Modernisatie M5
Modernisatie M5
Wanneer gaat NMBS starten met de reeds lang aangekondigde modernisatie van M5 rijtuigen?
Aangezien NMBS toch zo'n grote hoeveelheid M6 rijtuigen in bestelling heeft, waarom worden er geen 20 rijtuigen M6 1ste klasse compatible gemaakt met M5?
Aangezien NMBS toch zo'n grote hoeveelheid M6 rijtuigen in bestelling heeft, waarom worden er geen 20 rijtuigen M6 1ste klasse compatible gemaakt met M5?
heb niet gezegd dat M5 compatible moet zijn met M6,Steven schreef:tja die M5 rijtuigen zullen ergens voor volgend jaar of zo zijn zeker, voorlopig staan de breaks en ms75 eerst op de lijst. en waarom zouden ze compatibel moeten zijn met M6, beide rijtuigen hebben niet veel gemeen met elkaar naast dat het beide dubbeldeks zijn en de letter van hun benaming delen
vraag is of het niet mogelijk om een 20-tal M6 1ste klasse rijtuigen compatible te maken met M5, zodat deze als 1ste klasse rijtuigen in een M5 trein kunnen gebruikt worden. (zodat de huidige rijtuigen M5-1ste klasse gedeklasseerd kunnen worden)
eigenlijk zouden alle klanten die voor eerste klasse betalen en die in zo'n M5 terecht komen klacht moeten indienen bij Economische Zaken wegen het verkopen en aanrekenen van een dienst die niet geleverd wordt. M5 1ste klasse rijtuig is de naam 1ste klasse echt niet waard.Shrek schreef:waar is da dan goe voor? als ze die gaan moderniseren zullen die wel min of meer in de stijl van de M6 eerste klasse worden hoor
Aangezien de modernizatie van M5 niet voor de nabije toekomst is zou het dus wel degenlijk opportuun zijn om M6 rijtuigen te gebruiken voor 1ste klasse.
Per slot van rekening is de enige extra kost het compatible maken, voor de rest zijn er geen extra kosten.
die enige kost moet wel opbrengen carlos, sommige gaan hier echt lichtzinnig om en denken da het effe aanpassen zomaar niets kost, zoals ze in italie gedaan hebben het effe aanpassen van ons tweedehands overgekochte tweeledige stellen, op einde van de rit was de nuchtere vaststelling simpel, zoveel aangepast da de kostprijs hoger was dan dat van nieuwe stellen, aan aanpassen zijn er dus grenzen laat dat duidelijk zijn
als NMBS vindt dat 1ste klasse niet genoeg opbrengt, dan moeten het maar opdoeken.Steven schreef:die enige kost moet wel opbrengen carlos, sommige gaan hier echt lichtzinnig om en denken da het effe aanpassen zomaar niets kost, zoals ze in italie gedaan hebben het effe aanpassen van ons tweedehands overgekochte tweeledige stellen, op einde van de rit was de nuchtere vaststelling simpel, zoveel aangepast da de kostprijs hoger was dan dat van nieuwe stellen, aan aanpassen zijn er dus grenzen laat dat duidelijk zijn
Betaal momenteel meer dan 200 euro per maand voor een 1ste klasse service die NMBS niet levert.
Die extra kost wordt door NMBS ook graag overdreven: aangezien M6 nog in bestelling is bij dezelfde leverancier als M5 kan het compatible maken "af fabriek" geen grote kost zijn.
dat wil zeggen dat ze alle M5 effectief van een omvormer moeten voorzien, voor uw toepassing kan en dat gebeurd ten vroegste bij de volledige modernisatie van die rijtuigen, het probleem zit hem dus niet bij de M6 maar bij de M5 zelf en dat is wat jij effe ni begrijpt heb ik zo indruk, uw nieuw materieel kan meestal beter overweg met het oude, maar omgekeerd niet, dat is gelijk software bij een pc daar is die regel ook van toepassing
in een M5 trein zit 1 "monster omvormer" (in het BX rijtuig), die alle M5 rij tuigen voedt.Steven schreef:dat wil zeggen dat ze alle M5 effectief van een omvormer moeten voorzien, voor uw toepassing kan en dat gebeurd ten vroegste bij de volledige modernisatie van die rijtuigen, het probleem zit hem dus niet bij de M6 maar bij de M5 zelf en dat is wat jij effe ni begrijpt heb ik zo indruk, uw nieuw materieel kan meestal beter overweg met het oude, maar omgekeerd niet, dat is gelijk software bij een pc daar is die regel ook van toepassing
in het M6 rijtuig zit een autonome omvormer.
beide omvormers krijgen hun voeding (3000V ?) via een kabel vanuit de locomotief. Dit is dezelfde kabel als bij M5.
De verschillende M5 ruituigen krijgen hun omgevormde voeding via een kabel van de "monster omvormer".
