Na de TGV,binnenkort ook de BGV

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
TSP

Bericht door TSP »

Beesty schreef:Kwil da bootje wel is tekeer zien gaan aan zo'n snelheden als der een storm op zee is :shock:
nicken schreef:Mobeja,windkracht 10
Bij meer dan 6 mocht de seacat al niet weg... :? Maar het kan hard blazen daar op zee, dus zal de "HST-boot" ook wel vaak niet weg kunnen.....
nicken

Bericht door nicken »

TSP schreef:
Beesty schreef:Kwil da bootje wel is tekeer zien gaan aan zo'n snelheden als der een storm op zee is :shock:
nicken schreef:Mobeja,windkracht 10
Bij meer dan 6 mocht de seacat al niet weg... :? Maar het kan hard blazen daar op zee, dus zal de "HST-boot" ook wel vaak niet weg kunnen.....
de seaking (sarheli's) (tegen dan de NH-90,ze gaan met pesioen de seakings) zal je dan wel komen halen,als er iets misloopt,ze hebben niet voor niks een serie gemaakt,en nu weer een nieuwe film,werd zelf uigezonden in nederland ook :D
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Ha, eindelijk nog eens een ferryverbinding voor reizigers vanuit Oostende! :D

Ik vond het jammer dat Hoverspeed een aantal jaar terug het ferryverkeer met Dover stillegde. Die catamarans waren zo'n zalige boten! :D

Alhoewel de tijd van wijlen RMT toch ook de moeite was. Hoeveel keer heb ik als klein kind niet op het staketsel staan kijken naar de Jet Foil die net uitvaarde en stilletjes aan begon te vliegen. :P

Btw, waar varen die Catamarans trouwens de laatste tijd? Vroeger was het altijd de Diamant die tussen Oostende en Dover vaarde! :wink:
nicken

Bericht door nicken »

Trainspotterke schreef:Ha, eindelijk nog eens een ferryverbinding voor reizigers vanuit Oostende! :D

Ik vond het jammer dat Hoverspeed een aantal jaar terug het ferryverkeer met Dover stillegde. Die catamarans waren zo'n zalige boten! :D

Alhoewel de tijd van wijlen RMT toch ook de moeite was. Hoeveel keer heb ik als klein kind niet op het staketsel staan kijken naar de Jet Foil die net uitvaarde en stilletjes aan begon te vliegen. :P

Btw, waar varen die Catamarans trouwens de laatste tijd? Vroeger was het altijd de Diamant die tussen Oostende en Dover vaarde! :wink:
tis thopen dat het straks de tijden van de NMBS zullen worden :shock:
JC

Bericht door JC »

Er varen al een tijdje terug ferry's vanuit Oostende, trouwens nog zeer goedkoop ook. Het bedrijf is transeuropeferry's (http://www.transeuropaferries.comen zij varen nota bene nog met oud RMT materiaal.

De snelheid die gehaald wordt ligt inderdaad zeer hoog. Ik nam enkele jaren geleden de boot van Nice naar Corsica, de Liamone haalt ongeveer 75 km/u en dat is een hele snelle monohull.

De Seacats kunnen wel meer aan dan 6 beaufort, hoewel ze het altijd zullen vermijden. Toen ik in december 1999 de ferry nam tussen Oostende en Dover (Hoverspeed met Seacat), was het bij vertrek exact 6 beaufort en golven tussen 2,5 en 3 m (limiet schijnt 3 m te zijn). De kapitein voorspelde dat het "quite choppy". Vanaf Duinkerke vertraagde de seacat naar 10 knopen en werd iedereen in de boot kotsmisselijk. De keuken werd gesloten en je hoorde de potten en pannen tegen de grond kwakken. De bemanning kwam rond met water en vochtige doekjes, maar kon nauwelijks nog wandelen. De condities volgens de kapitein waren windkracht 8 - 9, met golven tot 5 m. Voor de eingelijke oversteek ter hoogte van Calais moest omwille van een slot gekregen van de verkeersleiding terug met hogere snelheid gevaren worden. De Seacat gedroeg zich als een speedboot en ik kreeg de indruk dat hij over de golven vloog. Bij aankomst in Dover ging het personeel wel onmiddellijk de vlotters inspecteren. Ik zag ze met zeer grote sleutels inspectiegaten openmaken toen ik vertrok met mijn auto vanuit het ruim.
TSP

Bericht door TSP »

Iets dergelijks heb ik ook meegemaakt met de seacat. Het was 5bft maar later trok de wind behoorlijk aan. We waren toen met onze schoolklas opweg terug naar Nederland. Dat was geen prettige tocht :roll: Onze pokerchips rolden ook van tafel.
Patrick

Bericht door Patrick »

En waar is de tijd van de hovercraft(s)! Ofte: de zwevende kotsverbinding :D
TSP

Bericht door TSP »

Ik heb geen idee idde hoe het is om te reizen met een hovercraft. Maar een hovercraft lijkt me wel onstabieler dan een trimaran (seacat).

