Dienstregeling 2008 Nederland
Dienstregeling 2008 Nederland
Zo, inmiddels is de dienstregeling voor Nederland in 2008 alweer bekend.
zie de volgende artikelen voor meer informatie.
Officiële aanvraag:
http://www.minvenw.nl/cend/overlegorgan ... 172726.pdf
Bijlage I:
http://www.minvenw.nl/cend/overlegorgan ... 172727.pdf
Bijlage II:
http://www.minvenw.nl/cend/overlegorgan ... 172728.pdf
Opvallend is het verdwijnen van de Beneluxtrein. Het is in 2008 dus definitief gedaan met deze IC verbinding via Roosendaal-Dordrecht. Er komt vervanging in de vorm van een HSA-benelux over de HSL-(Noord) in de vorm van een TRAXX-loc + ICR (Benelux) rijtuigen.
Reizigers voor Roosendaal en Dordrecht kunnen met de stopper Antwerpen-Roosendaal reizen, of moeten omreizen via Breda.
zie de volgende artikelen voor meer informatie.
Officiële aanvraag:
http://www.minvenw.nl/cend/overlegorgan ... 172726.pdf
Bijlage I:
http://www.minvenw.nl/cend/overlegorgan ... 172727.pdf
Bijlage II:
http://www.minvenw.nl/cend/overlegorgan ... 172728.pdf
Opvallend is het verdwijnen van de Beneluxtrein. Het is in 2008 dus definitief gedaan met deze IC verbinding via Roosendaal-Dordrecht. Er komt vervanging in de vorm van een HSA-benelux over de HSL-(Noord) in de vorm van een TRAXX-loc + ICR (Benelux) rijtuigen.
Reizigers voor Roosendaal en Dordrecht kunnen met de stopper Antwerpen-Roosendaal reizen, of moeten omreizen via Breda.
Re: Dienstregeling 2008 Nederland
De misinformatie bestaat eruit dat omreizen via Breda in 2008 helemaal niet mogelijk is.Nikolai schreef:Opvallend is het verdwijnen van de Beneluxtrein. Het is in 2008 dus definitief gedaan met deze IC verbinding via Roosendaal-Dordrecht. Er komt vervanging in de vorm van een HSA-benelux over de HSL-(Noord) in de vorm van een TRAXX-loc + ICR (Benelux) rijtuigen.
Reizigers voor Roosendaal en Dordrecht kunnen met de stopper Antwerpen-Roosendaal reizen, of moeten omreizen via Breda.
Groetjes,
Rian
Hallo,
Groeten,
Joris De Mol
Waarom is de IC-G indertijd ingekort tot Antwerpen?Was dat wegens het ontbreken van 1.5kv op de 13, of wegens onderbezetting van die trein?Trainspotterke schreef:Ik vind toch dat ze één van die IC-verbindingen die Antwerpen-Centraal als terminus hebben moeten doortrekken naar Roosendaal.
Groeten,
Joris De Mol
Re: Dienstregeling 2008 Nederland
Worden die tijdelijke locs van Angel alleen ingezet op Brussel - Amsterdam dan?rvdborgt schreef:De misinformatie bestaat eruit dat omreizen via Breda in 2008 helemaal niet mogelijk is.Nikolai schreef:Opvallend is het verdwijnen van de Beneluxtrein. Het is in 2008 dus definitief gedaan met deze IC verbinding via Roosendaal-Dordrecht. Er komt vervanging in de vorm van een HSA-benelux over de HSL-(Noord) in de vorm van een TRAXX-loc + ICR (Benelux) rijtuigen.
Reizigers voor Roosendaal en Dordrecht kunnen met de stopper Antwerpen-Roosendaal reizen, of moeten omreizen via Breda.
Groetjes,
Rian
Re: Dienstregeling 2008 Nederland
In ieder geval niet op Den Haag - Breda - Brussel. Dat zal de laatste verbinding zijn die gaat rijden, als de laatste HSA-stellen zijn geleverd. Op zijn vroegst begin 2009, maar het zou me niet verbazen als het "iets" later werd.sweek schreef:Worden die tijdelijke locs van Angel alleen ingezet op Brussel - Amsterdam dan?rvdborgt schreef:De misinformatie bestaat eruit dat omreizen via Breda in 2008 helemaal niet mogelijk is.Nikolai schreef:Opvallend is het verdwijnen van de Beneluxtrein. Het is in 2008 dus definitief gedaan met deze IC verbinding via Roosendaal-Dordrecht. Er komt vervanging in de vorm van een HSA-benelux over de HSL-(Noord) in de vorm van een TRAXX-loc + ICR (Benelux) rijtuigen.
Reizigers voor Roosendaal en Dordrecht kunnen met de stopper Antwerpen-Roosendaal reizen, of moeten omreizen via Breda.
