super1500 schreef:ondersteunt de CFL3000 dan zowel MUX als ZWS?
Is het inbouwen van ZWS in de loc dan zoveel goedkoper dan het inbouwen van een MUX stuurtafel?
Kan er iemand het verschil uitleggen tussen MUX en ZWS?
MUX = ZWS , ZWS staat voor
Zeitmultiplexen
Wendezug
steuerung.Je ziet dus duidelijk het woord 'multiplexen' , het komt op hetzelfde neer.
Dus ja , de CFL loks kunnen zowel met MUX als ZWS werken.In principe kunnen ze dus ook alle Duitse stuurrijtuigen met ZWS duwen , dat zijn de IC-stuurwagens Bimdzf 271 en Bpmdzf 297.3 , dubbeldekstuurwagens DBpbzf 761/762 , DBpbzfa 763/764/765/766 , Wittenbergers 480/481/482 en Modus 484.4.
Natuurlijk moeten die stuurwagens dan ook een meerspanningsvoeding hebben , want de CFL loks kunnen NIET onder 15kV rijden.En tussen al die opgesomde wagens zijn er maar 2 types die een meerspanningvoeding hebben , namelijk de beide types IC-stuurwagens en nog niet eens allemaal daarvan.(Enkel diegenen die naar Frankrijk rijden + FRESH-stuurwagens)
Wat er feitelijk veranderd is aan de CFL-loks is dat men gewoon een extra hardwarekaart in de signalisatiekast gestoken heeft , waar meestal ook de MUX-computer zit of men heeft de software aangepast.Als men echter met zo'n aangepaste CFL3000 in TS rijdt moet men wel een bepaalde zekering afzetten om de ZWS uit te schakelen , de MUX wordt dan automatisch ingeschakeld.