (ja hij laat ze omgekeerd afspelen). Als treinbegeleider wil hij toch ten dienste staan van de mensen tijdens een rit ipv filmpjes maken voor zijn sociale media zou ik denken …. Ik heb heel veel bedenkingen bij zijn professionele houding als treinbegeleider.
Steven schreef: ↑20 jul 2026, 18:53
Het is het personeelslid zelfs dat min of meer alles zelf aan de grote klok gehangen heeft. Als ik meerdere collega’s goed begrijp is het iemand die veel aandacht zoekt en graag wat uitdaagt om het te verkrijgen. Ik weet alvast dat ze hem geweerd hebben uit het internationaal verkeer (hij was er sneller uit dan in) Het is dus niet dat die kerel aan zijn proefstuk toe is. Aankondigingen zouden zelden of nooit volgens het boekje zijn, altijd wat afwijkend…. Kortweg waar rook is, is vuur. Ik zie van hem ook te pas en onpas filmpjes verschijnen gemaakt tijdens een rit vanuit de achterste cabine van een trein (ja hij laat ze omgekeerd afspelen). Als treinbegeleider wil hij toch ten dienste staan van de mensen tijdens een rit ipv filmpjes maken voor zijn sociale media zou ik denken …. Ik heb heel veel bedenkingen bij zijn professionele houding als treinbegeleider.
Iemands karakter doet hier niets ter zake, zeker niet als het gebaseerd is op roddels en eigen (voor)oordelen. Deze bijdrage vind ik dan ook totaal ongepast en ik kan alleen maar blij zijn dat je mijn collega niet bent als je op die manier personeelsleden een mes in de rug steekt. Het is echt op het randje van laster, en dat weegt juridisch zwaarder door dan een eventuele inbreuk op de taalregels.
AlexNL schreef: ↑20 jul 2026, 11:57
Ongevraagde input van een nuchtere Nederlander:
"Goeiedag, bonjour..." en "Bon voyage, goede reis!" horen in een trein in een land waarvan iedereen weet dat het tweetalig is (formeel drietalig, maar wanneer hoor je iemand over "die NGBE"?) laat juist zien dat de treinbegeleider beide talen machtig is.
Waar kan een mens zich druk over maken zeg...
Daar wil ik graag wat aan toevoegen:
Nederlanders zijn inderdaad veel minder bevreesd dat hun taal op termijn zal verdwijnen doordat de grote talen alles zullen overheersen: het Engels is er in een aantal jaren tijd enorm gegroeid en hoor je tegenwoordig overal. Of die geweldige toename van het gebruik van Engels het Nederlands echt zal verdrukken/bedreigen, laat ik in het midden. Echt vervelend vinden de meesten dat niet, omdat Engels zo alomtegenwoordig is dat bijna iedereen er mee overweg kan.
Verschil is dat we in Belgïë die verdrukking wel konden waarnemen: de verfransing van Brussel en de rand, waardoor beschikbare diensten in het Nederlands in sommige buurten een zeldzaamheid geworden zijn. Dat is in bepaalde situaties op z’n minst vervelend te noemen, zeker als je niet Franstalig bent. Frans is dan ook nog eens een moeilijkere taal dan het Engels en er zijn toch heel wat Franstaligen die naast geen Nederlands ook geen Engels kunnen.
Steven schreef: ↑20 jul 2026, 18:53
Iemands karakter doet hier niets ter zake, zeker niet als het gebaseerd is op roddels en eigen (voor)oordelen. Deze bijdrage vind ik dan ook totaal ongepast en ik kan alleen maar blij zijn dat je mijn collega niet bent als je op die manier personeelsleden een mes in de rug steekt. Het is echt op het randje van laster, en dat weegt juridisch zwaarder door dan een eventuele inbreuk op de taalregels.
Als iemands karakter er voor zorgt dat hij in de pers geraakt al dan niet door dat hij zelf begint een verhaal uit de doeken te doen dan kan ik u garanderen dat ze op de directie alles behalve warm lopen. Het is iets waar ze bij NMBS een bloedhekel aan hebben als personeel zo in de pers komt.
Als iemands karakter er voor zorgt dat hij in de pers geraakt al dan niet door dat hij zelf begint een verhaal uit de doeken te doen dan kan ik u garanderen dat ze op de directie alles behalve warm lopen. Het is iets waar ze bij NMBS een bloedhekel aan hebben als personeel zo in de pers komt.
Wat in geen enkele verhouding staat tot de karaktermoord oo een persoon in een publiek forum zonder dat die persoon zich kan verdedigen. Dat is gewoon zeer laag bij de gronds.
trainlovertje schreef: ↑21 jul 2026, 21:43
Verschil is dat we in Belgïë die verdrukking wel konden waarnemen: de verfransing van Brussel en de rand, waardoor beschikbare diensten in het Nederlands in sommige buurten een zeldzaamheid geworden zijn. Dat is in bepaalde situaties op z’n minst vervelend te noemen, zeker als je niet Franstalig bent. Frans is dan ook nog eens een moeilijkere taal dan het Engels en er zijn toch heel wat Franstaligen die naast geen Nederlands ook geen Engels kunnen.
Dat werkt natuurlijk langs 2 kanten. Er zijn gemeenten in Wallonië waar al een grote minderheid Nederlandstaligen wonen. Sommige gemeenten hebben zelfs brochures in het Nederlands om die nieuwkomers welkom te heten. Een heel andere insteek dan dat rigide taalfundamentalisme in Vlaanderen. De tijd dat Vlaanderen moest vrezen voor verfransing ligt al ver achter ons. Hoog tijd dat nationalisten dat beseffen en wat minder verkrampt reageren.
DR-fan schreef: ↑22 jul 2026, 01:04 De tijd dat Vlaanderen moest vrezen voor verfransing ligt al ver achter ons. Hoog tijd dat nationalisten dat beseffen en wat minder verkrampt reageren.
Het gaat zelfs nog veel verder: in dezelfde plaatsen in de Brusselse rand die 50 jaar geleden schrik moesten hebben van verfransing gaat het gebruik van het frans tegenwoordig zelfs terug achteruit. Deels door exotische talen (arabisch, swahili,...) maar vooral door een enorm agressieve verengelsing. Die verengelsing is nog veel vergaander en arroganter dan eender welke verfransing die zich vorige eeuw afspeelde. Zolang TAK, voorpost, comissie taaltoezicht en andere vlaamse extremisten zich niet tegen de verregaande verengelsing keren maar enkel het frans viseren wilt dat zeggen dat ze niet het behoud van het nederlands als drijfveer hebben maar een haat tegen al wat frans is. Zo'n gedrag maakt hen compleet irrelevant, belachelijk en -wat mij betreft- te negeren.
Ik zie trouwens veel meer treinbegeleiders fouten maken tegen de regels door mensen "onterecht" in het engels aan te spreken dan in het frans. Gaan we dat dan ook verbieden?
DR-fan schreef: ↑22 jul 2026, 01:04De tijd dat Vlaanderen moest vrezen voor verfransing ligt al ver achter ons.
Laat ons dit forum niet verzuren hiermee, het zal voor mij dus op deze ene post blijven. Drie dingen die toch het tegendeel doen uitwijzen:
- De Brusselse regeringsvorming gevolgd?
- Er is echt níémand verhuisd uit de directe rand omdat de kieswet aangepast is en ze nu geen parlementslid meer hebben...
- Een groot deel van de groei extreem-rechts in de Denderstreek komt door het nog steeds uitdijende Brussel.
Brussel was al verfransd, dat is niet onlangs gebeurd. En als persoon woonende in de Denderstreek kan ik, en jij wss ook zien dat de verfransing niet de reden is dat NVA en Vlaams Belang het hier zo goed doen. Op zijn best is het een eufemisme om te haten op de Afrikaanse en Arabische/Marokaanse migranten te verantwoorden. Ik herinner me goed genoeg de verontwaardiging van mijn vader toen hij hoorde dat in sommige scholen hier blanke Belgen niet de meerderheid zijn. En hoewel taal een rol speelt is het zeker niet de oorzaak van die verontwaarding.
Als je de verfransing wilt tegen gaan die gepaard gaat met migranten, dan moet dat direct aangepakt worden, want die ene of zelfs elke treinbegeleider die compleet tweetalig spreekt gaat deze trend niet versnellen of vertragen.
Shrek schreef: ↑22 jul 2026, 12:41
Die verengelsing is nog veel vergaander en arroganter dan eender welke verfransing die zich vorige eeuw afspeelde. Zolang TAK, voorpost, comissie taaltoezicht en andere vlaamse extremisten zich niet tegen de verregaande verengelsing keren maar enkel het frans viseren wilt dat zeggen dat ze niet het behoud van het nederlands als drijfveer hebben maar een haat tegen al wat frans is. Zo'n gedrag maakt hen compleet irrelevant, belachelijk en -wat mij betreft- te negeren.
Er is toch helemaal geen haat tegen het Frans vanuit Commissie Taaltoezicht? Het gaat gewoon over taalregels die destijds zijn afgesproken. Als er een klacht over het Engels binnenstroomt zal de Commissie zich daar ook over buigen. Het lijkt me bezwaarlijk om de Commissie in het rijtje van Vlaams-nationalistische organisaties te plaatsen.
Shrek schreef: ↑22 jul 2026, 12:41
Het gaat zelfs nog veel verder: in dezelfde plaatsen in de Brusselse rand die 50 jaar geleden schrik moesten hebben van verfransing gaat het gebruik van het frans tegenwoordig zelfs terug achteruit. Deels door exotische talen (arabisch, swahili,...) maar vooral door een enorm agressieve verengelsing. Die verengelsing is nog veel vergaander en arroganter dan eender welke verfransing die zich vorige eeuw afspeelde. Zolang TAK, voorpost, comissie taaltoezicht en andere vlaamse extremisten zich niet tegen de verregaande verengelsing keren maar enkel het frans viseren wilt dat zeggen dat ze niet het behoud van het nederlands als drijfveer hebben maar een haat tegen al wat frans is. Zo'n gedrag maakt hen compleet irrelevant, belachelijk en -wat mij betreft- te negeren.
Ik zie trouwens veel meer treinbegeleiders fouten maken tegen de regels door mensen "onterecht" in het engels aan te spreken dan in het frans. Gaan we dat dan ook verbieden?