Dit topic leek me wel een goed idee omdat er in topics tussendoor veel, wel topic-gerelateerde, vragen worden gesteld maar die eigenlijk niet in dat topic thuishoren.
(zie bijvoorbeeld mijn post over de TBL2: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?t=17 ... highlight= )
Hier kun je dingen posten die je even wil vertellen/vragen, maar er geen nieuw topic wil openen. Een notitieblok dus.
Het collectief notitieblok
Zo wil ik even melden dat ik vandaag een Belgische trein op station Amersfoort heb gezien. Het betrof hier een passagierstrein getrokken door de NS E-loc 1744. De trein bestond uit ongeveer 8 bakken waarvan 1 van de bakken nummer 61 88 21 70 058-9 had. Verder stond er nog 160 RIC op (typenummer?). Het waren behoorlijk luxe stellen.
Ik heb op Amersfoort nog nooit een Belgische passagierstrein gezien (wel cargo) en ik vroeg me af of het vanuit Belgie nu mogelijk is om rechtstreeks naar Amersfoort te reizen.
Ik heb op Amersfoort nog nooit een Belgische passagierstrein gezien (wel cargo) en ik vroeg me af of het vanuit Belgie nu mogelijk is om rechtstreeks naar Amersfoort te reizen.
Dat is een I10 B airco .. had deze al de New Look liverij (zoals op de gemoderniseerde klassiekjes) ? In 2004 had deze nog de originele Eurofima (oranje) liverij , zoals op deze foto te zien is ..TSP schreef:De trein bestond uit ongeveer 8 bakken waarvan 1 van de bakken nummer 61 88 21 70 058-9 had. Verder stond er nog 160 RIC op (typenummer?). Het waren behoorlijk luxe stellen.
De 160 staat voor de maximum snelheid van het rijtuig , de RIC is een afkorting van "Regolamento Internazionale Carozze" , een soort verdrag tussen de Europese spoorwegen waarin specificaties staan voor rijtuigen die in heel Europa kunnen rijden.Als dit vermeld is , mag het rijtuig dus in het buitenland rijden.Soms staat na de RIC een hele resem afkortingen van landen : dit betekent dat het rijtuig enkel in die landen mag komen en in de landen die niet vermeld zijn niet.Als er na de RIC direct de opschriften van de spanningen komen en er geen landen vermeld worden mag het in alle Europese landen rijden..
Waarschijnlijk zal het om een overbrenging gegaan zijn , de NMBS verhuurt namelijk wel eens rijtuigen aan buitenlandse maatschappijen (en in het bijzonder vooral de DB met speciale ex-TEE treinen