Boordtarief
Re: Boordtarief
Een derde van de Belgen boven de 16 jaar beschikt niet over basiscomputervaardigheden (inclusief kunnen aankopen van treinticket of betalingen op app of telefoon kunnen doen). Zelfs bij hoogopgeleiden is dat 20%.( Bron: https://www.hln.be/binnenland/computerv ... a473ffe24/)
In het cliënteel van de NMBS is de groep digi-beten oververtegenwoordigd, dus is dat meer dan 33%. Daarnaast moet men nog beschikken over een smartphone die én de app van NMBS kan draaien en betaalapps kan draaien. Bij oudere toestellen is dat al redelijk snel niet meer het geval.
Een anekdotische illustratie: ik stond onlangs aan het loket in Wetteren, er waren drie klanten: alle drie problemen met de combinatie Train+, app en smartphone: mijn dochter was haar code verloren, de vrouw voor mij kreeg de train+ kaart niet in de app (de bediende evenmin), en de persoon achter mij kreeg de NMBS app niet geïnstalleerd.
In het cliënteel van de NMBS is de groep digi-beten oververtegenwoordigd, dus is dat meer dan 33%. Daarnaast moet men nog beschikken over een smartphone die én de app van NMBS kan draaien en betaalapps kan draaien. Bij oudere toestellen is dat al redelijk snel niet meer het geval.
Een anekdotische illustratie: ik stond onlangs aan het loket in Wetteren, er waren drie klanten: alle drie problemen met de combinatie Train+, app en smartphone: mijn dochter was haar code verloren, de vrouw voor mij kreeg de train+ kaart niet in de app (de bediende evenmin), en de persoon achter mij kreeg de NMBS app niet geïnstalleerd.
Het wordt iedere dag erger. Na mijn probleem eergisteren om een reisgenoot toe te voegen werkte gisteren niets meer. Een uur gechat met de helpdesk, die vatstelde dat er meerder accunts op mijn mailadres waren. Men ging het doorsturen naar IT, maar het zou minimum een week duren vooraleer men het ging kunen bekijken. Blijkbaar is het vandaag al bekeken, want mijn account is nu gewoon verwijderd. Daar gaan mijn ritten voor de Ride en Win wedstrijd, en andere nodige en noodzakelijke info. Vandaag ook al een half uur aan de chat, binnen een paar dagen zou het in orde komen.
Ondertussen kan ik niet meer aan het nummer van mijn train+ kaart, kan de helpdesk die niet geven, en miet ik ee´ nieuwe kaart kopen, die me volgrns de helpdesk niet zal terugbetaald worden. Gelukkig had ik voor een keer mijn ticket voor vandag (naar Aken) gisteren gekocht en was er geen foutmelding of extra controle op de Train+.
Ondertussen kan ik niet meer aan het nummer van mijn train+ kaart, kan de helpdesk die niet geven, en miet ik ee´ nieuwe kaart kopen, die me volgrns de helpdesk niet zal terugbetaald worden. Gelukkig had ik voor een keer mijn ticket voor vandag (naar Aken) gisteren gekocht en was er geen foutmelding of extra controle op de Train+.
Laatst gewijzigd door rdv op 31 jul 2026, 22:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Meerdere accounts op je mail? Dan heb je die toch zelfs aangemaakt zoiets ontstaat niet echt spontaan zou ik denken.
Zeker niet, en zeker niet recent. Als er al twee accounts zouden zijn is dat een professioneel dat in 2014 gestopt is, en mijn privé. Als dat plots na 12 jaar een probleem is, dan is er een probleem van databeheer en masterdata beheer.
Ik ben er van overtuigd dat de overgrote meerderheid van de mensen die kaartjes met de telefoon koopt dat doet omdat het handig is, niet omdat de spoorwegen de alternatieven moeilijker maken.
In Zwitserland is de online verkoop op een paar jaar tijd van 0 naar 80% gegaan. Als een product zo snel groeit dan moet het zijn dat het goed aankomt...
In Zwitserland is de online verkoop op een paar jaar tijd van 0 naar 80% gegaan. Als een product zo snel groeit dan moet het zijn dat het goed aankomt...
Het lis niet omdat het gebruikt wordt, dat het de beste oplossing is voor de klant.K V B schreef: ↑31 jul 2026, 19:37 Ik ben er van overtuigd dat de overgrote meerderheid van de mensen die kaartjes met de telefoon koopt dat doet omdat het handig is, niet omdat de spoorwegen de alternatieven moeilijker maken.
Als mijn moeder een treinticket nodig heeft, koop ik dat op voorhand op de site, druk het af, en voer ik dat bij mijn moeder. Doordat het loket gesloten is, en ze niet met de automaat overweg kan, is online de minst slechte oplossing (eigenlijk de enige oplossing).
Ikzelf koop ook meer in de app sinds begin dit jaar, maar ook weer als een negatieve keuze: het is zeer lastig de code van de train+ in te geven in de automaten. Ik heb ook een aantal klanten/overheden die de tickets via de app niet erkennen en niet rerugbetalen. De bebestigingsmail zegt immers "dit is geen vervoersbewijs", en op de screenshot staat dan weer geen prijs. Als ik dus werk voor deze opdrachtgevers kan ik niet met de app reizen.
-
desirootje
Natuurlijk, maar de vraag is waar we de grens trekken. Een dienst aanbieden voor 20% (verzonnen getal) van de bevolking lijkt me zeker geen verspild geld. Waar je de grens legt is natuurlijk niet zo simpel. Maar eerst mensen wegpesten en dan zagen over slechts 4% van de tickets, is niet oké. Dat is sjoemelen met de getallen. Dan moet je maar werken met de getallen van digibeten in België, aangezien de cijfers van de NMBS niet meer representatief zijnK V B schreef: ↑31 jul 2026, 19:37 Ik ben er van overtuigd dat de overgrote meerderheid van de mensen die kaartjes met de telefoon koopt dat doet omdat het handig is, niet omdat de spoorwegen de alternatieven moeilijker maken.
20% van de ticketten die niet online verkocht zijn, wil niet zeggen dat (slechts) 20% van de klanten een alternatief nodig heeft. Digibeten (inclusief gepensioneerden, werklozen ....) zullen minder frequent reizen (tenzij oendelaars, maar aangezien bedrijfswagens in Zwitserland quaos niet bestaan, zijn er ook veel hoger opgeleiden die met de trein pendelen in Zwitserland). Dus het aantal klanten dat een niet digitaal alternatief nodig heeft is hoger dan 20%.
Gepensioneerden? Ik denk dat de meeste gepensioneerden van minder dan 85 op dit moment al aardig overweg (!) kunnen met de digitale middelen. Grotendeels is het zelfs waarschijnlijk zo dat we stilaan evolueren naar een situatie waarin iemand die niet met informatica kan werken, zich ook niet meer kan verplaatsen met trein en bus.rdv schreef: ↑01 aug 2026, 10:29 20% van de ticketten die niet online verkocht zijn, wil niet zeggen dat (slechts) 20% van de klanten een alternatief nodig heeft. Digibeten (inclusief gepensioneerden, werklozen ....) zullen minder frequent reizen (tenzij oendelaars, maar aangezien bedrijfswagens in Zwitserland quaos niet bestaan, zijn er ook veel hoger opgeleiden die met de trein pendelen in Zwitserland). Dus het aantal klanten dat een niet digitaal alternatief nodig heeft is hoger dan 20%.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Dat is toch schandalig! Een vorm van sociale uitsluiting van mensen die zowiezo kwetsbaar en meer kans op eenzaamheid hebben.
Van mijn ouders en schoonouders (70-77) zijn er drie die niet overweg;) kunnen met de app, twee die een ticket kunnen kopen op de site, ondanks dat ik het al meerdere keren getoond heb.
Zelfde bij De Lijn trouwens, mijn lager begaafde buurvrouw zonder computer of smartphone staat minstens een keer per week aan mijn deur of die van een andere buur om dienstregelingen op te zoeken. Vroeger belde ze ervoor naar De Lijn, maar dar kan al een tijdje niet meer denk ik.
En zo wordt het takenpakket van mantelzorgers stilaan steeds uitgebreider.
Jouw ouders zijn nog pubers, je zou wel anders denken als je een moeder van 96 en een schoonmoeder van 97 had. En wat die 70-77 betreft: zelf word ik in deze maand 73 en mijn vrouw is al 75. We kunnen allebei aardig weg met de app van de NMBS, De Lijn en de TEC: we kopen alleen nog biljetten via de app en onze busabonnementen van een jaar voor De Lijn en de TEC kopen we op de website. En wees maar zeker dat je nog altijd telefonisch informatie van De Lijn kunt krijgen via de klantendienst: 015 40 88 40.rdv schreef: ↑01 aug 2026, 12:08Dat is toch schandalig! Een vorm van sociale uitsluiting van mensen die zowiezo kwetsbaar en meer kans op eenzaamheid hebben.
Van mijn ouders en schoonouders (70-77) zijn er drie die niet overweg;) kunnen met de app, twee die een ticket kunnen kopen op de site, ondanks dat ik het al meerdere keren getoond heb.
Zelfde bij De Lijn trouwens, mijn lager begaafde buurvrouw zonder computer of smartphone staat minstens een keer per week aan mijn deur of die van een andere buur om dienstregelingen op te zoeken. Vroeger belde ze ervoor naar De Lijn, maar dar kan al een tijdje niet meer denk ik.
En zo wordt het takenpakket van mantelzorgers stilaan steeds uitgebreider.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Goed voor u Vic dat je nog overweg kunt met de app, maar het is niet oldat jij er mee overweg kan, dat dat noodzakelijk representatief is voor jouw leeftijfsklasse. Net zo min beweer ik dat mijn sample representatief is.
Correct, maar ik heb hier nog niet zo lang een getuigenis van een tbg gelezen die er zich over verbaasde hoeveel 65+ zonder problemen gebruik maken van de app, ook om biljetten te kopen. En dat is toch al een stuk representabeler.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Zoals in zoveel discussies wat betreft loketten vergeet men vaak de sociale functie dat het vervult. Een klein babbeltje terwijl je je ticket koopt kan veel goeds doen. Digitaal vaardig zijn of niet speelt daarin geen rol, laat staan de leeftijd. Reizigers die het loket verkiezen doen dat omdat ze graag goed worden geïnformeerd en persoonlijk bediend willen worden. Dat daaruit een spontaan gesprekje voortkomt maakt de dag alleen fijner en aangenamer.