Hoi,
Inmiddels ligt de HSL-Zuid er alweer een tijdje, en hebben zich al diverse (buitenlandse) treinen zich op dit traject laten zien. Hierbij wat plaatjes uit het testrittenjaar 2006, die ik heb kunnen maken. Dit overzicht is overigens niet compleet.

Voordat de testritten konden beginnen, moest er natuurlijk eerst geslepen worden. Dat gebeurde m.i.v. 8 oktober 2005, wanneer een Speno-slijptrein bij Rotterdam Lombardijen staat te wachten om de HSL op te rijden.

Voor dat slijpen kon beginnen, moest natuurlijk eerst het laatste werkmaterieel van de lijn gehaald worden. Dat gebeurde met de 2002 van rail4chem, ook op 8 oktober 2005.

Op 14 januari 2006 werd door ACTS de Taurus 1216.050 op de HSL afgeleverd. Aansluitend werd een TVT van Siemens mee terug genomen naar de werkplaats Feijenoord van NedTrain, om daar ontdaan te worden van vlakke plaatsen aan de wielen. In de achtergrond staat een lange sleep Touax-containerwagens te wachten op afname door rail4chem.

Op 20 januari 2006 kon ik de Taurus nabij Lage Zwaluwe vastleggen, tijdens een meetrit naar de grens...

...om een half uurtje later in het laatste licht weer terug te keren.

Na de ritten met de Taurus, wordt het een tijdje stil. Diverse TVT's van Siemens rijden over de HSL-Zuid heen en weer, maar die boeiden me niet echt, dus gewacht op de échte locs.
Zo'n echte loc kwam op 18 april naar de HSL, hier het transport gefotografeerd bij Rotterdam Zuid, getrokken door Railion.

De 185 568 was drie dagen later in ruste op de HSL-Zuid te zien.

Wat heen gaat, komt ook weer terug. Deze keer ook weer met Railion, en ook weer bij Rotterdam Zuid, op 28 april 2006.

En toen kwam de Taurus opeens weer terug! Op maandag 10 juli 2006 kwam de loc met ruim 240 km/h een tunnel uit, een flinke luchtdruk vooruitstuwend (je voelde de loc al aankomen!). Hier passeert het ding bij Schenkeldijk.

En daar kwam de loc nog een keer langs, alleen nu op de terugweg.

Een dag later kreeg ik nog eens de kans om de loc vast te leggen, en dat gebeurde dan ook. Rijdend richting het noorden, vanaf een viaduct net voorbij Breda, kon deze foto gemaakt worden. Het weer was helaas niet meer zo fraai als de dag ervoor.

En weer onderweg richting het zuiden, Breda Prinsenbeek, 11 juli 2006.

Een SBB-treinstel op de HSL-Zuid, wie had dat gedacht... SBB FLIRT-treinstel 521 011 (even uit het hoofd) onderweg richting het zuiden met 160 km/h, bij Breda Prinsenbeek op 5 oktober 2006.

Een foto van een Thalys op de HSL-Zuid mag natuurlijk niet ontbreken! De 4535 is samen met een soortgenoot met 260 km/h onderweg naar België, wanneer deze onder de loop- en fietsbrug bij station Breda Prinsenbeek door rijdt.

Zolang de HSL-Zuid nog niet in gebruik is, kunnen we nog wel even genieten van een Thalys in een groen landschap. PBA-stel 4537 onderweg naar Frankrijk, op 10 juni 2006 bok Dordrecht Zuid. Een Benelux, binnenkort ook al verleden tijd, duikt nog net achter de Thalys vandaan.
Zo, dat was het weer! Ik hoop dat de foto's bevallen zijn!