Miljaarde schreef:
Er zijn bij de nmbs zeker mensen die louter economisch gezien gemist zouden kunnen worden. Vanuit sociaal oogpunt kiest de nmbs ervoor deze mensen toch in dienst te houden, bij deze keuze zit er ook zeker politiek. Ik vind dit persoonlijk prima en zou zelfs nog willen dat dit wordt itgebreid...
Jij vindt het dus prima, en sociaal dat er bij de NMBS mensen niks zitten te doen? En wie betaalt dat? Vindt je niet dat al die werkende Belgen die het geld opbrengen waar de dotatie van de NMBS mee gefinanciert wordt mogen verwachten dat de NMBS-ers net zo hard werken? Vindt je niet dat de overheid die het OV financieert daar zoveel mogelijk OV voor moet terugkrijgen?
Is het sociaal om de hele samenleving minder OV aan te bieden dan bij een efficiente bedrijfsvoering mogelijk zou zijn?
Is het sociaal wanneer iemand op een bureau niks zit te doen terwijl hij ook met een trein zou kunnen rondrijden?
Is het sociaal om op Zaterdag sommige stoptreinen maar elke 2 uur te laten rijden op een lijn waar een efficienter bedrijf voor dezelfde overheidsbijdrage elk uur zou rijden?
Als jedus de productiviteit van een privefirma wil vergelijken met dat van 'de nmbs', kun je dus alleen maar die delen van de nmbs in rekening brengen die instaan voor het vervoer van punt a naar punt b. Bij de nmbs is dit het besturingspersoneel en misschien nog enkele andere beroepscategorieen...
Sorry hoor, maar je kan een paard zo lang een koe noemen als je wil, je gaat er nog geen melk van krijgen. Als het gaat om de efficientie van een bedrijf te beoordelen tel je elke werknemer mee.
Ik ben er dan ook 100 procent van overtuigd dat het besturingspersoneel van de nmbs minstens even productief is als dat van een privefirma... En als er daar toch een verschil op zou zitten , dan heb ik aan het personeel van die firma's maar 1 boodschap: Kom snel naar de Nmbs, want ook voor het besturingspersoneel geldt de wet van vraag en aanbod en dat lijk jij als buitenstaander (want dat ben je tot nader order nog altijd) constant te vergeten.
Ik denk dat jij geen flauw benul hebt wat de "wet van vraag en aanbod" op de arbeidsmarkt betekent.
Ik begrijp verder niet waar je naar toe wil. Als een privé bedrijf efficienter werkt dan de NMBS dan zal het zijn machinisten ook beter kunnen en willen betalen. Iets wat we overigens in het VK kunnen zien.