In Zwitserland blies Kyrill een trein uit de rails:
De trein reed met de stuurstand vooraan. De zwaardere motorwagen bleef op de rails.
Daarom een vraagje:
- Gelden er bij harde wind snelheidsbeperkingen voor geduwde treinen op het NMBS net? Is het omdat stormen meestal uit het westen komen dat de locomotief op Oostende Eupen, en Oostende Antwperen aan de kant Oostende zit?
neen, dat heeft er niets mee te maken, oostende eupen is gewoon zo voorzien omdat voor de opdrukloc te luik de loc vooraan moet hangen, als de twee locs achteraan zouden duwen is de kans op verbuffering te groot. aangezien de treinen die op oostende antwerpen en op oostende eupen onderling al eens verwisselen moeten beide dus in zelfde richting opgesteld worden. heeft dus totaal niks met de wind te maken. of moeten wij al onze treinen draaien op de dag dat er een storm uit het oosten komt?
Steven schreef:neen, dat heeft er niets mee te maken, oostende eupen is gewoon zo voorzien omdat voor de opdrukloc te luik de loc vooraan moet hangen, als de twee locs achteraan zouden duwen is de kans op verbuffering te groot. aangezien de treinen die op oostende antwerpen en op oostende eupen onderling al eens verwisselen moeten beide dus in zelfde richting opgesteld worden. heeft dus totaal niks met de wind te maken. of moeten wij al onze treinen draaien op de dag dat er een storm uit het oosten komt?
Stormen komen in België haast nooit uit het oosten...
Steven schreef:neen, dat heeft er niets mee te maken, oostende eupen is gewoon zo voorzien omdat voor de opdrukloc te luik de loc vooraan moet hangen, als de twee locs achteraan zouden duwen is de kans op verbuffering te groot. aangezien de treinen die op oostende antwerpen en op oostende eupen onderling al eens verwisselen moeten beide dus in zelfde richting opgesteld worden. heeft dus totaal niks met de wind te maken. of moeten wij al onze treinen draaien op de dag dat er een storm uit het oosten komt?
Stormen komen in België haast nooit uit het oosten...
dat was maar als aanvulling, het gaat hem vooral om de technische reden die ik wou duidelijk maken, het opduwen in luik mag dus niet met 2 locs achteraan. de stormen hebben er dus niets mee te maken
SIMPY.be schreef:En de IC C dan? waarom worden die locs naar Oostende gericht?
omdat de treinen die gebruikt zijn, zowel de IC A als de IC C beide als is verwisseld worden een stam oostende antwerpen gebruiken ze de dag of week nadien al eens voor de IC A dus liefst alles in zelfde richting houden voor het gemak he
SIMPY.be schreef:IC C wordt niet verwisserd hé; dat zijn M4'tjes...
bij locwissels is het ook vrij snel en eenvoudig, te oostende gaat kant perron de verkeerde (onderhoud of welke reden dan ook) er af terwijl men kant binneland reeds een ander loc zal voorzien aldoende kan men snel van loc wisselen aldaar (en soms zorgt deze manier van werken alsnog voor vertraging aan bepaalde ritten)