je hebt verschillende aanzetsystemen (de regeling voor de motorsnelheid)
je hebt weerstandsystemen (in belgie de JH genaamd)
je hebt elektronische aanzetsystemen
deze systemen schakelen op hun beurt 1 of meerdere motoren uit een volgende categorie
je hebt gelijkstroommotoren
je hebt wisselstroommotoren (ook wel draaistroommotoren genaamd)
in geval van weerstanden word de stroom door de motor bij het aanzetten beperkt door een deel van de stroom door weerstanden te sturen, je hebt dus altijd een grote stroom bij aanzetten al gaat er een deel door weerstanden (= warmte en dus verlies)
bij elktronisch aanzetten (hakker/chopper genaamd) word de stroom geregeld door elektronische componenten die precies bepalen hoeveel stroom de motor nodig heeft om normaal aan te zetten (liefst zonder slip) er gaat dus geen stroom verloren in weerstanden die deze zou omzetten in warmte, kortweg elektronisch aanzetten is zuiniger
Meerspannings loc.
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland