Modernisatie M5
Ik neem de 8001 regelmatig tussen Brussel-Zuid en Gent-Sint-Pieters. De bezetting in 1ste ligt dan rond de 75 %. Ik heb de indruk dat bij vertrek uit Gent nog altijd 2 eersteklasserijtuigen nodig zijn. Een eersteklasserijtuig wegnemen zou dus ongetwijfeld tot problemen leiden voor de eersteklasreizigers. Waarom geen kalsverhoging kopen als dat nodig is? je kunt een kaart kopen met 10 ritten die 1 jaar geldig is, en die je dus kunt gebruiken als de nood het hoogst is.5307 schreef:in de P7008 en P8001 (21/27 + I10) zitten 8 wagons, 6 2de klasses en 2 1ste klasses. soms moet je rechtstaan in die piekuur, maar waarom geen 1 1ste klasse en 7 2de klasses ??? er zit geen kat in die 1ste klasses! (ahja, vergeten, enkel de TBG zit in 1ste klasse)
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Denk je dat er in 1ste klasse altijd plaats is om te zitten?Pieter schreef: Ik heb een abo 2e klasse, en 's avonds in de spits moet ik soms rechtstaan omdat er geen plaats is... Terwijl er in 1e klasse nog wel plaats is. Als ik mijn abo binnenbreng, krijg ik ook geen geld terug.
Bekijk het eens anders, jij krijgt wel degelijk een service, zitplaatszekerheid, wat men op L25/27 (stoptrein) niet heeft.
neem in Leuven maar eens de trein van 8u35 Brussel & Oostende, zelden dat voldoende plaatsen 1ste klasse zijn.
ik merk enkel egoisme in al die berichten, iedereen ziet zijn deel van het traject maar kijkt niet verder naar wat de trein in zijn geheel moet doen en dat de nmbs soms een keuze moet maken op basis van verkochte tickets en getelde passagiers (zover die laatste correct zijn, de eerste is gewoon maar uit de pc te halen). ok iedereen wil de beste service, maar voor iedereen de perfectie geven bestaat niet en kan niet, zeker niet als je uw spoorweggeschiedenis een beetje kent en weet da er gedurende 10 jaar van vorige eeuw niets of amper geinvesteerd is, deze fout van vandaag om morgen rechtzetten vraagt een mirakel, maar sommige onder jullie willen precies meer als een mirakel, blijf is realist en aanvaard de realiteit is met een knipoog
Voor dit topic is dit mijn laatste tegenbericht, want je kunt er eindeloos over discussieren natuurlijk. Iedereen heeft een andere mening. Jammer, maar het is zo, in het contract van de NMBS tov de klant staat er enkel dat de NMBS de passagiers moet vervoeren van punt A naar punt B!
De NMBS zal sowieso niets terugbetalen als je vind dat de zetels te hard/zacht zijn, dat er een tafeltje ontbreekt.....
De NMBS zal sowieso niets terugbetalen als je vind dat de zetels te hard/zacht zijn, dat er een tafeltje ontbreekt.....
Maar wel als je geen zitplaats meer vindt in eerste klasse met je eersteklassebiljet. Dan moet je natuurlijk wel eerst aan de TBG een attest vragen, en dat is niet altijd evident.Merijn schreef:
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Dat is goed om weten.overweg13 schreef: Maar wel als je geen zitplaats meer vindt in eerste klasse met je eersteklassebiljet. Dan moet je natuurlijk wel eerst aan de TBG een attest vragen, en dat is niet altijd evident.

De M5 vind ik nu toch niet zo slecht in 1ste klas, maar dat is dan mijn persoonlijke mening.
Als je de M5 2de klas bekijkt en de M5 1ste klas zie je toch nog verschil nl:
-> andere zetelbekleding en gordijnen
-> geen 4 zitplaatsen onder den trap zoals in 2de klas
-> andere vloerbekleding
Naar mijn mening moet de NMBS, de 1ste klasse behouden (deze is voor hen toch een extra bron van inkomsten), maar er moet inderdaad een goed onderscheidt worden gemaakt tussen 1ste klas en 2de klas.
Alsook moet er gewaakt worden over misbreuk van 1ste klas bij NIET volledig bezette treinen, waar er bv: in de eerste of laaste rijtuigen nog zitplaasten zijn, maar de reizigers het plaatsgebrek (uit luiheid om naar een volgend rijtuig te gaan) in een bepaald gedeelte van de trein gewoon misbreuken om eens 1ste klas te rijden tegen de prijs van 2de klas.
Met een duidelijk onderscheidt tussen 1ste klas en 2de klas bedoel ik:
-> een hoger comfort niveau
-> duidelijke aanduiding van de rijtuigklasse
-> muurschilderingen of andere zaken die voor de leken een beter onderscheid aanduiden
-> geen lucht verkopen zoals in MW reeks 41
-> een betere controle om misbreuk te voorkomen (dus niet één maal controleren op een bepaald traject maar X aantal maal op lange trajecten)
andere vloerbekleding????Duikbril AM86 schreef:overweg13 schreef:
De M5 vind ik nu toch niet zo slecht in 1ste klas, maar dat is dan mijn persoonlijke mening.