In de eenvoudigste configuratie, dient men dus in een rijtuig M6 een extra voedingskabel (by pass) te plaatsen zodat de omgevormde voedingsspanning M5 de M6 ongehinderd kan passeren.
wat is er verder nog nodig?
een trek-duw bekabeling aan brengen (of ineens een HLE-21 TS kabelset);
controleren of de deurbediening werkt
displays hoeven niet te werken.
Wanneer gaan alle M4-tje nu gemoderniseerd zijn?
Bij aanvang van de renovatie van M4 werd er beslist om de 3+2 (B) en 2+2 (A) zetel opstelling te behouden. Ondertussen heeft NMBS enorm geinvesteerd in dubbeldekkers. Zou NMBS voor de M4 rijtuigen die nog niet gerenoveerd zijn niet beter een nieuw interieur ontwerpen, een dat vergelijkbaar is mat I11 (2+2 zetelopstelling in 2de en 2+1 zetel opstelling in 1ste klasse + AIRCO)?
Bij aanvang van de renovatie van M4 werd er beslist om de 3+2 (B) en 2+2 (A) zetel opstelling te behouden. Ondertussen heeft NMBS enorm geinvesteerd in dubbeldekkers. Zou NMBS voor de M4 rijtuigen die nog niet gerenoveerd zijn niet beter een nieuw interieur ontwerpen, een dat vergelijkbaar is mat I11 (2+2 zetelopstelling in 2de en 2+1 zetel opstelling in 1ste klasse + AIRCO)?
Ik gooi niet graag olie op het vuur, maarreuh....als je er zo over denkt: waarom koop je je dan geen abo 2de klasse?carlos schreef:
Betaal momenteel meer dan 200 euro per maand voor een 1ste klasse service die NMBS niet levert.
Die extra kost wordt door NMBS ook graag overdreven: aangezien M6 nog in bestelling is bij dezelfde leverancier als M5 kan het compatible maken "af fabriek" geen grote kost zijn.
Ik heb dit al eens vermeld, maar naar mijn gevoel zijn veel Belgen echte luxebeesten aan het worden. Ik vind die 3 + 2 opstelling in 2de ook niet alles, maar we moeten het maar aannemen.....het brengt de mensen alleszins wat dichter bij elkaar

wel dat is dan ook iets wat sterk opvalt:Merijn schreef:Ik gooi niet graag olie op het vuur, maarreuh....als je er zo over denkt: waarom koop je je dan geen abo 2de klasse?carlos schreef:
Betaal momenteel meer dan 200 euro per maand voor een 1ste klasse service die NMBS niet levert.
toen begin december P7306 & p8305 gelanceerd werden, waren er in 1ste klasse plaatsen te kort, en elke maand neemt het aantal reizigers 1ste klasse af, gewoon omdat NMBS tekortschiet in het leveren van nochtans verkochte en aangerekende diensten (1ste klasse).
(P7306 & p7305 worden met M5 gereden.)
Wel dat is wat ik van plan ben wanneer mijn abo afneemt. Wel schandalig dat ik ten eerste niet de service krijg waarvoor ik betaald heb, en ten tweede dat ik mijn geld niet terugkrijg indien ik vandaag mijn abo zou binnenbrengen.Merijn schreef:Ik gooi niet graag olie op het vuur, maarreuh....als je er zo over denkt: waarom koop je je dan geen abo 2de klasse?carlos schreef:
Betaal momenteel meer dan 200 euro per maand voor een 1ste klasse service die NMBS niet levert.
Die extra kost wordt door NMBS ook graag overdreven: aangezien M6 nog in bestelling is bij dezelfde leverancier als M5 kan het compatible maken "af fabriek" geen grote kost zijn.
Ik heb een abo 2e klasse, en 's avonds in de spits moet ik soms rechtstaan omdat er geen plaats is... Terwijl er in 1e klasse nog wel plaats is. Als ik mijn abo binnenbreng, krijg ik ook geen geld terug.carlos schreef:Wel dat is wat ik van plan ben wanneer mijn abo afneemt. Wel schandalig dat ik ten eerste niet de service krijg waarvoor ik betaald heb, en ten tweede dat ik mijn geld niet terugkrijg indien ik vandaag mijn abo zou binnenbrengen.Merijn schreef:Ik gooi niet graag olie op het vuur, maarreuh....als je er zo over denkt: waarom koop je je dan geen abo 2de klasse?carlos schreef:
Betaal momenteel meer dan 200 euro per maand voor een 1ste klasse service die NMBS niet levert.
Die extra kost wordt door NMBS ook graag overdreven: aangezien M6 nog in bestelling is bij dezelfde leverancier als M5 kan het compatible maken "af fabriek" geen grote kost zijn.
Bekijk het eens anders, jij krijgt wel degelijk een service, zitplaatszekerheid, wat men op L25/27 (stoptrein) niet heeft.