Het probleem met een overheidsbedrijf is dat daar de "producenten" (Personeel, leveranciers) in de regel belangrijker zijn dan de klanten.Miljaarde schreef:En met een privatisering waren al die lijnen wel opengebleven? Het sluiten van lijnen heeft mijns inziens niets te maken met het feit of nmbs een staatsbedrijf is of een privebedrijf. Voor mij is dit gewoon een bewijs dat een overheidsbedrijf WEL marktgericht kan denken, daarom zijn er zoveel onrendabele lijnen afgeschaft en opgedoekt.K V B schreef:De NMBS heeft in haar bestaan meer lijnen gesloten dan geopend. Nationalisatie heeft dus ook zo zijn nadelen...Jonathan schreef:Privatiseer nooit de NMBS, waar is het zoveel beter geworden om die moeite te doen?
Daarom zijn bij overheidsbedrijven de kosten om iets te produceren in de regel (doorgaans 3 tot 4 keer) hoger dan in de privé sector.
Men heeft dat goed kunnen zien in Japan toen JR nog een staatsbedrijf was. Er bestonden toen al een hele reeks particuliere spoorwegbedrijven in dat land, en die waren gemiddeld een vier keer efficienter dan JR. Ondertussen is JR opgesplits en geprivatiseerd is het bedrijf ook behoorlijk efficient.