-> andere vloerbekleding
zetels zijn eigenlijk te smal, deels te wijten aan de plastieken leuning deels te wijten aan het ontbreken van kapstokken (meeste mensen houden bijgevolg hun jas aan).
waar is de extra beenruimte die je normaal in 1ste klasse hebt?
waar zijn de bagege rekken?
Blijkbaar heb jij nog nooit op een (volle) M5 in eerste klasse gezeten
Dit geldt niet voor abo's, maw de vaste klanten blijven in de kou staan.Duikbril AM86 schreef:.overweg13 schreef: Maar wel als je geen zitplaats meer vindt in eerste klasse met je eersteklassebiljet. Dan moet je natuurlijk wel eerst aan de TBG een attest vragen, en dat is niet altijd evident.
duidelijk onderscheid, akkoord maar niet enkel aan de binnenzijde, ook aan de buiten zijde: andere kleur van rijtuig, of op z'n minst een andere kleur voor de deur, met een grote '1' op de deur; de gele streep moet ook in't donker duidelijk zichtbaar zijn (waarom geen LED strips?)Duikbril AM86 schreef:overweg13 schreef:
-> muurschilderingen of andere zaken die voor de leken een beter onderscheid aanduiden
-> een betere controle om misbreuk te voorkomen (dus niet één maal controleren op een bepaald traject maar X aantal maal op lange trajecten)
andere vloerbekleding????Duikbril AM86 schreef:overweg13 schreef:
-> andere vloerbekleding
zetels zijn eigenlijk te smal, deels te wijten aan de plastieken leuning deels te wijten aan het ontbreken van kapstokken (meeste mensen houden bijgevolg hun jas aan).
waar is de extra beenruimte die je normaal in 1ste klasse hebt?
waar zijn de bagege rekken?
Blijkbaar heb jij nog nooit op een (volle) M5 in eerste klasse gezeten
Dit geldt niet voor abo's, maw de vaste klanten blijven in de kou staan.Duikbril AM86 schreef:.overweg13 schreef: Maar wel als je geen zitplaats meer vindt in eerste klasse met je eersteklassebiljet. Dan moet je natuurlijk wel eerst aan de TBG een attest vragen, en dat is niet altijd evident.
duidelijk onderscheid, akkoord maar niet enkel aan de binnenzijde, ook aan de buiten zijde: andere kleur van rijtuig, of op z'n minst een andere kleur voor de deur, met een grote '1' op de deur; de gele streep moet ook in't donker duidelijk zichtbaar zijn (waarom geen LED strips?)Duikbril AM86 schreef:overweg13 schreef:
steven, als NMBS man is het misschien moeilijk voor jouw, jullie praten altijd over reizigers, maar wanneer gaan de NMBS-mensen nu eens denken in functie van de KLANT?Steven schreef:ik merk enkel egoisme in al die berichten, iedereen ziet zijn deel van het traject maar kijkt niet verder naar wat de trein in zijn geheel moet doen en dat de nmbs soms een keuze moet maken op basis van verkochte tickets en getelde passagiers (zover die laatste correct zijn, de eerste is gewoon maar uit de pc te halen). ok iedereen wil de beste service, maar voor iedereen de perfectie geven bestaat niet en kan niet, zeker niet als je uw spoorweggeschiedenis een beetje kent en weet da er gedurende 10 jaar van vorige eeuw niets of amper geinvesteerd is, deze fout van vandaag om morgen rechtzetten vraagt een mirakel, maar sommige onder jullie willen precies meer als een mirakel, blijf is realist en aanvaard de realiteit is met een knipoog
NMBS heeft er blijkbaar geen moeite mee om diensten te verkopen die ze niet leveren. Indien een ander bedrijf dit zou doen zou het al lang de boeken kunnen sluiten.
Merijn schreef:Voor dit topic is dit mijn laatste tegenbericht, want je kunt er eindeloos over discussieren natuurlijk. Iedereen heeft een andere mening. Jammer, maar het is zo, in het contract van de NMBS tov de klant staat er enkel dat de NMBS de passagiers moet vervoeren van punt A naar punt B!
contract om te vervoeren is gebasseerd op een wet uit de 19de eeuw, en is niet van toepassing op de eerste klasse, welk een duidelijk geval is van produktdifferentiatie en buiten die oude wet valt.
NMBS biedt een eerste klasse service aan, waarbij ze in hun commerciele documenten steeds de fotos van de meest luxueuze interieurs gebruiken. Zij verkopen dus een dienst van dit comfortniveau. en wat krijgt de klant M5... van misleidende reklame gesproken...
effe vermelden da de M5 op 1 verbinding nog enkel in de spits gebruikt word op een verbinding die meestal als stoptrein aan het rijden is, als jij vind dat de wet uit de 19de eeuw stamt ivm vervoeren in eerste klasse is er niets dat u tegenhoud zelf een wetsvoorstel gaan in te dienen om dit te veranderen. Als je een beetje spoorweggeschiedenis kent weet je trouwens da de huidige eerste klasse trouwens nooit echte eerste klasse is, aangezien ze een een opgewardeerde tweede klasse is