Groetjes,
Rian
Uitgebreid nieuwsbericht over de nieuwe dienstregeling:
Nieuwe verbindingen en nieuwe stations in 2008
14 februari 2007
NS heeft de plannen voor de dienstregeling 2008 in grote lijnen gereed. Met deze dienstregeling die op 9 december 2007 ingaat wordt - zoals vorig jaar al aangekondigd - de volgende stap gezet op weg naar nog meer verbeteringen in 2009. Per saldo krijgen tienduizenden reizigers vanaf eind 2007 te maken met betere reismogelijkheden. NS draagt met dit verbeterde aanbod verder bij aan het bereikbaar houden van Nederland. De voorstellen zijn ter advisering voorgelegd aan de consumentenorganisaties, verenigd in het LOCOV.
--------------------------------------------------------------------------------
De veranderingen in 2008 worden vooral mogelijk door het gereedkomen van nieuwe spoorweginfrastructuur: derde perron Hilversum, nieuwe perrons Sloterdijk Hemboog, Hogesnelheidslijn en Betuweroute. Verder worden veranderingen voorbereid naar aanleiding van de ervaringen met en de reacties op de dienstregeling die op 10 december 2006 is ingevoerd.
Een korte samenvatting:
-West-Friesland wordt opgenomen in het Intercitynetwerk. Er gaan 2x per uur (in de spits 4x per uur) Intercity's rijden die tussen Enkhuizen en Hoorn overal stoppen en dan als Intercity naar Amsterdam Centraal rijden. En 2x per uur Sprinters van Hoorn Kersenboogerd naar Schiphol - Hoofddorp, die overal stoppen, ook op het nieuwe station Purmerend Weidevenne en langs de nieuwe perrons op de Hemboog bij Amsterdam Sloterdijk.
-Hilversum wordt Intercity station. Voortaan stoppen hier de Intercity's uit Groningen/Leeuwarden/Enschede/Berlijn naar Duivendrecht - Amsterdam Zuid - Schiphol v.v. en de Intercity's Deventer - Amersfoort - Amsterdam Centraal v.v.
Overstappen tussen deze treinen wordt gemakkelijk: gewoon het perron oversteken, in plaats van trappen lopen in Amersfoort.
-De huidige Sneltrein tussen Amersfoort en Amsterdam Centraal wordt een Sprinter. Hierdoor krijgen de stations Hilversum Noord, Bussum Zuid, Diemen en Amsterdam Muiderpoort 4 treinen per uur.
-In 2009, als de hogesnelheidstreinen hun volledige dienstregeling rijden, kunnen de Intercity's uit Noord- en Oost-Nederland en Berlijn doorrijden naar Leiden en Den Haag Centraal.
-In Den Haag Laan van NOI gaan 2x per uur Sneltreinen Breda - Rotterdam - Haarlem Amsterdam stoppen, voor een betere overstap op stoptreinen en op RandstadRail. In 2009, als de hogesnelheidstreinen hun volledige dienstregeling rijden, wordt Laan van NOI opgenomen in het Intercitynetwerk.
-In overleg met de provincie Zeeland is besloten alle negen stations in Zeeland 2x per uur te gaan bedienen met een Intercity Vlissingen – Rotterdam – Amsterdam.
-In 2008 is er ruimte gereserveerd om de eerste treinen van High Speed Alliance over de hogesnelheidslijn te rijden: 1x per uur Amsterdam – Breda en 1x per uur Amsterdam – Brussel. Met een snelheid van 160 km/h bedraagt de reistijdwinst 40 minuten.
-De provincie Noord-Brabant wil graag een aansluiting op het NS Nachtnet. en heeft daar een financiële bijdrage voor over. Het is de bedoeling dat in de nachten volgend op donderdag, vrijdag en zaterdag het NS Nachtnet wordt verlengd van Utrecht naar ’s-Hertogenbosch en Eindhoven en van Rotterdam via Dordrecht naar Breda, Tilburg en Eindhoven. Realisering van dit plan hangt af van de beschikbaarheid van de sporen in de nacht, wanneer ook goederenvervoer en onderhoud ruimte opeisen.
-Het is gelukt om de brugopeningen van de IJsselbrug bij Zwolle aan te passen. Hierdoor kan enige minuten rijtijdwinst geboekt worden tussen Amersfoort en Zwolle. Dit maakt het mogelijk de aansluiting in Zwolle naar Kampen te verbeteren. Ook wordt de reistijd naar Noord-Nederland korter.
-Wij gaan er van uit dat voldoende goederentreinen van de route Rotterdam – Utrecht – Arnhem – Duitsland ‘verhuizen’ naar de Betuweroute; dan kunnen de Intercity’s Leiden – Utrecht 3 minuten rijtijdwinst boeken tussen Woerden en Utrecht Centraal.Deze voorstellen voor het Spoorboekje 2008 leveren per saldo voor zo’n 50.000 treinreizigers kleine of grotere verbeteringen op.
Nieuwe verbindingen en nieuwe stations in 2008
14 februari 2007
NS heeft de plannen voor de dienstregeling 2008 in grote lijnen gereed. Met deze dienstregeling die op 9 december 2007 ingaat wordt - zoals vorig jaar al aangekondigd - de volgende stap gezet op weg naar nog meer verbeteringen in 2009. Per saldo krijgen tienduizenden reizigers vanaf eind 2007 te maken met betere reismogelijkheden. NS draagt met dit verbeterde aanbod verder bij aan het bereikbaar houden van Nederland. De voorstellen zijn ter advisering voorgelegd aan de consumentenorganisaties, verenigd in het LOCOV.
--------------------------------------------------------------------------------
De veranderingen in 2008 worden vooral mogelijk door het gereedkomen van nieuwe spoorweginfrastructuur: derde perron Hilversum, nieuwe perrons Sloterdijk Hemboog, Hogesnelheidslijn en Betuweroute. Verder worden veranderingen voorbereid naar aanleiding van de ervaringen met en de reacties op de dienstregeling die op 10 december 2006 is ingevoerd.
Een korte samenvatting:
-West-Friesland wordt opgenomen in het Intercitynetwerk. Er gaan 2x per uur (in de spits 4x per uur) Intercity's rijden die tussen Enkhuizen en Hoorn overal stoppen en dan als Intercity naar Amsterdam Centraal rijden. En 2x per uur Sprinters van Hoorn Kersenboogerd naar Schiphol - Hoofddorp, die overal stoppen, ook op het nieuwe station Purmerend Weidevenne en langs de nieuwe perrons op de Hemboog bij Amsterdam Sloterdijk.
-Hilversum wordt Intercity station. Voortaan stoppen hier de Intercity's uit Groningen/Leeuwarden/Enschede/Berlijn naar Duivendrecht - Amsterdam Zuid - Schiphol v.v. en de Intercity's Deventer - Amersfoort - Amsterdam Centraal v.v.
Overstappen tussen deze treinen wordt gemakkelijk: gewoon het perron oversteken, in plaats van trappen lopen in Amersfoort.
-De huidige Sneltrein tussen Amersfoort en Amsterdam Centraal wordt een Sprinter. Hierdoor krijgen de stations Hilversum Noord, Bussum Zuid, Diemen en Amsterdam Muiderpoort 4 treinen per uur.
-In 2009, als de hogesnelheidstreinen hun volledige dienstregeling rijden, kunnen de Intercity's uit Noord- en Oost-Nederland en Berlijn doorrijden naar Leiden en Den Haag Centraal.
-In Den Haag Laan van NOI gaan 2x per uur Sneltreinen Breda - Rotterdam - Haarlem Amsterdam stoppen, voor een betere overstap op stoptreinen en op RandstadRail. In 2009, als de hogesnelheidstreinen hun volledige dienstregeling rijden, wordt Laan van NOI opgenomen in het Intercitynetwerk.
-In overleg met de provincie Zeeland is besloten alle negen stations in Zeeland 2x per uur te gaan bedienen met een Intercity Vlissingen – Rotterdam – Amsterdam.
-In 2008 is er ruimte gereserveerd om de eerste treinen van High Speed Alliance over de hogesnelheidslijn te rijden: 1x per uur Amsterdam – Breda en 1x per uur Amsterdam – Brussel. Met een snelheid van 160 km/h bedraagt de reistijdwinst 40 minuten.
-De provincie Noord-Brabant wil graag een aansluiting op het NS Nachtnet. en heeft daar een financiële bijdrage voor over. Het is de bedoeling dat in de nachten volgend op donderdag, vrijdag en zaterdag het NS Nachtnet wordt verlengd van Utrecht naar ’s-Hertogenbosch en Eindhoven en van Rotterdam via Dordrecht naar Breda, Tilburg en Eindhoven. Realisering van dit plan hangt af van de beschikbaarheid van de sporen in de nacht, wanneer ook goederenvervoer en onderhoud ruimte opeisen.
-Het is gelukt om de brugopeningen van de IJsselbrug bij Zwolle aan te passen. Hierdoor kan enige minuten rijtijdwinst geboekt worden tussen Amersfoort en Zwolle. Dit maakt het mogelijk de aansluiting in Zwolle naar Kampen te verbeteren. Ook wordt de reistijd naar Noord-Nederland korter.
-Wij gaan er van uit dat voldoende goederentreinen van de route Rotterdam – Utrecht – Arnhem – Duitsland ‘verhuizen’ naar de Betuweroute; dan kunnen de Intercity’s Leiden – Utrecht 3 minuten rijtijdwinst boeken tussen Woerden en Utrecht Centraal.Deze voorstellen voor het Spoorboekje 2008 leveren per saldo voor zo’n 50.000 treinreizigers kleine of grotere verbeteringen op.