Zwevende kotsverbinding kan ik me wel indenken :wink:
Patrick

Bericht door Patrick »

Ik heb één keer een retourtje met de Hovercraft Calais-Dover gemaakt. Men had mij op voorhand allerlei toestanden verteld, zodat ik een pilletje tegen wagenziekte had ingenomen. Wel, ik was eigenlijk meer ongemakkelijk van dat pilletje dan het op- en neerglijden van de Hovercraft :D
TSP

Bericht door TSP »

Dat had ik ook hier en daar gehoord. Ik nam ook een pilletje in (ik heb normaal nergens last van) maar toch was ik niet helemaal lekker de eerste keer.
e49memling

Bericht door e49memling »

nicken schreef: Denk dat je het verkeerd inschat,het zou zeer snel gaan naar het schijnt,en 80 km per uur voor een boot is rap,je kan da nie vergelijken met een wagen,trein,enz...
Eeen modern cruise-schip 108.000 ton vaart zo'n 22 knopen max; is ongeveer 43 km/u
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Trainspotterke schreef:Btw, waar varen die Catamarans trouwens de laatste tijd? Vroeger was het altijd de Diamant die tussen Oostende en Dover vaarde! :wink:
En de Rapide.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Ik ben ook één maal heen en terug geweest met de Seacat! :wink:

Was een leuke ervaring! :D Maar bij de terugkeer was de Diamant defect geraakt en moesten alle Oostende-reizigers een uur wachten op de Seacat naar Dover, vanwaar het dan met bussen verder naar Oostende en Antwerpen ging! :wink:

Bij het inschepen in Dover werd net voor mijn neus de inscheping even gestopt en werd de ophaalbrug opgehaald. De Hovercraft arriveerde net in Dover en dat zorgde ervoor dat de Seacat enorm op en neer begon te gaan! :D
JC

Bericht door JC »

e49memling schreef:
nicken schreef: Denk dat je het verkeerd inschat,het zou zeer snel gaan naar het schijnt,en 80 km per uur voor een boot is rap,je kan da nie vergelijken met een wagen,trein,enz...
Eeen modern cruise-schip 108.000 ton vaart zo'n 22 knopen max; is ongeveer 43 km/u
Gebruik even de juiste omrekeningsfactoren !

1 knoop = 1.852 km/u

Dus 22 knopen = 40.744 km/u of pakweg 41 km/u.

Moderne cruiseschepen halen trouwens makkelijk een stuk meer dan de door u aangehaalde 22 knopen. Als voorbeeld gebruik ik de Queen Mary II een cruisesnelheid heeft van 28.5 knopen, wat betekent dat die nog wel wat sneller kan. De vroegere schepen die de oceaan overstaken haalden al sinds de jaren 30 makkelijk 30 knopen.

De oude brol van de RMT vaarde indertijd tegen ongeveer 22 knopen. Een gedeelte van die oude brol is nu gerecupereerd door transeuropa ferry's in Oostende.
e49memling

Bericht door e49memling »

JC schreef:
e49memling schreef: Eeen modern cruise-schip 108.000 ton vaart zo'n 24 knopen max; is ongeveer 43 km/u
Gebruik even de juiste omrekeningsfactoren !

1 knoop = 1.852 km/u

Dus 22 knopen = 40.744 km/u of pakweg 41 km/u.
Oei 2 km/u er naast :( strop? guillotine? gevierendeeld?
Zat in september op Costa Magica, bouwjaar 2004 max snelheid ongeveer 22 knopen, Ik wou aangeven wat tegenwoordig gangbaar is, ik wou geen getallen tot x-cijfers na de komma geven, is ook niet relevant.
ga eens kijken op http://www.costacruise.com/B2C/EU/Shopp ... efault.htm
Plaats reactie