
bijnaongeval L69
Hier in Loppem heb ik ook eens een (Poolse) vrachtwagen gezien die besliste om te midden de overweg ineens rechtsomkeer te maken!
Natuurlijk moest dit met het nodige manoeuvreerwerk waarbij hij met zijn achterste ook nog eens een overwegsignaal tegen de grond kwakte. Al een geluk dat er op dat moment geen trein afkwam!

Een OW-paal die beschadigd wordt (de 2 rode lampen wordt bijvoorbeeld stukgeschoten), zorgt dat de OW in groot alarm raakt. Is er een DA-systeem, dan zal het sein (mits enkele voorwaarden) dat toegang geeft naar de betrokken OW sluiten. En dan dient de bestuurder met ROZ verder te rijden, en stapvoets met luide claxontonen de OW voorbij te rijden.
De OW sluit dan normaal ook onmiddellijk.
De OW sluit dan normaal ook onmiddellijk.
Dat was al een tweetal jaar terug, in de tijd dat er nog geen automatische blokken waren op L66!groentje schreef:Een OW-paal die beschadigd wordt (de 2 rode lampen wordt bijvoorbeeld stukgeschoten), zorgt dat de OW in groot alarm raakt. Is er een DA-systeem, dan zal het sein (mits enkele voorwaarden) dat toegang geeft naar de betrokken OW sluiten. En dan dient de bestuurder met ROZ verder te rijden, en stapvoets met luide claxontonen de OW voorbij te rijden.
De OW sluit dan normaal ook onmiddellijk.

In dat geval zal het beheerd stopsein dat inrit naar het betrokken spoorvak toelaat, niet open kunnen. En zal er een overschrijdingsbevel S422 moeten worden afgegeven, gecombineerd met een S379 voor het overschrijden van de overwegen (dat kan je zien op je blokpost of er een OW in groot alarm staat).
Tja, dat risico neemt men aan de ijzeren weg. Indien een OW in groot alarm staat, maar de trein is te dicht genaderd, zal het sein met DA (detectie alarm overweg) ook niet dichtvallen voor de neus van die trein. Omdat een groot alarm al gegeven wordt bij een langdurige bezetting, of de slagboom die niet helemaal naar beneden is... Men gaat er dan vanuit, dat een noodremming nog meer schade zou kunnen veroorzaken.
Maar als de tb een hinder ziet, zal hij wel proberen stoppen, hoor. Misschien botst hij toch nog, maar de impact zal minder hevig zijn. En dan zal er een ferme deuk zitten in de trein, en zal wat er zich op het spoor bevond, wellicht tot schroot herleid zijn
Maar als de tb een hinder ziet, zal hij wel proberen stoppen, hoor. Misschien botst hij toch nog, maar de impact zal minder hevig zijn. En dan zal er een ferme deuk zitten in de trein, en zal wat er zich op het spoor bevond, wellicht tot schroot herleid zijn

Re: bijnaongeval L69
Ik herinner mij dat bij mijn koe-aanrijding er ook een continu geluid was, maar dat was geloof ik hetzelfde waarschuwingsgeluid als wanneer de deuren gesloten worden.5307 schreef: ... de tb moet noodremming gedaan hebben, want tijdens het remmen ging een luid getuut. ...
-
- Berichten: 801
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 15:23
- Contacteer: