Het zijn uitspraken van een baas die met pensioen gaat en zijn hart eens lucht. Dus geen officieel standpunt.carlos schreef:Steven, lees vandaag het artikel maar met dhr Pardon.
blijkbaar zijn er inderdaad plannen om bepaalde treinen af te schaffen...
de analyse van Bobby zou wel eens de juiste kunnen zijn.
Moderniseringen materieel
Om eerlijk te zijn vind ik de breaks als stoptreinen op Antwerpen-Leuven en Leuven-Hasselt perfect.carlos schreef: Voortdurende aankoop van nieuw materieel heeft tot gevolg dat bestaande materieel minder snel gerenoveerd wordt. In die zin is de kritiek dus terecht dat bepaalde gebieden benadeeld worden en altijd den oude brol krijgen: als men tijdig zou renoveren dan zou dit probleem zich minder scherp stellen.
Voor mij zijn meer treinen veel belangrijker dan overal Ms 96 of vernieuwde stelletjes (welke ik trouwens ook liever niet heb).
trouwens waar vele hier aan denken is een beetje een vertekend beeld, wij zitten hier als liefhebber. de gemiddelde passagier gaat zijn trein niet vergelijken met een andere hoor, die zien trouwens de verschillen niet, die zien een trein, de kleur en vorm van zetel bekijken ze niet.
wat zien ze wel? of er plaats voldoende is, of de trein proper is, vandalisme. idem voor een station stopplaats => schuilmogelijkheid, degelijk onthaal en voldoende info, al de rest is luxe
wat zien ze wel? of er plaats voldoende is, of de trein proper is, vandalisme. idem voor een station stopplaats => schuilmogelijkheid, degelijk onthaal en voldoende info, al de rest is luxe
nochtans weet de gemiddelde reiziger wel dat in 2de klasse van de AM80 het middenrijtuig over betere stoelen beschikt dan de twee eindstukken.Steven schreef:trouwens waar vele hier aan denken is een beetje een vertekend beeld, wij zitten hier als liefhebber. de gemiddelde passagier gaat zijn trein niet vergelijken met een andere hoor, die zien trouwens de verschillen niet, die zien een trein, de kleur en vorm van zetel bekijken ze niet.
ook de aanwezigheid/afwezigheid van airco valt onmiddelijk op. idem voor verwarming & verlichting. Blijkbaar zijn er momenteel P-treinen die in Brussel Zuid vertrekken waarvan de verwarming pas in Schaarbeek aangezet mag worden.
voor de klanten (blijkbaar een woord dat NMBS niet graag hoort) 1ste klasse, die dus effectief voor het luxe pakket kiezen komt daarbij airco en voldoende ruime zitplaatsen en zou de 2+1 zetelopstelling de standaard moeten zijn. AM96, I11, NS-ICR zijn dus perfect, I10 zeer goed (behalve in de zomer), de beoordeling van rijtuigen met een 2+2 opstelling wordt sterk beinvloed door de bezettingsgraad: zolang deze kleiner is dan 50% is alles OK, eens boven de 50% wordt afhankelijk van het type de kwaliteit zeer snel als ondermaats ervaren, slechtste score voor M5 (gebrek aan beenruimte) & AM85.
Klanten 1ste klasse zouden echter ook reservatie van plaatsen op prijsstellen (dit kan vandaag blijkbaar alleen voor internationale reizen en voor groepsreizen). Collega's met een abo kunnen dat niet, en kunnen dus vaak niet eens samen zitten, wat als een verlies aan kwaliteit wordt ervaren. Waarom geen reservaties via Internet & SMS?
bobby wat die verwarming betreft moet deze op alle gesleepte treinen uit staan in een straal van 11 km rond brussel en dit tot de schade hersteld is aan de hoogspanningscabinen te brussel zuid, deze maatregelen en nog enkele andere zijn uitvoerig in krant en nieuws vermeld geweest dus das een uitzonderlijke situatie waar niks zal aan veranderen tot de oplossing( herstelling van de cabine) er is.
