bron = http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_34 ... t.bron=RSSNMBS en SNCF bundelen krachten voor noden staalindustrie
De NMBS en de Franse spoorwegen SNCF hebben vandaag de tijdelijke vennootschap Sideros opgericht. Met de oprichting van de vennootschap willen beide groepen beter beantwoorden aan de logistieke behoeften van de staalindustrie in Europa.
De grootste staalgroepen hebben sterk geconcentreerde vestigingen in verscheidene Europese landen met klanten over de hele wereld. Daarom hebben ze gespecialiseerde dienstverleners nodig, die over heel Europa een complete service kunnen bieden.
Met Sideros willen de SNCF en NMBS hun knowhow en middelen bundelen. De samenwerking moet uitmonden in een gezamenlijke ontwikkeling van
diensten, gezamenlijk operationeel beheer en het gemeenschappelijk inzetten van speciale wagens voor de staalindustrie.
Sideros is in een eerste fase een vennootschap, die de start van de toekomstige onderneming moet voorbereiden. De NMBS en de SNCF hebben elk een belang van 50 procent in Sideros.
(belga/hln)
NMBS en SNCF bundelen krachten voor noden staalindustrie
NMBS en SNCF bundelen krachten voor noden staalindustrie
Dat willen ze in elk geval proberen. Samen sterk, en zo, maar mij lijkt het vooral een sluipende machtsgreep door SNCF op de "SNCB". Want ik geloof niet zo hard in het voornemen van SNCF om al haar metaalvervoer aan Sideris te geven, eerder denk ik dat ze vooral hopen dat de NMBS al zijn treinen erin onderbrengt, en zelf de grootste concurrent zullen spelen voor het nieuwbakken Sideris.
Hoezo paniekvoetbal? Er is toch 6,6 procent groei voor B-cargo? Financieel gaat het ook de goede richting uit, hoewel B-cargo inderdaad nog steeds verlieslatend is. De cijfers heb ik ergens liggen maar weet niet meer waar... Heb jij soms de cijfers van Fret, Groentje? Daar weet ik immers helemaal niks overgroentje schreef:Dat klinkt vooral als paniekvoetbal van 2 slecht presterende overheidsbedrijven (de SNCF FRET vergaat het nog slechter dan B-Cargo)...
Het leuke aan zo een samenwerking zou kunnen zijn dat men treinbestuurders (Belgische en Franse) langere ritten laat maken met een uitslaap(en misschien op termijn wel 2 uitslapen), dieper Frankrijk binnen. Zo gaan we nog eens andere oorden kunnen opsnuiven...
mvg
De omzet is inderdaad gestegen, maar de winst is niet helemaal gevolgd. Integendeel, ondanks de goede (betere) cijfers, draait B-Cargo nog steeds met verlies. En eerlijk gezegd, ik zie dat niet onmiddellijk verbeteren, integendeel, de grote concurrenten zitten er nog aan te komen (EWS, Railion, SBB Cargo zodra de electrificatie van de Montzenlijn af is...)
Sorry dat ik niet meer gegevens kan geven over FRET, het ging over een artikeltje dat ik las in De Tijd, maar ik vrees dat die krant mee is met het oud papier
Sorry dat ik niet meer gegevens kan geven over FRET, het ging over een artikeltje dat ik las in De Tijd, maar ik vrees dat die krant mee is met het oud papier

Ik zou niet durven beweren dat het niet juist is wat je zegt Groentje, maar mag ik vragen wat je bron dan precies is? Of is het een persoonlijk aanvoelen? En zo ja, op basis waarvan dan?groentje schreef:Dat willen ze in elk geval proberen. Samen sterk, en zo, maar mij lijkt het vooral een sluipende machtsgreep door SNCF op de "SNCB". Want ik geloof niet zo hard in het voornemen van SNCF om al haar metaalvervoer aan Sideris te geven, eerder denk ik dat ze vooral hopen dat de NMBS al zijn treinen erin onderbrengt, en zelf de grootste concurrent zullen spelen voor het nieuwbakken Sideris.
De groeten in Zulte
Napraten van anderen, Miljaarde
Of beter gezegd, mij laten overtuigen door hun argumentatie. Dit is al de 2e joint venture die de NMBS opricht met de Fransen, in een poging de Duitse as te beconcurreren. SIBELIT is ook niet meteen een groot succes te noemen, al helemaal niet voor de NMBS-zijde, integendeel, ondanks de samenwerking komt de SNCF nog steeds klanten inpikken in België.
Ach, volgens mij -en dat is mijn buikgevoel- zouden er heel wat mensen in de rue de France daar niet eens rouwig om zijn, dat B-Cargo wordt opgeslokt door de SNCF FRET...

Of beter gezegd, mij laten overtuigen door hun argumentatie. Dit is al de 2e joint venture die de NMBS opricht met de Fransen, in een poging de Duitse as te beconcurreren. SIBELIT is ook niet meteen een groot succes te noemen, al helemaal niet voor de NMBS-zijde, integendeel, ondanks de samenwerking komt de SNCF nog steeds klanten inpikken in België.
Ach, volgens mij -en dat is mijn buikgevoel- zouden er heel wat mensen in de rue de France daar niet eens rouwig om zijn, dat B-Cargo wordt opgeslokt door de SNCF FRET...
Misschien wel. Ik hoop het alvast, maar de NMBS heeft me al een paar keer teveel teleurgesteld.Miljaarde schreef:Jij blijft een onverbeterlijke zwartkijker groentje. Het zal heus wel zo een vaart niet lopen hoor. Ik zal u geloven als je concreet cijfermateriaal kunt geven en geloofwaardige bronnen kunt aanbrengen,
slaapwel
Nuja, je laatste woord is nog het belangrijkste: een goede nachtrust, Miljaarde.