Thalys spoort in 2006 naar nieuw omzet- en passagiersrecord

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Thalys spoort in 2006 naar nieuw omzet- en passagiersrecord

Bericht door Patrick »

KEULEN - De internationale hogesnelheidstrein Thalys heeft in 2006 nieuwe records geboekt qua omzet en passagiersaantallen. Dat heeft Thalys dinsdag in Keulen bekendgemaakt.

Het aantal treinreizigers op het volledige net - in België, Duitsland, Frankrijk en Nederland - nam toe met 6,5 procent tot 6,5 miljoen. In het tiende jaar van bestaan steeg de omzet met 8,4 procent tot 363 miljoen euro.

Voor 2007 en 2008 wordt ,,een bescheiden groei van 3 tot 5 procent'' verwacht. Na afloop van alle bouwactiviteiten en na de invoering van kortere reistijden en gemoderniseerde treinstellen wordt uitgegaan van een groei met twee cijfers. Zo zal tegen 2008 de reistijd Keulen-Parijs ingekort worden tot drie uur, vijftig minuten minder dan nu. Ook de verbinding Brussel-Amsterdam wordt op termijn sneller. In het tweede semester van 2007 zullen voorts de eerste treinen van internet aan boord (WiFi) voorzien worden.

De belangrijkste Thalysstations zijn Keulen, Brussel, Amsterdam en Parijs. De stiptheid van de Thalystreinen bedroeg over het gehele net 93,1 procent, met een top van 95 procent op de verbinding van Parijs naar Brussel.

In Duitsland steeg de omzet van Thalys met 3,4 procent tot 42 miljoen euro. Het aantal passagiers op de lijn tussen Aken, Keulen, Parijs en Brussel steeg met 3,9 procent tot 945.000. Over de Belgische cijfers wilde Thalys dinsdag niets zeggen, omdat daarover woensdag een persconferentie plaatsvindt in Brussel.

Uit het persbericht voor Duitsland blijkt wel dat ,,de omzet- en de passagiersgroei in Duitsland ver achterbleef op de resultaten van de andere landen''. Zo bedroeg de recordgroei qua passagiersaantallen 12,5 procent, op de lijn Parijs-Amsterdam, die loopt via Brussel en Antwerpen.

Thalys International werd in 1995 opgericht door de Franse (SNCF) en de Belgische spoorwegen (NMBS), die respectievelijk 70 en 30 procent van het kapitaal in handen hebben. Het bedrijf voert gesprekken met de Duitse en de Nederlandse spoorwegen over een eventuele intrede in het kapitaal. sdw
Fotootje bij artikel van testapparatuur in de trein! :!: http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 012007_059
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2066
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Bericht door FLV-FGSP »

Thalys doet het fantastisch op de as Brussel-Parijs, maar minder goed op Brussel - Keulen. Wat mij zou interesseren: nemen er nu tussen België en Duitsland meer mensen de trein dan voor de afschaffing van de IC-A naar Keulen in december 2002?
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

IC was niet reservatieplichtig, Thalys (en ICE) wel. Misschien heeft dat reizigers doen afhaken.
Plaats reactie