als jij denkt da de gemiddelde passagier goed weet da een middenrijtuig van een break andere zetels heeft? awel dan bedoel je enkel de abo's want dagjesmensen (zoals de rest van heel mijn familie en vrienden, die enkel is voor een uitstap de trein nemen en steeds info aan mij vragen) weten dat niet. trouwens er zijn er die die zetels van een middenrijtuig van een break haten, de rugleuning staat TE recht en verschillende mensen hebben dat niet zo graag, ze zoeken dan die andere twee rijtuigen op, die hebben een iets schuiner opgesteld rugwand en vinden ze dus beter zitten
wat de reservatie betreft is weer een aanpassing van het materieel nodig aangezien enkel de I rijtuigen voorzien zijn van de nodige strookjes voor reservaties duidelijk te maken. ok landen als duitsland en zwitserland kennen dit systeem ook in binnenverkeer, hier echter nog niet en vrees er voor dat zoiets er snel zal doorkomen, alhoewel de hsa er blijkbaar toch wil voor zorgen en dan zal brussel amsterdam en brussel breda voorzien zijn van reservatiemogelijkheid (al dan niet verplicht)
als jij denkt da de gemiddelde passagier goed weet da een middenrijtuig van een break andere zetels heeft? awel dan bedoel je enkel de abo's want dagjesmensen (zoals de rest van heel mijn familie en vrienden, die enkel is voor een uitstap de trein nemen en steeds info aan mij vragen) weten dat niet. trouwens er zijn er die die zetels van een middenrijtuig van een break haten, de rugleuning staat TE recht en verschillende mensen hebben dat niet zo graag, ze zoeken dan die andere twee rijtuigen op, die hebben een iets schuiner opgesteld rugwand en vinden ze dus beter zitten
wat de reservatie betreft is weer een aanpassing van het materieel nodig aangezien enkel de I rijtuigen voorzien zijn van de nodige strookjes voor reservaties duidelijk te maken. ok landen als duitsland en zwitserland kennen dit systeem ook in binnenverkeer, hier echter nog niet en vrees er voor dat zoiets er snel zal doorkomen, alhoewel de hsa er blijkbaar toch wil voor zorgen en dan zal brussel amsterdam en brussel breda voorzien zijn van reservatiemogelijkheid (al dan niet verplicht)
Ik dacht dat het niet verplicht was te reserveren, maar dat het aanbevolen was!Shrek schreef:in frankrijk moet je de corail ook reserveren en dat lijkt daar wel goed te werken. Maar hier moet je dan deels reserveren en deels niet dus zal het waarschijnlijk toch fout lopen

Strookjes?Steven schreef: [geknipt]
wat de reservatie betreft is weer een aanpassing van het materieel nodig aangezien enkel de I rijtuigen voorzien zijn van de nodige strookjes voor reservaties duidelijk te maken.
[geknipt]

Hallo,
Ik dnek dat veel mensen verplicht reserveren niet echt zouden zien zitten, dagjestoeristen bvb stippelen niet graag uit wanneer ze exact willen vertrekken/aankomen.
En inplaats van je dan neer te zetten waar je wil, moet je eerst nog eens opzoek gaan naar je plaats. Dat men reserveert voor lange afstanden, ok, maar ik denk dat een gemiddelde reis in belgië niet zo lang is...
En ik denk dta voor eerste klasse er ruimte genoeg is in de meeste treinen, dus dat reserveren dara niet zo nodig is. (De ICa zit ook in eerste vol, dat weet ik, maar andere lijnen?)
Groeten,
Joris De Mol
Ik dnek dat veel mensen verplicht reserveren niet echt zouden zien zitten, dagjestoeristen bvb stippelen niet graag uit wanneer ze exact willen vertrekken/aankomen.
En inplaats van je dan neer te zetten waar je wil, moet je eerst nog eens opzoek gaan naar je plaats. Dat men reserveert voor lange afstanden, ok, maar ik denk dat een gemiddelde reis in belgië niet zo lang is...
En ik denk dta voor eerste klasse er ruimte genoeg is in de meeste treinen, dus dat reserveren dara niet zo nodig is. (De ICa zit ook in eerste vol, dat weet ik, maar andere lijnen?)
Groeten,
Joris De Mol
enkel op de ICE (zoals je zelf zegt) de andere rijtuigen zijn er ook nog met strookjes hoorPatrick schreef:Strookjes?Steven schreef: [geknipt]
wat de reservatie betreft is weer een aanpassing van het materieel nodig aangezien enkel de I rijtuigen voorzien zijn van de nodige strookjes voor reservaties duidelijk te maken.
[geknipt]Dat is pas ouderwets. In Duitsland zijn de reservaties op de ICE elektronisch aangeduid.
Hallo,
http://www.railfaneurope.net/pix_frameset.html
Kijk op deze foto maar eens heel goed links en rechts.
Groeten,
Joris De Mol
In de dubbeldeks van Metronom zitten er ook elektonische displays.Steven schreef:enkel op de ICE (zoals je zelf zegt) de andere rijtuigen zijn er ook nog met strookjes hoorPatrick schreef:Strookjes?Steven schreef: [geknipt]
[geknipt]Dat is pas ouderwets. In Duitsland zijn de reservaties op de ICE elektronisch aangeduid.
http://www.railfaneurope.net/pix_frameset.html
Kijk op deze foto maar eens heel goed links en rechts.
Groeten,
Joris De Mol