Stel, privatisering->Welke lijnen zijn voor verkoop vatba

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Nikolai

Bericht door Nikolai »

KB schreef:ze kunnen dan best beginnen met lijnen waar alleen regionaal verkeer is, maar dat ze toch ook maar eens eerst kijken welke problemen er allemaal zijn/geweest zijn in Nederland op de lijn Roermond - Venlo - Nijmegen sinds die in handen is van Veolia.
Dat kwam omdat Véolia niet had verwacht dat NSR geen DM'90 voor één jaar zou willen verhuren. ( Het stond overigens wel in de papieren, leesfout voor Véolia dus). Echter de andere maatschappijen, met name Syntus en Connexxion hebben hun zaakjes, bij overname, prima op orde.

Ik zie het voordeel van die privatiseringen wel, Syntus heeft bijvoorbeeld de halfuurdienst Zutphen-Winterswijk kunnen herstellen. Veel lijnen gaan véél beter lopen ná privatisering.

Begin in België maar eens op Aalst-Burst. Een beetje vervoersbedrijf biedt daar toch minimaal een uurdienst ( Syntus zou het doen).
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Nikolai schreef:Begin in België maar eens op Aalst-Burst. Een beetje vervoersbedrijf biedt daar toch minimaal een uurdienst ( Syntus zou het doen).
Wie wil daar nu mee beginnen, met alleen die lijn? 10 kilometer, 6 stations, Burst is maar een gat...
groentje
Berichten: 7516
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Maar als je de verbinding kan doortrekken naar Zottegem aan de ene kant, en pakweg Denderleeuw aan de andere, heb je al een behoorlijk aantrekkelijke verbinding, hoor.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

dan had beter L61 er nog gelegen zoals de verbinding er origineel was, dan kon je van burts over aalst, opwijk, londerzeel (of van aalst naar dendermonde L57) , boom, antwerpen
groentje
Berichten: 7516
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Tja, je moet roeien met de riemen die je hebt...
Jonathan

Bericht door Jonathan »

groentje schreef:Maar als je de verbinding kan doortrekken naar Zottegem aan de ene kant, en pakweg Denderleeuw aan de andere, heb je al een behoorlijk aantrekkelijke verbinding, hoor.
Als een privémaatschappij die dan gaat uitbaten, heb je twee maatschappijen op dezelfde lijn.
groentje
Berichten: 7516
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Waarom zou dat niet mogen? Helemaal zoals in Nederland, waar de kleinere maatschappijen zelfs niet op eigen risico door mogen reizen, moet het ook niet worden. Toch niet als het inderdaad alleen maar bij achteraflijntjes gaat, waar je dan nog niet eens een treinbestuurder constant kan bezig houden...
Dan zie ik meer in een systeem zoals het in bijv. Duitsland bestaat, waar een regionale spoorwegmaatschappij de sporen deelt met de DB. Die regionale spoorwegmaatschappij kan trouwens ook DB zijn, maar dat moet niet.
Jonathan

Bericht door Jonathan »

groentje schreef:Waarom zou dat niet mogen? Helemaal zoals in Nederland, waar de kleinere maatschappijen zelfs niet op eigen risico door mogen reizen, moet het ook niet worden. Toch niet als het inderdaad alleen maar bij achteraflijntjes gaat, waar je dan nog niet eens een treinbestuurder constant kan bezig houden...
Dan zie ik meer in een systeem zoals het in bijv. Duitsland bestaat, waar een regionale spoorwegmaatschappij de sporen deelt met de DB. Die regionale spoorwegmaatschappij kan trouwens ook DB zijn, maar dat moet niet.
Ah, zoals tussen Kassel en Korbach. De treinen zijn daar ook van zo'n regionale privémaatschappij, maar op de treinen staat langs de zijkant de naam van de privémaatschappij (Kurhessenbahn), maar vanvoor het veelzegende BD-logo.
Dietrich

Re: Stel, privatisering->Welke lijnen zijn voor verkoop v

Bericht door Dietrich »

Jonathan schreef:Stel nu, onze pro-liberale inwoners krijgen hun zin. Men gaat zoals in Nederland lijnen verkopen. Welke lijnen behoren NIET tot het zogenaamde kernnet? Ik had aan deze lijnen gedacht, die eventueel uit de trouwe, goede en eigenlijke handen van de NMBS kunnen worden gesleurd:

L 58 (Gent-St-Pieters - Eeklo)
L 86 (Gent-St-Pieters - Ronse)
L 122 (Gent-St-Pieters - Geraardsbergen)
L 82 (Aalst - Burst)
L 92 (Ath - Mons)
L 117 (Charleroi-Zuid - La Louvière-Zuid)
L 130 a (Charleroi-Zuid - Erquelinnes)
L 132 (Charleroi-Zuid - Couvin)
L 140 (Charleroi-Zuid - Ottignies)
L 139 (Ottignies - Leuven)
L 144 (Gembloux - Jemeppe-Sur-Sambre)
L 43 (Angleur - Rivage - Marloie/Gouvy)
L44 (Pepinster - Spa-Gernostère)
L165 (Libramont - Athus - Rodange - Athus - Arlon -Luxenburg)
L166 (Dinant - Betrix)

En wie mag ze dan overnemen, iedereen, of enkel de regionale vervoersmaatschappijen?
Wat is het criterium voor juist die lijnen te nemen?

122 is anders wel een veel gebruikte lijn, vooral van Zottegem tot Gent, ookal is het nog steeds met diesel.
Plaats reactie