NMBS-dienstregeling 2027 (vanaf zondag 13 december 2026)

Alles over reizigerstreinen in België.
ToMiKoN

Re: NMBS-dienstregeling 2027 (vanaf zondag 13 december 2026)

Bericht door ToMiKoN »

Ik heb op 6 augustus me toch weer eens vragen zitten stellen aan de keuzes van de NMBS om een tweede trein naar Knokke in te liggen. Waarom?

Die avond:
Spitsuur in Gent Sint-Pieters 17:00u IC03 naar Blankenberge wordt afgeschaft. Alternatieven voor Aalter en Brugge worden aangekondigd. Blankenberge mag volgens EMMA een uur wachten. Als reiziger neem ik dan maar de trein om 17:11u richting Oostende (komende uit Antwerpen) met de hoop dat er een pendel wordt ingelegd in Brugge. Dat gebeurt ook, maar ... de pendel vertrekt op oorspronkelijk uur om 17:30u, de IC uit Antwerpen komt om 17:35u aan.

Het spitsaanbod Brugge - Blankenbege (niet in zomer)
16:10u P-trein naar Blankenberge
16:30u IC naar Blankenberge
17:30u IC naar Blankenberge

Spitsaanbod naar Brugge - Knokke (niet in zomer)
16:23u P naar Knokke
16:56u IC naar Knokke
17:23u P naar Knokke
17:54u IC naar Knokke

Ik moet er niet veel uitleg aan geven vermoed ik. Maar je voelt je wel altijd achter gesteld als je als reizigers naar Blankenberge moet en van verder dan Brugge komt. Afschaffingen betekenen meestal uur later thuis... terwijl we het tweede grootste kuststation zijn. :(

Goed, genoeg geklaagd. We wachten de roadshow af .. maar het voorspelt niet goed.
Harshan

Re: NMBS-dienstregeling 2027 (vanaf zondag 13 december 2026)

Bericht door Harshan »

AGE-411 schreef: 01 jul 2026, 20:52
Harshan schreef: 01 jul 2026, 13:43
Shrek schreef: 30 jun 2026, 17:35
Het gedeelte van wallonië tussen Brussel en Ottignies heeft net een heel hoge bevolkingsdichtheid met bovendien een bevolking die zich veel verplaatst naar plekken die met de trein erg goed bereikbaar zijn. De reizigerstellingen tonen dit ook goed aan: zelfs met 2 treinen per uur halen La Hulpe, Rixensart, Genval en Groenendaal al een duizendtal reizigers per dag. Hier is de nood aan extra treinen dan ook het grootste van het hele land.
Je kan dat natuurlijk voor het hele land willen, maar omdat er telkens maar een kleine uitbreiding van het aanbod kan komen moet men prioriteiten stellen en dan is L161 absoluut de juiste prioriteit.
Ok! Dank u wel! Dat is goed dat er meer treinen zullen rijden op spoorlijn 161. Maar zou het geen inhaalbeweging kunnen zijn voor deze spoorlijn zoals ik blijkbaar van sommigen hier hoor? En waarom is het telkens een kleine uitbreiding van het treinaanbod in plaats van big bang?
Voor een Big Bang heb je in één keer misschien 1000 mensen nodig. Waar ga je die ineens vinden? Wanneer ga je die opleiden?
Ik veemoed dat de NMBS voor de vacatures nog harder reclame maken om nog meer kandidaten aan te trekken, omdat het spoor binnen 6 jaar (ik vermoed vanaf zondag 12 december 2032 of zaterdag 1 januari 2033) het spoor geliberaliseerd zal worden waardoor de NMBS concurrentie zal krijgen op het spoor, dus dat ze vanaf dan geen alleenheerser meer zal zijn. Dus dit is een goede wake-up call voor haar.
Plaats reactie