Boordtarief

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
pietje

Re: Boordtarief

Bericht door pietje »

Kan je dat niet oplossen door op het moment zelf de klasverhoging of 1ste klas supplement te kopen?

In de grote stations, lijkt mij perroncontrole zeker nuttig omwille van zwartrijders, zakkenrollers en andere ongewenste personen die nooit het plan hebben om zichop een rechtmatige manier te verplaatsen met de trein.
Dan is het zeker verstandiger om die al in het station te weren met opgeleid veiligheidspersoneel, dan dat je een eenzame treinbegeleider dit laat oplossen.
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

Thorum schreef: 22 jul 2026, 11:20 Perroncontroles zijn gewoon geen goed idee...
Dat ik beamen. Het zorgt voor onnodig ongemak voor de gewone reiziger, of toerist die eens het station wil bezoeken. In sommige stations zijn de toiletten zelfs op het perron. En wat met opa met de kleinzoon die op zondagmiddag eens treinen wil gaan kijken op het perron, moet die straks ook de bon op?
Laatst gewijzigd door TimJ36 op 22 jul 2026, 12:14, 3 keer totaal gewijzigd.
Shrek

Bericht door Shrek »

Thorum schreef: 22 jul 2026, 11:20 Daarnaast zijn er plaatsen waar het perron een eenvoudige shortcut is, zoals aan Bordet, Simonis, Tour&Taxis of Mouterij (en ik vermoed dat iedereen wel zijn lokale voorbeeld kent)
Dat aantal plaatsen is volgens mij toch wel heel beperkt en kan geen reden zijn om geen om geen perroncontroles te doen.
Dat WC's zich op de perrons bevinden is i.m.o. ook geen probleem gezien die toch voor de klanten bedoeld zijn.
Nog wel even benadrukken dat ik het puur over perroncontroles heb, de doorgangen van stations moeten absoluut wel vrij toegankelijk zijn voor iedereen, reiziger of niet.
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

Shrek schreef: 22 jul 2026, 12:13 Dat WC's zich op de perrons bevinden is i.m.o. ook geen probleem gezien die toch voor de klanten bedoeld zijn.
Dat staat volgens mij nergens geschreven.
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

pietje schreef: 22 jul 2026, 12:01 Kan je dat niet oplossen door op het moment zelf de klasverhoging of 1ste klas supplement te kopen?
De combinatie ticket + klasverhoging is vaak (en zeker met Train+) duurder dan een normaal ticket 1e klas.
Shrek

Bericht door Shrek »

TimJ36 schreef: 22 jul 2026, 12:20
Shrek schreef: 22 jul 2026, 12:13 Dat WC's zich op de perrons bevinden is i.m.o. ook geen probleem gezien die toch voor de klanten bedoeld zijn.
Er staat ook nergens dat dat een publieke dienst is die de NMBS moet aanbieden aan niet-klanten, het gebruik beperken tot reizigers is dus perfect mogelijk.
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

Shrek schreef: 22 jul 2026, 12:43 Er staat ook nergens dat dat een publieke dienst is die de NMBS moet aanbieden aan niet-klanten, het gebruik beperken tot reizigers is dus perfect mogelijk.
Het is wel vrij inconsistent dat het ene station wel over vrij toegankelijke toiletten beschikt, en het andere dan weer niet.
DR-fan

Bericht door DR-fan »

Thorum schreef: 22 jul 2026, 11:20 Wat ik me ook afvroeg afgelopen weekend : als ik op een mooie zaterdagochtend vanuit Brussel richting de kust ga, kies ik vaak pas als de trein toekomt of ik eerste of tweede klasse ticket koop, afhankelijk van de drukte. Net zoals ik mijn De Lijn tickets maar activeer als de bus of tram ook echt komt opdagen.
Controle of niet, je moet een ticket hebben voor je op het perron komt. Dat is altijd al zo geweest. Dus ja, pas een ticket kopen als de trein aankomt is een overtreding.
Thorum schreef: 22 jul 2026, 11:20Perroncontroles zijn gewoon geen goed idee...
Toch wel, behalve voor fraudeurs, hangjongeren en mensen die nu minder hun gal kunnen spuwen over het gebrek aan toezicht :lol:
DR-fan

Bericht door DR-fan »

TimJ36 schreef: 22 jul 2026, 12:20
Toch wel: op een perron moet je een ticket hebben. Diensten op dat perron zijn dus voor betalende klanten. Dezelfde regeling als in winkels, de horeca ed
DR-fan

Bericht door DR-fan »

TimJ36 schreef: 22 jul 2026, 13:55
Shrek schreef: 22 jul 2026, 12:43 Er staat ook nergens dat dat een publieke dienst is die de NMBS moet aanbieden aan niet-klanten, het gebruik beperken tot reizigers is dus perfect mogelijk.
Het is wel vrij inconsistent dat het ene station wel over vrij toegankelijke toiletten beschikt, en het andere dan weer niet.
Is er nu eigenlijk iets wat je niet haat aan de NMBS?
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

DR-fan schreef: 22 jul 2026, 15:03 Toch wel: op een perron moet je een ticket hebben.
Er zijn in ieder geval deze uitzonderingen:
NMBS schreef: Tenzij u een reiziger begeleidt (die over een geldig vervoersbewijs beschikt) en onverminderd de gevallen
waarbij verkoopautomaten zich op het perron bevinden, bent u eveneens verplicht in het bezit te zijn van een
geldig vervoersbewijs vóór u het perron betreedt.
DR-fan

Bericht door DR-fan »

TimJ36 schreef: 22 jul 2026, 12:04 Dat ik beamen. Het zorgt voor onnodig ongemak voor de gewone reiziger, of toerist die eens het station wil bezoeken. In sommige stations zijn de toiletten zelfs op het perron. En wat met opa met de kleinzoon die op zondagmiddag eens treinen wil gaan kijken op het perron, moet die straks ook de bon op?
Vergeleken met luchthavens en pretparken blijven stations open plaatsen, dus die toeristen zullen daar wel mee overweg kunnen. Vergeet ook niet dat er heel wat landen zijn waar de controle veel strenger is (poortjes bv): Nederland, het VK, Ierland, de VS... Dat heeft nog nooit toeristen afgeschrikt en weinig landen hebben zo een bloeiende "spotter"gemeenschap als net het VK en de VS. O ja, toen ik kind was hadden we ook nog ticketcontrole aan de toegang naar het perron. Het heeft me geen seconde belet liefhebber te worden.
rdv

Bericht door rdv »

DR-fan schreef: 22 jul 2026, 15:10
TimJ36 schreef: 22 jul 2026, 12:04 Dat ik beamen. Het zorgt voor onnodig ongemak voor de gewone reiziger, of toerist die eens het station wil bezoeken. In sommige stations zijn de toiletten zelfs op het perron. En wat met opa met de kleinzoon die op zondagmiddag eens treinen wil gaan kijken op het perron, moet die straks ook de bon op?
Vergeleken met luchthavens en pretparken blijven stations open plaatsen, dus die toeristen zullen daar wel mee overweg kunnen. Vergeet ook niet dat er heel wat landen zijn waar de controle veel strenger is (poortjes bv): Nederland, het VK, Ierland, de VS... Dat heeft nog nooit toeristen afgeschrikt en weinig landen hebben zo een bloeiende "spotter"gemeenschap als net het VK en de VS. O ja, toen ik kind was hadden we ook nog ticketcontrole aan de toegang naar het perron. Het heeft me geen seconde belet liefhebber te worden.
In Nederland kan je de facto nog altijd vrij op het perron (ook al staan er poortjes): als je binnen het uur uitscant op hetzelfde station, wordt er niets aangerekend.
DR-fan

Bericht door DR-fan »

rdv schreef: 22 jul 2026, 15:47 In Nederland kan je de facto nog altijd vrij op het perron (ook al staan er poortjes): als je binnen het uur uitscant op hetzelfde station, wordt er niets aangerekend.
Dat weet ik, het ging om die uitspraak over problemen voor toeristen. Ik denk niet dat die in Nederland ineens paniekaanvallen krijgen omdat er poortjes in een station staan.
dentheo

Bericht door dentheo »

rvdborgt schreef: 22 jul 2026, 15:09 Er zijn in ieder geval deze uitzonderingen:
NMBS schreef: Tenzij u een reiziger begeleidt (die over een geldig vervoersbewijs beschikt) en onverminderd de gevallen
waarbij verkoopautomaten zich op het perron bevinden, bent u eveneens verplicht in het bezit te zijn van een
geldig vervoersbewijs vóór u het perron betreedt.

Ik parkeer mijn auto 50 m verder dan de automaat langs het perron, ik moet dus over de rijweg teruggaan en niet via het perron?
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie